Отговор на този въпрос дават руски специалисти, които провеждат своя експеримент с Dacia Duster, оборудвана с 1.3-литров бензинов двигател (съвместна разработка на Renault и Mercedes) и със CVT трансмисия.
Според производителя, извън града, тази версия на модела изразходва 6 литра бензин A-95. Но това е в условия на идеален асфалт при слънчево време със скорост до 80 км/ч. Ако ускорите с поне 10 км/ч, тогава разходът на гориво ще се увеличи до 7-8 литра на 100 км.
По време на шофиране колата трябва да преодолее въздуха, гравитацията и триенето. С увеличаване на скоростта на автомобила съпротивлението се увеличава пропорционално. Така при скорости над 120 км/ч кросоувърът изразходва толкова гориво, колкото и голям всъдеход.
При шофиране през локви и мокра настилка се добавя и т.нар. воден клин - вълна, която се събира пред предния ръб на протектора на гумата. Естествено, по-голямата част от водата отива встрани, но все пак съпротивлението се увеличава. Ефектът на воден клин се усеща особено ясно, когато едно от задвижващите колела на колата попадне в локва. Тогава се изразходва много повече гориво за преодоляване на водата.
Експериментът на руснаците показва, че по-голямата скорост и лошите метеорологични условия водят до драстични разлики в разхода на гориво. По време на експеримента Dacia-та се движи през локви със скорост от 90 км/ч, а разходът на гориво нараства до 12-13 литра, тоест с почти една трета.
И още нещо извън темата, но много важно. При скорост над 70 км/ч водата няма време да се разпръсне встрани и става достатъчно плътна, за да образува своеобразен задържащ филм на повърхността или иначе казано - аквапланинг. Гумата губи сцеплението си и започва да се плъзга по водата.
Това може да доведе до нежелани отклонения на траекторията, затова забавете темпото пред локви и по принцип шофирайте по-бавно по време на дъжд. Така е по-безопасно, а и ще спестите немалко гориво.