„Искам товарно пространство“ са думите, използвани от Пиер Драйфус, главен изпълнителен директор на Renault от 1955 до 1975 г., когато напътства екипите си за дизайна на Renault 4. Този необичаен автомобил остава в историята с качество, което може би изглежда незначително в днешно време, но предизвиква малка революция, когато е представено за първи път – хечбек купето. С тази пета врата и равен под, Renault 4 е мултифункционален автомобил. По онова време допълнителната врата отзад улеснява товаренето на бали слама в 4L, докато днес хората я използват, поставяйки предмети като пътнически чанти и куфари в Arkana. Хюго, управляващ директор Renault Classic, връща поглед назад към революцията на хечбека, предизвикана от Renault.
Renault 4 е представен през 1961 г., време, когато хората във Франция започват да изоставят живота в провинцията и се приближават към градските райони. Въпреки това, общественият транспорт е незадоволителен, особено в покрайнините на градовете. Хората започват да изпитват нужда от автомобил, подходящ както за провинциални, така и за градски райони, автомобил, който да карат до магазина или работа. Това е и време, в което броят на работещи жени се увеличава заедно с покупателната способност на домакинствата. На този фон автомобилът, която скоро ще стане известен като „4L“, осигурява решение както за градския, така и за провинциалния живот – всичко това благодарение на скромния хечбек!
Петата врата бързо превръща Renault 4 в социален феномен. Човекът, който стои зад проекта, Пиер Драйфус, главен изпълнителен директор на Renault от 1955 до 1975 г., обяснява на екипите си, че иска „товарно пространство“ за автомобил в „сини дънки“ – автомобил, подходящ за всички възрасти и социални класи по света. Над 8 милиона бройки са продадени в повече от 100 страни за период, обхващащ повече от 30 години, така че може да се каже, че желанието му е изпълнено. „Петата врата на 4L се превърна в нов тип автомобил и нова характеристика на автомобила“, казва Хюго.
Хечбекът 4L предоставя на потребителите лесен начин за товарене на всичко - от бали слама до оборудване за къмпинг, идеален за всеки лайфстайл. Освен това, петата врата предлага по-голяма модулност на интериора, позволявайки на инженерите и дизайнерите да създадат първите „voitures à vivre“ или автомобили за живеене. „Хечбекът показа, че инженерите могат да се отклонят от традиционната структура „преден капак, купе, багажник“, обяснява Хюго. „Петата врата позволи по-голяма свобода по отношение на дизайна.“ Хечбекът постави началото на нови видове автомобили като миниван и SUV.
Петата врата е ключова за успеха на 4L, поради което Renault се осмелява да разшири тази функция до по-традиционен сегмент – семейни седан автомобили с обикновен багажник. Лансирано през 1965 г., Renault 16 е фигурата на безпрецедентна революция, която предвещава по-висококачествени хечбеци. Ако се замислите, Renault 16 е като голяма версия на Renault 4 – два хечбека с пета врата и невероятна модулност на задните седалки.
Всъщност всеки модел автомобил може да бъде хечбек, включително седани, купета и градски автомобили. Renault започва разработката на широка гама от хечбек модели като R20 и R30, Fuego, R25 и R11. Хечбек автомобилите попадат под светлината на прожекторите през 1982 г., когато братята Маро печелят ралито Париж-Дакар с Renault 20. Така днес, по-голямата част от френските автомобили хече използва тази схема, която се налага и в цяла Европа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 сектант
Коментиран от #2, #8
13:47 24.12.2021
2 Димов
До коментар #1 от "сектант":
Беше страхотна кола. А междуосията ляво/дясно са различни с около 5см. Задните колелета са на отделни, торсионни оси, една пред друга.Коментиран от #18
14:09 24.12.2021
3 Сър
Коментиран от #4
14:43 24.12.2021
4 налюдател
До коментар #3 от "Сър":
Едва ли си СЪР щом мечтата ти е Х5Коментиран от #6
15:12 24.12.2021
5 Вальоо
Коментиран от #7
15:21 24.12.2021
6 Сър
До коментар #4 от "налюдател":
Не, тия с Х5 са същите калитковци в живота, аз нямам нужда да се показвам с такива смешни колиКоментиран от #22
15:29 24.12.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Плашимир
До коментар #1 от "сектант":
Е мойто R4 все още е на пътя. Не е баш хечбек ,даже надвишава обема на една бала слама багажно пространство.15:49 24.12.2021
9 Плашимир
Коментиран от #10
15:53 24.12.2021
10 Храсимир
До коментар #9 от "Плашимир":
Храсимире, за един ремонт на едно и също нещо на 1 Х5-ца, 10 такива талиги ще ти дойдат у сервиза.Коментиран от #12
16:01 24.12.2021
11 Патил
Коментиран от #16
16:12 24.12.2021
12 Плашимир
До коментар #10 от "Храсимир":
Да бе. Като видиш 40 годишна X5 ми се обади пак.Коментиран от #13
