5 Октомври, 2021 15:15 29 599 56

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

  • renault-
  • e-tech
Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault - 1

Французите от Renault представиха някои от новите си модели, оборудвани с интересен хибриден силов тракт. Технологията се нарича E-Tech и вече е налична за Clio, Captur и Arkana - модели, които вече присъстват на нашия пазар и за които сме ви разказвали впечатленията си от първите тестове, които направихме. Сега обаче, експертът по хибридна архитектура в Renault Никола Фремо и българският специалист Пламен Малджански ни обясняват какво всъщност представлява новата хибридна технология на Режията и с какво се различава от стандартно използваните подобни силови трактове.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault
Никола Фремо и Пламен Малджански

Вдъхновен от Lego


Френският ни събеседник Никола Фремо, който всъщност е създателят на този хибриден тракт, ни разказа една любопитна история за представянето на системата. "Когато видях сина си да си играе със зъбните колеца на Lego Technic, си казах: "Е, не е толкова далеч от това, което искам да направя". И така, едно по едно, купих това, от което имах нужда и сглобих макета". За целта обаче не е достатъчно да сглобиш отделните елементи в едно. Никола трябва да сглоби различните оси и трансмисионни пръстени, да ги залепи и пробие, за да паснат в шината, да моторизира цялото нещо и т.н. В крайна сметка му се получава и той представя готовия проект пред ръководството на компанията.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

Какво представлява хибридният силов тракт на Renault


Всъщност хибридният тракт на Режията на пръв поглед изглежда стандартен. Състои се от два електромотора - един, играещ ролята на стартер-генератор (високооборотен, но с малък въртящ момент) и втори, който специалистите определят, като тягов (висок въртящ момент и по-ниски обороти). Тези два агрегата работят с атмосферен 1.6-литров бензинов двигател с вътрешно горене, който от своя страна работи по цикъла на Аткинсън (различен колянов вал и по-ниска степен на сгъстяване). До тук нищо ново, но именно синхронизацията между тези три агрегата е иновативният възел, който различава хибридите на Renault от останалите. Става дума за т.нар. многорежимна скоростна кутия, която бе във фокуса на вниманието на нашите събеседници.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

Трансмисията


Тази част от хибридния тракт на Renault заменя, както верижното зъбно колело, така и синхронизиращия пръстен в една система без съединител. Многорежимната скоростна кутия има много добра ефективност благодарение на намаляването на триещите се една в друга части в кутията. Идеята за създаването ѝ идва от моторните спортове и по-конкретно от Формула 1, което е и основния рекламен слоган на френските маркетинг специалисти. Всъщност обаче приликите ѝ с трансмисиите на болидите са малко, но принципът е сходен.

При "цивилните" хибриди системата трябва да се направи да работи значително по-плавно. Така се ражда идеята да се добави втори електрически двигател към разработваната хибридна система. Неговата роля е да замени синхронизаторите в традиционната скоростна кутия, за да се улеснят съединителя и съответно смяната на предавките. Работейки заедно със задвижващия електрически двигател, той позволява много прецизно регулиране на скоростта на въртене на скоростната кутия за плавна смяна на предавките.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

За основа се използва трансмисия от прототипа EOLAB е представен на Автомобилния салон в Париж през 2014 година, но Никола Фремо и екипите по разработка не са напълно удовлетворени: "Трябваше да успеем в ускоряване на запалването на двигателя с вътрешно горене, за да имаме трансмисия с много бързи реакции и да открием удоволствието на моменталното задвижване, което имаме при електрическите автомобили." - разказва Фремо.

Това изисква корекция в горната част на задвижващия агрегат. Решението е в добавянето на четвърта предавка към многорежимната трансмисия, свързана с двигателя с вътрешно горене, която първоначално има само три предавки. Четвъртата предавка позволява на основния електрически двигател да се изключи напълно, когато не се използва - най-вече на магистрали. Това премахва съпротивлението му и спестява около 1 кВ или 3-4% от разхода на гориво. "Така шофирането по магистрала става по-комфортно и по-икономично", допълва Никола Фремо.

В обобщение ще кажем, че многорежимната трансмисия на новите хибриди на Renault представлява, най-общо казано, две скоростни кутии обединени в общ блок. Четиристепенната механична обслужва основно двигателят с вътрешно горене, а двустепенната е за електромоторите, като в този агрегат няма съединители и стандартни синхронизатори. Тази роля изиграва малкия електромотор. Освен че е ефективна, тази трансмисия се държи, като стандартен автоматик и в същото време е по-евтина от DSG-скоростните кутии, например.

