Изцяло новото Renault Arkana стъпи на българска земя, а екипът ни веднага направи обстоен тест драйв на иновативната хибридна версия на модела. Това, което прави впечатление от пръв поглед е, че Arkana няма преки конкуренти при масовите автомобили. Такива купеобразни SUV-та до този момент бяха запазена марка за германските премиум автомобили (BMW X4 и Mercedes GLC Coupe), но сега вече можем да кажем че модерният купеобразен кросоувър е по-достъпен, благодарение на Renault.
За по-незапознатите с Arkana ще кажем, че 2.5 години след световната премиера, която се състоя в Русия, Renault започна да продава крос купето Arkana и в Европа. Но всъщност европейската Arkana няма много общо с първоначално представената. Дизайнът е сходен, но платформата и задвижващите агрегати са съвсем различни. В Европа и у нас се продава съвсем различна Arkana, която е базирана на модерната платформа CMF-B.
Екстериор и интериор
Що се отнася до екстериорният дизайн, то трябва да кажем, че благодарение на скосения таван и на цялостната аеродинамична форма, Arkana е с 25 % по-обтекаема от аналогично, но не купеобразно SUV. Спортното излъчване контрастира доста добре с високия клиренс (200 мм). Дължината на Arkana е 4 568 мм, но надвесите са къси, което освен по-добра визия се отразява благоприятно и на управлението. Но за това - по-късно. Иначе моделът има фирмено идентична предница с C-образни дневни светлини, скосен таван и солидна задна част.
Вътрешното пространство е сходно с това на по-малкия кросоувър Captur, като на очи се набиват цифрово арматурно табло, портретно ориентиран мултимедиен сензорен екран, пера на волана и електромеханична ръчна спирачка. Също така кросоувърът за европейския пазар получава много екстри, като адаптивен круиз контрол, система за управление на лентата, асистент за наблюдение на слепи зони, система за автоматично спиране и др.
Седалките и отпред, и отзад са удобни, не са големи, но са ергономични и предлагат оптимален комфорт дори и при дълги пътувания. това, което ни изненада е отличното място за главите на задните пасажери, където въпреки скосения таван, ръстови пасажери се чувстват напълно комфортно. Багажното отделение също не е никак малко. Обемът му е 480 литра, което заради батерията е по-малко само с 33 литра от версията с ДВГ (микрохибрид).
Като цяло интериорът и екстериорът на Arkana са впечатляващи, качеството на изработка е на доста високо ниво, а материалите не са евтини. Скърцания и паразитни шумове в купето не се усещат, макар на места пластмасата да е по-твърда от обичайната за по-скъпите автомобили от този клас. Arkana е комфортен и в същото време динамично изглеждащ кросоувър.
Двигател и ходови характеристики
както вече споменахме, тестът, който направихме, бе на хибридната модификация E-Tech. Иначе колата се предлага у нас и с TCe турбо двигатели. Базовото Renault Arkana е оборудвано с четирицилиндров бензинов мотор с обем 1.33 литра и с мощност 140 конски сили, който работи заедно с 12-волтов стартер-генератор и EDC преселективна роботизирана трансмисия. На базата на същия агрегат, който е съвместна разработка на Renault и Mercedes, се предлага и вариант с мощност от 160 коня.
Хибридната версия е базирана на 1.6-литров атмосферен двигател, който разполага с мощност от 91 конски сили. Съвместно с него работят два електромотора с мощ 49 и 15 конски сили. системната мощност на силовия тракт е 145 коня, които са абсолютно достатъчни за една прилична "езда". Технологията E-Tech използва два различни по размер електрически мотора, които възстановяват енергията в батерията и същевременно повишават мощността като при болидите от F1, но в случая поставят повече акцент върху горивната ефективност.
По-малкият електрически мотор върши работата на стартер-генератор, като стартира автомобила и изглажда смяната на предавките, докато по-големият електромотор е в състояние да даде още 49 к.с., за да подпомогне задвижването, както и да канализира рекуперираната енергия към малката 1.2-киловатчасовата батерия. Това е акумулатор с по-малък капацитет, отколкото при новите plug-in хибриди на Renault - Captur и Megane, които следователно имат по-голям чисто електрически пробег.
Arkana E-Tech може да работи с чисто електрическа мощност на кратки разстояния, но не това е приоритетът тук. Идеята е да се увеличи подаването на въртящ момент и да се намали напрежението на бензиновия двигател, за да се сведе до минимум разходът на гориво. А той ни удиви. След 500 километров, основно извънградски пробег, показанията на борд компютъра отчетоха 5.4 литра на 100 километра, а когато управлявахме Arkana основно в града, разходът падна до 4.8 на 100. Единственият проблем е при движение по магистрала, когато при скорост от над 140 км/ч тягата започва да липсва, а разходът скача до 8 - 9 на 100.
Що се отнася до скоростната кутия, то тя представлява съвкупност от две трансмисии - четиристепенна за ДВГ и двустепенна за електромотора. На практика това е роботизирана трансмисия без съединител. Интересното при нея е, че има режим B - или Brake, който се избира от селектора на трансмисията и който увеличава нивото на рекупериране на енергия. Този режим имитира усещането в някои чисто електрически автомобили, при което самото повдигане на крака от педала на газта води до драматично забавяне, но при Arkana E-Tech това не е така. Отпускането на газта кара колата да се забави малко по-енергично, но разликата е малка.
И накрая, но не на последно място трябва да обърнем внимание на возията. Тя не е мека, но в никакъв начин не причинява дискомфорт. Крен в завоите има, но той не е осезаем, а воланът е директен и прави управлението предсказуемо. В заключение ще кажем, че Arkana е лесен за управление автомобил, тъй като помощните средства за шофиране са многобройни и си вършат работата перфектно. Единственото изключение е свързано с мултимедийната система, на която французите можеха да обърнат повечко внимание.
Цена
Както вече споменахме в началото, за да ви предложим точен еквивалент, ще трябва да разгледаме премиум марки, където цените са много по-високи. Можем обаче да кажем, че при масовите автомобили хибридът Arkana е конкурентен. Тъй като цените му започват от 47 090 лв с ДДС. Естествено, предвид оборудването (нашата тестова версия бе от най-висок клас RS Line), цените достигат до 60 390 лв. с ДДС, но пък при наточените версии имаме автомобили, оборудвани с 19-цолови джанти, кожена тапицерия и още един куп електронни помощници, както и аудиосистема Bose. С други думи новото Renault Arkana е интересен, иновативен и нестандартен (за масови сегмент) автомобил, който определено заслужава внимание.