16:22 24.12.2021
13 Xxaaxaaxaxa
До коментар #12 от "Плашимир":
E отде като х5 няма още 40г от производство, глава ли те боли нещо ? Мисли де..Коментиран от #14
16:27 24.12.2021
14 Плашимир
До коментар #13 от "Xxaaxaaxaxa":
Нема и да доживее...Коментиран от #15
16:34 24.12.2021
15 Храсимир
До коментар #14 от "Плашимир":
Я отвори чуждестранните сайтове, цъкни коли преди 80-та и брой колко френски и колко немски ще ти излезнат за продаване ;) брой и пак ела. После обяси защо толкова повече немски коли да доживяли 40+Коментиран от #26
17:48 24.12.2021
16 стоян
До коментар #11 от "Патил":
До 11 ком -Сигурен ли си че е вярно което казваш ,,два пъти маслена помпа даде фира ,,-знаеш ли за какво служи тази част-сигурен съм че лъжешКоментиран от #17
18:53 24.12.2021
17 Патил
До коментар #16 от "стоян":
Да, два пъти гаранционно маслената помпа беше сменена, защото даваше недостатъчно налягане и при загрял мотор лятото светваше лампата за маслото.Коментиран от #19
19:13 24.12.2021
18 Жоро
До коментар #2 от "Димов":
Междуосията са различни щото толкова си могат и не са могли да заварят едно купе като хората..19:16 24.12.2021
19 стоян
До коментар #17 от "Патил":
До 17 ком -Лъгали са те -най вероятно си карал с фалшив маслен филтър на който не му е държал клапана за налягане-случвало ми се еКоментиран от #20
19:30 24.12.2021
20 Патил
До коментар #19 от "стоян":
Ем колата си беше в гаранция и в гаранция си я отремонтираха. И да са ме лъгали каква им е файдата, така или иначе не можех да си карам колата, която си плащам и смених марката, защото ми писна.Коментиран от #27
19:39 24.12.2021
21 Дойчланд
До коментар #7 от "Сър":
Пак ли факти правят платена реклама на боклуци.. Факти, колко време ще ви трябва да се светнете, че докато французите са правили коли да мъкнат сено и мляко и яйца (Ситроен Душегуб), немците са правили S-Klasse и Porsche които едва ли не правят монопол върху моторния спорт тогава ?Коментиран от #28, #29
19:46 24.12.2021
22 Коментара
До коментар #6 от "Сър":
Мали как ритна кошера XD XD XD Сега по-сериозно ... VW правят Т1 от 50та година. Какви миниванове ви гонят, какви СУВове ви преследват?! Тоя френски кокошкарник няма нищо общо с изброените категории. Първия СУВ е американец (Додж)...от 45та година и можеш да събереш тамън три такива бъхларника в него иначе СУВовете се наложиха края на 90те благодарение на RАV 4 и Forester! Това Рено е евтина и лесна за подръжка кола която е обслужвала успешно посочената прослойка от френското население в един определен период....до там!Коментиран от #23
22:33 24.12.2021
23 Сър
До коментар #22 от "Коментара":
Имах впредвид Рено Каджар и другите производни паркетни джипчета, то и Х5 е същия паркетник деКоментиран от #30
00:01 25.12.2021
24 Жоро
00:05 25.12.2021
25 Хайл
23:38 25.12.2021
26 Хайл
До коментар #15 от "Храсимир":
Вярно че пластмасата трудно се разгражда,но дали ще е способна да се движи се пита в задачата23:46 25.12.2021
27 Ти и
До коментар #20 от "Патил":
продължаваш да лъжеш и то най-безогледно. Взе ни за канарчета тук,хайде малко по-спокойно и престани да лъжеш. Аз две нови Рена съм взел първото 2005г. Меган и децата продължават да го карат,а 2017г. си взех Каджар,с едното 250х.км., с другото сега 95 х.км и проблеми от твоя сорт не съм имал.Като не ти харесва Рено просто не пиши и не лъжи най - безогледно.Аз като не харесвам други коли не пиша срещу тях ей тъй за спорта и се дразня на такива лъжльовци като теб.От коментара ти личи,че просто лъжеш,че пък накрая зе и запалила и изгоряла.11:58 27.12.2021
28 един от стадото
До коментар #21 от "Дойчланд":
те Матра и РеноАлпин патки пасяха тогава, казваш. И не бъркай класовете. Оня бръмбар и оная Изета на БМВ с едната врата отпред ли са му конкуренцията. Шумни, не практични, возят като дърво, вярно милиони са, но и Рено и Ситроен с малките модели не им отстъпва в милионите. Никой не купува нещо, което няма пазар. А колкото до Порше ТОГАВА, Чубрика му разказа играта на Алтенхаймер на Златни 70те години..И да не казвам как Порше от 901 става 911. Питай Пежо12:02 27.12.2021
29 Ти добре
До коментар #21 от "Дойчланд":
ли си бе,когато е проектиран и направен 2ЦВ,Порше е правил костенурката в която е тясно,неудобно с 2 врати и друса като каруца. Ситроен разработват 2 ЦВ още преди ВСВ,а за френските аристократически автомобили трябва повече да прочетеш.12:02 27.12.2021
30 Явно
До коментар #23 от "Сър":
някой те е наказвал с Каджар и за това злобееш.А той си е просто един перфектен автомобил и само суперлативи за него.Карам го от 4 години на 95 х.км е и само обслужване,а за 4х4 системата само ще ти кажа,че съм го изпробвал на терен в който БМВ няма да посмееш да го вкараш,защото ще остане като паметник там.12:06 27.12.2021