Какво представлява и как работи новата скоростна кутия на Renault

Резултатът


Сега, хибридният силов тракт E-Tech е реалност, предлаган в хибридна версия за моделите Clio, Captur и Arkana, и в plug-in хибридна версия за Captur и Megane. Разлика в силовия тракт няма. Тя се открива в батериите, които са с различен капацитет и в охлаждането им - при хибридите е въздушно, а при plug-in хибридите - водно и като цяло този хибриден тракт прави автомобилите значително по-икономични, като не ги лишава от динамиката им. А за Никола Фремо това е сбъдната мечта: "Започнахме с макет от Lego, накарахме инженерния отдел да възприеме концепцията и сега тя е трансформирана в серийните хибриди на марката."


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ицака

    94 13 Отговор
    Браво за материалчето. Добре обяснено, на език разбираем за всички. Иначе, французите, които много ги подценяват, съвсем не са за пренебрегване в новите технологии. Ще видите, че и тази ще се наложи на пазара.
  • 2 инж Денчев

    59 4 Отговор
    Както казва и авторът на статията, технологията няма нищо общо с Ф1, но пък действително е интересна. Малко повечко възли и агрегати, но пък симбиозата е ефективна.

    Коментиран от #4

  • 3 Сър

    13 128 Отговор
    Аз знам какво става - на втора фърга мотора , от французи само френска любов и то само между мъже, как искате да правят коли ...

    Коментиран от #5, #8

  • 4 Сър

    6 70 Отговор

    До коментар #2 от "инж Денчев":

    Те и в Ф1 толкова си могат, добре че клиентския им отбор тогава Ред Бул беше сила (и все още е) че да станат за нещо ... че иначе опашката на кервана ..

    Коментиран от #6, #10, #11, #17, #40

  • 5 Въздух

    133 9 Отговор

    До коментар #3 от "Сър":

    Едно Рено не съм видял аварирало виж vw bmw mercedes като вестници. Тея клишета отпреди 20 год си ги запази за себе си

    Коментиран от #7, #12, #16

  • 6 МаКаТа

    62 4 Отговор

    До коментар #4 от "Сър":

    Хич не си наясно с нещата. Ред Бул отдавна са с Хонда, а отборът на рено се казва Алпин. Още не са на върха, но се радвиват добре. Това не означава, че нямат добри технологии. А що се касае за "цивилните", както казва Радо Славчев, коли, то те не са им никак лоши, особено откъм нови технологии.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 234

    13 5 Отговор

    До коментар #3 от "Сър":

    Като си пееш Пенке ле, кой ли те слуша.
  • 9 formula1

    51 32 Отговор
    Със сигурност си някой изветрял дядка на 70 с тези приказки от времето на соца. Виз сега нагледно да ти обясня. Ако немските отживели, като технология баракуди бяха по-добри от френските коли, тогава щяха немците да купят френски производител, а не французите да купят немски. Откакто опел са купени от ПСА пежо/ситроен вече станаха коли и се карат и купуват, а преди това фалираха. Капиш, панимаеш, ду ю ъндърстенд. Айде със здраве дядо и помни, като не ти става си трай да не се излагаш.

    Коментиран от #14, #15, #39

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 formula1

    13 21 Отговор

    До коментар #4 от "Сър":

    Cъc cигурнocт cи някoй извeтрял дядкa нa 70 c тeзи прикaзки oт врeмeтo нa coцa. Виж ceгa нaглeднo дa ти oбяcня. Aкo нeмcкитe oтживeли, кaтo тeхнoлoгия бaрaкуди бяхa пo-дoбри oт фрeнcкитe кoли, тoгaвa щяхa нeмцитe дa купят фрeнcки прoизвoдитeл, a нe фрaнцузитe дa купят нeмcки. Oткaктo oпeл ca купeни oт ПCA пeжo/cитрoeн вeчe cтaнaхa кoли и ce кaрaт и купувaт, a прeди тoвa фaлирaхa. Кaпиш, пaнимaeш, ду ю ъндърcтeнд. Aйдe cъc здрaвe дядo и пoмни, кaтo нe ти cтaвa cи трaй дa нe ce излaгaш.

    Коментиран от #13, #54, #56

  • 12 Бай Цървул

    13 18 Отговор

    До коментар #5 от "Въздух":

    Е как ще видиш,като само лапнишарани ги карат?
  • 13 Гост

    14 58 Отговор

    До коментар #11 от "formula1":

    И да спамиш,и да не спамиш,френските бангии никой не ги взима сериозно,капиш?Айде у лево
  • 14 хелоооу

    11 37 Отговор

    До коментар #9 от "formula1":

    опел е американска компания ... бастун ...
  • 15 Сър

    9 30 Отговор

    До коментар #9 от "formula1":

    Опел не са немски от мноооооого отдавна, продадоха ги GM, aма те американците не са по-напред от франзелите. Я кажи колко марки са под шапката на ВАГ групата и колко са под Рено / ПСА, казвай казвай
  • 16 Сър

    22 64 Отговор

    До коментар #5 от "Въздух":

    Имам пътна помощ. Да не ти споменавам колко пъти товара коли направени от франзели. Немските ги карам само до КАТ за първоначална регистрация.

    Коментиран от #18

  • 17 някой

    43 10 Отговор

    До коментар #4 от "Сър":

    Те задвижващите системи на Рено са с най много Титли във Ф1 ама ти си приказвай , ей така колкото да не заспиш .

    Коментиран от #19

  • 18 Komapak

    58 9 Отговор

    До коментар #16 от "Сър":

    Официална статистика на ADAC за 2018.най - много използван репатрак за годината е фирмата Порше. Колкото искаш толкова може да лъжеш. Прекалено много подценявате френската техника и същевременно прекалено много надценявате немската реклама. опааааа техника исках да кажа 😄😄😄

    Коментиран от #38

  • 19 Сър

    15 14 Отговор

    До коментар #17 от "някой":

    Я пак я пак ???

    World Championship Grand Prix wins by engine manufacturer
    Rank Engine Wins
    1 Ferrari 239
    2 Mercedes 207
    3 Ford 176
    4 Renault 169

    Коментиран от #20, #21, #22

  • 20 Сър

    12 48 Отговор

    До коментар #19 от "Сър":

    Колкото и минуси да ми цъкате, любители на френската междумъжка любов, няма да промените ФАКТИТЕ. Затова цела Франция се напълни с црни от Алжир и т.н., че френските жени реват за внимание от липсата на мъже заети да се задоволяват вместо да вземат една кола да направят..

    Коментиран от #23, #25

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 някой

    18 8 Отговор

    До коментар #19 от "Сър":

    На трето място е рено след мерцедес и ферари , доста елитна компания не мислиш ли ? Рено има два пъти повече точки от форд на 700 от ферари и на 3000 от мерцедес , което си ги прави доста успешни как мислиш ?

    Коментиран от #26, #27

  • 23 Komapak

    22 3 Отговор

    До коментар #20 от "Сър":

    Шемет! Кога за последно си бил във Франция? Аз се върнах преди 6 месеца. Иди се прегледай и спри да вярваш на тАлАвизора. Цялото ви инфо и възгледи се формират от този порочен уред!

    Коментиран от #28

  • 24 Калоян

    8 0 Отговор
    Много интересен материал на мобиле и Радослав Славчев
  • 25 факт

    4 27 Отговор

    До коментар #20 от "Сър":

    Така е прав си като кажеш немец символ на мъжественост американец и англичанин също като чуеш французин и просто лъха на пе да л щи на
  • 26 Сър

    4 12 Отговор

    До коментар #22 от "някой":

    Форд къде ги проспа ??? Защо изкривявате истината като кривите биели на рИно ?
  • 27 Сър

    4 9 Отговор

    До коментар #22 от "някой":

    И как няма да има повече точи като от 2010 година точките СЕ УМНОЖАВАТ по 5 , а от 2006 Форд не участва ? Победите гледай драги ми фен на междумъжката любов

    Коментиран от #36

  • 28 Сър

    11 24 Отговор

    До коментар #23 от "Komapak":

    Бях във Франция на командировка в ПСА. Дори и французите от ПСА признаха, че произвеждат боклуци. Естествено това бяха хората от ниските нива, мениджъра не го чакай да признае.

    Коментиран от #30, #37

  • 29 Да му мислят тези дето ше ги ремонтиргат

    19 1 Отговор
    Не ми се мисли за монтьорите

    Коментиран от #32

  • 30 ценител

    18 1 Отговор

    До коментар #28 от "Сър":

    точно така като влезеш в завода на фв смърди на яки и потни мъжаги а във френските заводи на перфюм
  • 31 Гост

    7 1 Отговор
    Лелеее, тоя сайт пълен с френски Карачи.
  • 32 Гост

    10 8 Отговор

    До коментар #29 от "Да му мислят тези дето ше ги ремонтиргат":

    То е френско и не се ремонтира. Купува се нов възел и само монтират и плащаш колкото половин кола.
  • 33 тойота

    14 7 Отговор
    Гениално измислената и изключително проста като механика, скоростна кутия на хибридните Тойоти никой не може да изпревари като ефективност,бързодействие и надеждност,компактност. Всички псевдоконкуренти са много далеч от техния подход.И Хонда измислиха банално решение , неефективно и сложно. При Рено има по-интересно решение ,но истинският хибрид е само Тойота,засега с огромна преднина пред останалите.Никога Тойота не е използвала CVT при хибридите си.ЕCVT e съвсем ама съвсем различно нещо.

    Коментиран от #35, #51

  • 34 Рино Рейнс

    17 3 Отговор
    Рено са най-добрия производител на бюджетни автомобили.Бих купил един Каптюр на жената ,но 1,5dci,един от най добрите дизелови агрегати.
  • 35 Toyota Hybrid

    14 5 Отговор

    До коментар #33 от "тойота":

    Адекватен коментар! Работя за Toyota 16г.и още не съм виждал счупено Ecvt.
  • 36 някой

    18 3 Отговор

    До коментар #27 от "Сър":

    178 на 176 в полза на рено , 79 пол позишъна отгоре , напиши в гугъл :
    All Time F1 Engine Brand List и да приключваме , а каква любов обичам , попитай родителя си от женски род . И ако ще и 4ти да са , а те не са , пак ги прави супер успешни консктруктори и не отива да ги коментира някакъв питекантроп .
  • 37 Komapak

    15 2 Отговор

    До коментар #28 от "Сър":

    Бях една година в Германия и една година във Франция. И двете са командировки, но през моя обективен поглед, французите доста по-добре се справят. Това е истината. Ремонтирал съм 501- сграда на Даймлер, завода на Ролс Ройс под Франкфурт и една от сградите в Зинголфинген(бмв). Самл не ми казвай, че не знам нкщо и не съм видял нищо с очите си.
  • 38 един от стадото

    21 3 Отговор

    До коментар #18 от "Komapak":

    пък за френското самолетостроене да не говорим. Немците след войната един читав самолет нямат сами, всичко в консорциум. Обща без/отговорност. Французите биха шута на всички и поеха по пътя си- Конкорд, Мираж, Рафал. Пежо, Рино/както казваш, Ситроен са вадели зъби и са показвали какво могат. Но като цяло френското автомобилостроене е ориентирано към практичността и обикновенния човек и рядко се изхвърля в мегаломански пристъпи като германците, за които това им е практика. Но са доказвали, че и това го могат
  • 39 гост

    8 1 Отговор

    До коментар #9 от "formula1":

    Докато бяха под ГМ Опел бяха евтини, астрите се продаваха по 18х.лв, а сега са доста по-скъпи. Дреме ми, че ще сложат лейнасист, адроид или адблу, като цената скочи с 8х.лв, не е ли така? Плюс това Опел загуби идентичността си, сега е просто префасонирано Пежо, нищо повече, дали ще има разлика в дизайна, дали окачването ще е малко по-различно, все тая, Пежо си е, ако искам Пежо, ще си купя.
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Не ме интересува ко мяза

    9 0 Отговор
    За беге условия за движения най много виетнамка със сменен мотор да харчи по малко и да въри повече
  • 42 незнайко

    6 3 Отговор
    От сложно по сложно само и само да няма съеденител !!! Какъв е смисъла ??? Обикновенна кутия с пет предавки и съеденител е 10 пъти по евтина !!!
  • 43 Гост

    8 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: в същото време е по-евтина от DSG-скоростните кутии, например.---- Тук е цялата работа!
  • 44 Електромагнитен вариятор

    10 0 Отговор
    В зависимост от напрегнатостта на полето съответно и такъв момент ще пропуска кутията...това е решението без ремонти без масло вечна кутия безстепенна но това не ги устройва корпорациите и политиците да имаш нещо вечно да не се троши да няма обслужване и да не плащаш

    Коментиран от #46

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 OMEGA

    9 0 Отговор

    До коментар #44 от "Електромагнитен вариятор":

    ТО И МАГНИТНЯ ДВИГАТЕЛ Е НАЙ ДОБРИЯ ЗАХРАНВА СЕ Е ЕНЕРГИЯТА НА МАГНИТНОТО ПОЛЕ НО Е ВЕЧЕН И ТОВА НЕ УСТРОЙВА ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ !
  • 47 гост

