Отидете към основна версия

14 133 0

Bentley

  • bentley-
  • bentley 3-litre-
  • 3-litre уо

Уолтър Оуен Бентли ( 1888 - 1971 г. ) е деветото дете на богата лондонска фамилия. Въпреки че семейството няма финансови затруднения, Уолтър започва работа още като юноша. Влечението му към превозните средства обуславя и неговата дейност. Така става помощник-машинист в Британските железници. След това завършва колеж в Бристол и става инженер. С първите си спестени пари, младият Бентли си купува на старо евтин мотоциклет - Quadrant. С него участва в много регионални надпревари и дори печели златен медал в състезанието Лондон - Единбург.

През 1912 година УО ( W.O. - прякор, с който наричат Бентли до края на живота му ) постъпва на работа, като генерален вносител, в парижката автомобилна фирма D.F.P., която открива офис в Лондон. Тази компания е основана от отцепници от Peugeot - много добри инженери. Младият Уолтър съумява да продаде 605 автомобила. Дейността, която УО изпълнява първоначално във фирмата не му е по сърце. Той се заема с подобряването на стандартния двигател, монтиран на колите D.F.P. Англичанинът поставя на мотора алуминиеви клапани и подобрява КПД(коефициента на полезно действие). През 1913 година, управлявана от него кола D.F.P. подобрява световния рекорд за скорост в този клас. Автомобилът развива невероятните за това време 145 км/ч.

По време на Първата световна война Уолтър се запознава с шефа на дизайнерското ателие Humber. През 1919 Бентли регистрира фирма на свое име.Същата година на бял свят се появява първото Bentley 3-litre. С минимални изменения тази кола се произвежда 10 години. Серийното производство на един от най-успешните модели - 3L, започва през 1921.

През 20-те години на ХХ век, Бентли пръв започва да оборудва автомобилите, след като двигателят е монтиран на шасито. Според него агрегата е най-важното, всичко друго се приспособява по него. Затова Уолтър Бентли се заема първо с конструирането на мотор, който в последствие да постави на изработено от него шаси. Така се ражда четирицилиндровият двигател с обем 3-литра и мощност 80 к.с. при 3 500 об/мин. Диаметърът и хода на буталото са съответно 80/149 мм. Агрегатът е оборудван с четиристепенна скоростна кутия и става шедьовър за времето си. Именно тези двигатели донасят победата на колите на състезанието Льо Ман през 1924 и 1927 година.

Всички мисли и действия на Уолтър Бентли са насочени в разработката и подобряването на създадения от него агрегат. Работата по шасито на модела 3-litre УО оставя “на самотек”. В крайна сметка се стига до преработка и усилване на рамата. Автомобилът 3L е оборудван с барабанни спирачки на четирите колела.тек”. В крайна сметка се стига до преработка и усилване на рамата. Автомобилът 3L е оборудван с барабанни спирачки на четирите колела.

Колата се предлага основно в открит, двуместен вариант. Максималната скорост, която развива 3L е 130 км/ч. Задното окачване е на модерните за това време полуелептични ресори.
От моделът 3-litre са продадени общо 2 142 броя, което за началото на ХХ век се счита за добро постижение.
През 1927 година Уолтър увеличава работния обем на своя двигател с 1 500 см3. Така се появява моделът Bentley 4.5-litre. Този автомобил се продава в продължение на 4 години. От него са произведени 667 броя. Колата се явява логично продължение на “трилитровата тема” и превръща фирмата Bentley в национален лидер.

1930 година не е много успешна за Бентли от финансова гледна точка. Компанията започва да прави двигатели по поръчка на други фирми. Съвместно с Хенри Биркин, бивш автомобилен състезател, Уолтър оборудва 4.5-литров мотор с турбокомпресор Roots. Този агрегат е с мощност 182 к.с. и ако се монтиран на подходящ автомобил може да развие невероятната скорост от над 200 км/ч. По това време новият турбомотор е най-мощният и най-скоростният. Това допринася много за известността и славата на Бентли.

От 1928 до 1930 година, в неголеми количества се произвежда моделът Speed-Six. Той е с работен обем от 6 500 см3 и мощност 200 к.с. Автомобилът става легенда, като печели 9 златни медала в престижни състезания. През 1932 Бентли изработва и 8-литров двигател, който се монтира на купе на фирмата James Joung.
Финансовата криза, обаче продължава и Уолтър Бентли е принуден да продаде компанията си. Първоначалният кандидат за нея е Napier. Това устройва Уолтър, защото собствениците искат той да конструира самолетни двигатели за Военно Въздушните Сили. Точно преди осъществяването на сделката концерна Rols-Rois предлага 20 000 лири стерлинги повече и Бентли охотно приема тази оферта.

Така се отваря нова страница в богатата история на фирмата Bentley, която запазва високия си авторитет и до днес. Първата кола, която Уолтър конструира “под покрива” на Rols-Rois е с моделен номер 3.5L. Рекламата и звучи така: “Това е най-безшумният спортен автомобил”. Двигателят е шестцилиндров, с работен обем 3 669 см3, позволяващ на колата да развие скорост от 150 км/ч. Mark VI е последната кола, конструирана от Бентли преди Втората световна война.

Историята свършва дотук, защото след войната се извършва и окончателното “техническо сближаване” между Rols-Rois и Bentley.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини