Льо Ман 2000 - това е голям ден за германския автомобилен спорт. В продължителната и тежка надпревара, Audi постигна тройна победа. Трябва да се признае, че този път конкуренцията не бе достатъчно силна. Липсваха супер-спортистите на Porsche LMP (Le Mans-Prototypen). Световно известната марка бе представена от частни клубове, което доведе до изтласкването й назад.
Porsche 980. Къде е мястото на абсолютния фаворит в тази борба? Porsche има всички предпоставки за създаването на автомобил, който да няма равен на себе си. За новия сезон, главният управител на знаменитата германска марка, Венделин Видекинг издига в приоритет разработването на супер-спортен автомобил, който да надмине всички създадени до сега модели на Porsche. По отношение другите конкуренти, въпросът изобщо не стои. Футуристичният модел на Мercedes - SLR, който от 2003 г. ще се произвежда в Англия съвместно с МcLaren, съвсем не е за пренебрегване. Очаква се, това да е най-бързият и мощен сериен автомобил, който буквално “ще погълне” Porsche на трасето. За това, основната стратегическа цел на “застрашения” е да “помете” голямата мечта на DaimlerChrysler. Официалната премиера на “непобедимия шедьовър”на Porsche се очаква на Автомобилния салон в Детройт през януари 2001 г. Ще носи обозначението 980. Тласък за бързото му създаване е отново надпреварата Льо Ман. Ще се базира изцяло на спортния модел от 24-часовото състезание. Разликата е, че не е открит, а затворено купе, чийто елегантен силует е разработен от дизайнерското студио на Porsche в Калифорния. Естествено, недопустимо е богатите клиенти на супер-марката да развиват скорости над 300 км/ч без покрив над главите си. При разработката ще бъдат приложени най-модерните технологии в автомобилния спорт. Porsche 980 ще бъде “облечен” в каросерия, изработена изцяло от карбон. При конструирането на носещите елементи, инженерите заимстват от разработките за болидите на Формула 1. При шасито беше приложена т. нар. многопластова конструкция, подсилена със специални епоксидни смоли. Това прави купето здраво и недеформируемо. Независимо от олекотената конструкция, автомобилът ще отговаря на всички изисквания на стандартите за безопасност.
Спортният отдел в Цуфенхаузен (централата на Porsche) първоначално е искала да оборудва своя “лекоатлет” доста спартански. Целта е постигане на перфектен спортен автомобил от най-висок клас. Според маркетинговите специалисти на фирмата обаче, клиент заплатил 750 000 германски марки (Мercedes ще струва “едва” 500 000) има право да очаква достатъчен лукс за парите си. Интересно, кое мнение ще надделее. Очаква се купето да бъде облечено в най-фина кожа, оборудвано с климатична инсталация и навигационна система, неприсъщи за типичния спартански стил на “расов спортист”. Но тези екстри твърде много ще “напомпат” “атлета” и натежавайки, лесно може да го изтласкат от челното място. Твърдението, че това ще бъде компенсирано с “неземна” мощ успокоява. Porsche не забравя, че Мercedes ще излезе на шосето с 5.5-литров V8-агрегат (550 к.с.). При последните тестови изпитания на Porsche 980 бяха достигнати 660 к.с. Усилената работа продължава. Въпреки че конструктурите от Щутгарт от десетилетия залагат на 6-цилиндровия боксер-двигател, новият “спортист” ще се задвижва от 8-цилиндров V-образен мотор. За достигане на огромната мощ, агрегатът ще се захранва от два турбокомпресора, технология, която фирмата прилага вече 20 години.
За да бъде Porsche 980 непоклатим в завой, специалистите залагат на концепцията на средноразположения двигател. Благодарение на тази конструкция се постига равномерно разпределение на тежестта между предния и заден мост. Това дава възможност ходовата част на автомобила да реагира с изключителна лекота и прецизност. За съжаление новият “спортист” няма да се “възползва” от стабилизиращия ефект на двойното предаване, подобно на Porsche 911 Тurbo. Това е “спестено” при новия модел, за да бъде допълнително намалено теглото. Задвижващи колела ще бъдат единствено задните.
Сред прецизните разработки на специалистите е и спирачната уредба. Дисковете, изработени от въглеродни нишки, ще намалят спирачния път до рекордно ниво. Оправдан интерес предизвикват динамичните показатели. Мощният агрегат ще катапултира “спортиста” за по-малко от 4 сек. от 0 до 100 км/ч, а 200 км/ч ще се достигат за 10 сек. Изключително ниското ниво на коефициента на въздушно съпротивление, ще даде възможност за рекордно висока скорост от 360 км/ч. С тези показатели Porsche ще остави след себе си и най-бързия сериен автомобил в света Lamborghini Diablo GT (338 км/ч).
Производството на униката в специализираната фабрика във Вайсах ще бъде изцяло ръчно. Ограниченият кръг от клиенти на жадувания “шедьовър”, трябва да се въоръжат с търпение до появата му най-рано през 2003 година.
Александър АТАНАСОВ