    3 0 Отговор
    интересен материал, поздравления
  • 48 Ехо

    3 0 Отговор
    Въпрос? Разбирам че, няма лост към трансмисията, т. е. нещо като друг вид автоматична трансмия.... или моля, да поясняват, че и с обясненията и спестените думички се раждат неразбираеми словосъчетания и трябват пет висши образования и за елементарни нещица...
  • 49 Същият

    1 0 Отговор
    Имам усещането че ставам разследващ следовател от всевъзможни пишещи тройкаджии във всякакви форуми за какво ли не от материалния свят, а от духовния не е приказка да ви и споделя драги ми читатописатели четворкаджии....
  • 50 Язе

    18 3 Отговор
    Всички ЕС автомобили се правят от части произведени някъде по света и у нас. Системата за стандартизация е същата. На практика марката е просто реклама. Колкото до разликите, германците се концентрират върху съвършенството на техниката, а французите поставят в центъра на вниманието човека. За това когато седнеш във френска луксозна кола и осъзнаваш, че всичко е направено за теб. Германците се изхитриха и ползват италиански дизайн но пак колите им са като вдървени в сравнение с френските и италианските. Не ме разбирайте грешно, но колите са като жените. Бил съм и с французойка и с италианка и с германка. Французойката е като горещ вятър, италианката е като вулкан, а германката като фелдфебел. При колите е същото. И да си на години си има предимство, пробвал си от всичко и имаш опит и познания, а и не се палиш от такива ластици по форумите. И запомнете, колата трябва да те вози от точка А до точка В без аварийно, сигурно и за най малко разходи. Другото е гола фукария.

    Коментиран от #55

  • 51 Коко Н

    2 1 Отговор

    До коментар #33 от "тойота":

    Това може и да е така,но откраднаха на Български инженер разработката и я приложиха на Приуса,за което се съдиха след това. се
  • 52 тойота

    2 0 Отговор
    То ние всичко сме измислили и са ни го откраднали. Повече значение за света имаме от македонците. Ама провинциалното мислене води до такова самомнение. А на великия откривател на скоростни кути Антонов може да му се струва всичко
  • 53 Ехо

    1 0 Отговор
    Няма как да е вечна, освен на думи и или и на хартия и или друг носител, времето на имащите я да сподялят, че има жадни за знания и т.н. пък и шофирайте със всякакви мпс та, натоварванията на трансмисията не са за пренебрегване при удачни мощности и милионни двгета.....
  • 54 Аз съм

    1 5 Отговор

    До коментар #11 от "formula1":

    Нещо се обърка,амя карай нале си разбирач!Кой кого е купил и секви глупости дрънкаш!Пежо,межо няма нищо общо със Рено!Кажи ся освен купетата и двигателите ли правят на Опел?Купили били!Ще купят оня средният!Френска марка да купи германска,ти чуваш ли се кви дрънкаш?
  • 55 Фреона

    0 1 Отговор

    До коментар #50 от "Язе":

    Дрън-дрън братче, май гроздето е кисело!
  • 56 Голям си разбирач, но бъркаш пари и техн

    2 0 Отговор

    До коментар #11 от "formula1":

    КУПУВАНЕТО НА ЕДНА КОМПАНИЯ ОТ ДРУГА ЗАВИСИ ОТ УПРАВЛЕНИЕТО И ФИНАНСИТЕ, И ИНВЕСТИЦИИТЕ, А НЕ ОТ ТЕХНОЛОГИИТЕ И КАЧЕСТВОТО! КОГАТО WV КУПУВА И СПАСЯВА АУДИ ОТ ФАЛИТ НЕ ЗНАЧИ, ЧЕ ВАГЕНИТЕ СА ПО-КАЧЕСТВЕНИ ОТ АУДИ, А ФИРМИТЕ КРАЙСЛЕР И МИТЦУБИШИ НЕ МОЖАХА ДА БЪДАТ ОЗДРАВЕНИ ОТ МБ, А ФИАТ ГИ ИЗПРАВИ НА КРАКА И СЛЕД ОБЕДИНЕНИЕТО С ПСА ВЕЧЕ СА ТРЕТИЯТ СВЕТОВЕН ПРОИЗВОДИТЕЛ СЛЕД ТОЙОТА И ФОЛКСВАГЕН ГРУП!!!