Отидете към основна версия

20 665 48

Тествахме първото "китайско" BMW

  • bmw-
  • ix3-
  • тест

BMW iX3 е само със задно предаване и е първият баварски модел, сглобяван в китайска фабрика и предназначен за световния пазар

Както се разбира още от заглавието, става дума за автомобил, който се произвежда в Поднебесната държава. По-конкретно говорим за модела ix3, представляващ, най-общо казано, изцяло електрическа версия на Х3. Електромобилът е базиран на собствената баварска платформа, наречена CLAR и предлага няколко интересни решения - някои от които все още уникални за пазара. В предимствата и в недостатъците му успяхме да се убедим лично. Колата вече е налична и на българска територия, а екипът ни не пропусна възможността да направи обстоен тест. Ето и впечатленията ни.

Новият баварски кросоувър е оборудван само с един електродвигател, който развива мощност от 282 к.с. и 400 Нм максимален въртящ момент. Автомобилът се предлага с т.нар. едноскоростна трансмисия и с електромеханичен диференциал, който поддържа 3 режима на шофиране. Въпреки доста скромния въртящ момент, BMW iX3 изненадва основно с ускорение. Максималната тяга е налична от нула оборота и поради тази специфика на електромобилите, стартът, когато колата е на режим sport, е супер рязък.

Ускорява до 100 км/ч за под седем секунди. Характеристиките на ускорението се променят в зависимост от текущата скорост, като колкото по-висока е тя, толкова по-бавно е ускорението. Това обаче съвсем не означава, че ix3 не е динамичен електромобил. Напротив - колата е супер пъргава, особено в гореспоменатия спортен режим. Тогава обаче токът свършва осезаемо по-бързо. За целта са предвидени стандартен и еко режим, както и познатата ни от повечето електромобили B-предавка, при която всяко отпускане на десния педал задейства спирачките и активира генераторите..

Един от недостатъците на електромобила е наличието само на един електромотор. Той предава момента само на задните колела, което (абстрахирайки се от политиката на компанията) е малко странно решение. Все пак съгласете се, че кросоувър със задно предаване няма да е много функционален особено през зимата. Този недостатък обаче се компенсира от други характеристики на електрокросоувъра. Електрическият мотор на баварския модел, дори в сравнение с други подобни силови трактове, работи много безшумно. Освен това, ако желаете, като опция се предлага имитация на звука от ДВГ с турбокомпресор, който се предава в кабината през високоговорителите.

Това обаче не е същественото при модела. Забележителните характеристики на BMW iX3 включват усъвършенствана четирирежимна система за рекуперация на енергия, която доста бързо компенсира липсата на заряд в батерията. Но може би най-доброто нещо при BMW iX3 според нас е адаптивният режим, в който бордовата електроника следи характеристиките на движение на автомобила, включително като взема предвид данните от навигацията, и сама определя момента на включване на системата за рекупериране. Благодарение на това решение автомобилът може да измине доста големи разстояния без много загуба на ток.

Що се отнася до поведението на електромобила, то трябва да кажем, че той се усеща тежък, но въпреки това е много стабилен в завои. Това е така заради ниския общ център на тежестта, който е предопределен от наличието на акумулаторните блокове в пода на автомобила. Колата е стабилна, воланът е информативен, като единственият минус е свързан със спирачния педал на BMW iX3. Той не осигурява прецизен и стабилен отговор. С други думи изисква повечко натискане при нужда.

Иначе липсата на два електрически мотора, съчетано с инсталирането на блок с батерии отзад, осигурява на баварския модел почти перфектно разпределение на теглото: 47:53. Именно това решение прави възможно постигането на управляемост, сравнима с моделите с двигатели с вътрешно горене. Като цяло баварският електрически модел демонстрира уверена маневреност в града и отлична динамика и в градски, и в извънградски условия. Това отчасти се дължи на задното задвижване и на 20 мм по-ниския пътен просвет, поради което центърът на тежестта логично е по-ниско, а в резултат на това автомобилът, както вече споменахме, е по-стабилен.

Батериите, инсталирани под задната седалка, ви позволяват да изминете около 460 километра без презареждане, според производителя. Когато зарядът им "падне" отнема малко повече от половин час, за да ги презаредите до 80% на бърза зарядна станция. И това според производителя. Но докато последното твърдение е абсолютно вярно, то първото не е съвсем така. Екипът ни измина малко над 200 километра, а борд компютърът показваше, че оставащият заряд в батериите е достатъчен за още 80 километра. Това при комбинирано шофиране градско и извънградско без наличието на магистрала.

Може би по-студеното време си оказва влияние, но въпреки това смеем да твърдим, че декларираният от компанията автономен пробег от над 450 километра е невъзможно да бъде постигнат у нас. Но това е и единственият по-сериозен недостатък на електромобила. Съвсем умишлено не обръщаме внимание на екстериор и интериор, тъй като баварската компания, също съвсем умишлено не прави никакви радикални промени. Те са козметични и като цяло колата е трудно различима от стандартната Х3-ка. Различава я обаче цената. Базовата за BMW ix3 е 129 000 лева, което е доста за компактен кросоувър без 4х4 система, пък бил той и премиум. Но пък е в рамките на приемливото за електромобил от този клас.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 25 гласа.

Свързани новини