Отидете към основна версия

7 Октомври, 2020 15:08, обновена 7 Октомври, 2020 15:08 15 078 17

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

  • renault-
  • clio-
  • e-tech-
  • тест-
  • рено

Европа най-накрая има малък хибриден хечбек, който да се противопостави на Honda Jazz и Toyota Yaris

Французите от Renault твърдо залагат на електрификацията на автомобилите си, но по различен от общоприетия начин. И засега им се получава. Пследното им "творение" е на базата на класическото ново Clio, но представлява един по-особен хибрид. Марката организира първите тестове на тази модификация на родна земя, а наш екип беше на мястото на събитието. Ето и впечатленията ни от новото Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1.

Понякога маркетинговите претенции на производителите на автомобили излизат извън контрол. Но от Renault се заклеват, че инженерите им са заимствали от екипа на Режията във Формула 1 и новата им кола, макар и градски субкомпактен хечбек, има известна прилика с хибридните подходи във Формулата. Най-вече желанието да изтръгнат максимума от различните източници на енергия. Така в допълнение към бензиновия двигател на Clio (1.6-литров, четирицилиндров с атмосферно пълнене, а не турбо V6 с 850 к.с. от F1!), модификацията E-Tech разполага с два електрически мотора и многорежимна скоростна кутия. Съвременният автомобил от F1 също има подобна трансмисия (наречена "кучешка" заради дългите шеврони на зъбните колела, които могат да понасят бързи и доста бурни смени на предавките) и две електрически вериги (едната оползотворява топлинната енергия, а другата рекуперира кинетична енергия от спирането) за зареждане на батерията и осигуряване на допълнителна мощност.

Технологията, използвана при Clio E-Tech, има същата цел, като тук се използват два различни по размер електрически мотора, които възстановяват енергията в батерията и същевременно повишават мощността като при болидите от F1, но в случая поставят повече акцент върху горивната ефективност. По-малкият електрически мотор на Clio върши работата на стартер-генератор, като стартира автомобила и изглажда смяната на предавките, докато по-големият електромотор е в състояние да даде още 48 к.с., за да подпомогне задвижването, както и да канализира рекуперираната енергия към 1.2-киловатчасовата батерия. Това е акумулатор с по-малък капацитет, отколкото при новите plug-in хибриди на Renault - Captur и Megane, които следователно имат по-голям чисто електрически пробег. Clio E-Tech може да работи с чисто електрическа мощност на кратки разстояния, но не това е приоритетът тук. Идеята е да се увеличи подаването на въртящ момент и да се намали напрежението на бензиновия двигател, за да се сведе до минимум разходът на гориво. Но стига сме говорили за технологии и спецификации, които са скрити под обвивката на Clio E-Tech. По-важното е как тази кола се държи на пътя.

Хибридното Clio винаги потегля бързо в електрически режим - предимство на трансмисия без съединител - преди двигателят да зашуми, когато скоростта достигне двуцифрено число. Всеобхватното усещане е за интуитивно и безпроблемно компютърно контролираното шофиране. Просто избирате D и Clio са кара като всеки автомобил с два педала: всичко, от което се нуждаете, е да ускорите и да спрете. Операцията е толкова проста, но е в контраст с графичния дисплей на арматурното табло - триангулация на батерията, електромотори и двигател - като всичко това показва енергийния поток на хиперактивната система. Двигателят може да задвижва колелата чрез скоростната кутия с фиксирано съотношение, след това eлектромоторите се задействат и можете да отпуснете педала на газта и енергията да бъде събрана отново. Винаги има нещо, което се случва в хибридния тракт, но тази сложност обикновено е трудно да се забележи по време на шофиране.

Можете също така да изберете режим B - или Brake - със селектора на трансмисията, който увеличава нивото на рекупериране на енергия. Този режим имитира усещането в някои чисто електрически автомобили, при което самото повдигане на крака от педала на газта води до драматично забавяне, но при Clio E-Tech това не е така. Отпускането на газта кара колата да се забави малко по-енергично, но това е доста лека разлика. Педалът на газта има отчетливо стъпаловидно усещане, като държи десния крак на ентусиазирани шофьори под контрол, освен ако не бъде натиснат силно докрай. Динамиката на колата е много прилична, макар ускорението да не е толкова осезаемо. Времето за ускорение от 0 до 100 км/ч е 9.9 секунди. Но Clio е наистина градска кола с основен акцент върху разхода на гориво: в градски условия хибридът работи с електрическа помощ в 80% от времето, казват специалистите от Renault.

Ако все пак искате повече динамика, трябва да използвате бутона My Sense за задействане на спортен режим. Това действие прави десния педал "по-оживен", като двигателят става по-високооборотен и работи в тандем с максимално електрическо усилване. Но това е супермини, а не суперавтомобил: по-удовлетворяващо е шофирането, когато водачът се стреми да запази цифровия измервателен уред в синьо (за регенериране) или в зелено (за еко или електрическо шофиране) и да види как светлината на EV мига и изключва - особено при шофиране по красивите извънградски пътища около Велинград и Юндола, където беше основната част от теста, и знаейки, че вредните ви емисиите са възможно най-ниски. Дори при скорост от 50 до 60 км/ч, все още ще виждате този издайнически знак само за EV да мига от време на време, когато карате плавно и с постоянна скорост.

По време на смесения 138-километров тестов маршрут с няколко изблика на спортен режим Clio E-Tech отчете разход около 4 на 100 и консумира средно 2.8 кВтч електроенергия, показвайки способност да възстановява около пет пъти капацитета на своята 1.2-киловатчасова батерия. Освен че се кара по-приятно и икономично от стандартното Clio, версията E-Tech предлага същия комфорт в салона. На задните седалки има прилично пространство, а обемът на багажника е 300 литра спрямо 391 литра при стандартното Clio, като по-малкото пространство е за да се побере акумулаторният пакет на хибрида. Иначе всичко друго е идентично с изключение на светлосинята облицовка около селектора на трансмисията и вентилационните отвори на таблото, което е т.нар. хибриден мотив на дизайна E-Tech.

Цената на Clio E-tech ще варира у нас от 36 000 до 40 000 лв. в зависимост от оборудването, което е повече от тази на стандартно ново Clio, но пък след теста, който направихме, можем да кажем, че си заслужава. Хибридното Clio се кара по-приятно и е значително по-икономично. Като цяло първият хибрид на Renault Clio представлява една модерна малка кола. Всичко това, което ви разказахме за Ф1 технологията може да звучи малко прекалено, но шофирането е толкова интуитивно, че дори и най-големият технофоб би трябвало да го намери за такова. Освен това в нито един момент няма да усетите дефицит на въртящ момент на двигателя. Помислете за хибрида E-Tech като за Pepsi Max - същият вкус, но по-полезен продукт в дългосрочен план.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 18 гласа.

Свързани новини