Отговор на този въпрос дават руски специалисти, които провеждат своя експеримент с Dacia Duster, оборудвана с 1.3-литров бензинов двигател (съвместна разработка на Renault и Mercedes) и със CVT трансмисия.
Според производителя, извън града, тази версия на модела изразходва 6 литра бензин A-95. Но това е в условия на идеален асфалт при слънчево време със скорост до 80 км/ч. Ако ускорите с поне 10 км/ч, тогава разходът на гориво ще се увеличи до 7-8 литра на 100 км.
По време на шофиране колата трябва да преодолее въздуха, гравитацията и триенето. С увеличаване на скоростта на автомобила съпротивлението се увеличава пропорционално. Така при скорости над 120 км/ч кросоувърът изразходва толкова гориво, колкото и голям всъдеход.
При шофиране през локви и мокра настилка се добавя и т.нар. воден клин - вълна, която се събира пред предния ръб на протектора на гумата. Естествено, по-голямата част от водата отива встрани, но все пак съпротивлението се увеличава. Ефектът на воден клин се усеща особено ясно, когато едно от задвижващите колела на колата попадне в локва. Тогава се изразходва много повече гориво за преодоляване на водата.
Експериментът на руснаците показва, че по-голямата скорост и лошите метеорологични условия водят до драстични разлики в разхода на гориво. По време на експеримента Dacia-та се движи през локви със скорост от 90 км/ч, а разходът на гориво нараства до 12-13 литра, тоест с почти една трета.
И още нещо извън темата, но много важно. При скорост над 70 км/ч водата няма време да се разпръсне встрани и става достатъчно плътна, за да образува своеобразен задържащ филм на повърхността или иначе казано - аквапланинг. Гумата губи сцеплението си и започва да се плъзга по водата.
Това може да доведе до нежелани отклонения на траекторията, затова забавете темпото пред локви и по принцип шофирайте по-бавно по време на дъжд. Така е по-безопасно, а и ще спестите немалко гориво.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Абе
18:49 27.09.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 ЗеленДебил
Зелении идеи за дебили...
18:57 27.09.2021
5 Голям Слон
Коментиран от #9, #17
18:57 27.09.2021
6 Емил
Коментиран от #12
19:02 27.09.2021
7 Жоро
Коментиран от #10, #11, #14
19:07 27.09.2021
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 TROY
До коментар #5 от "Голям Слон":
Т 72 никога не ми е правило аквапланинг. И нагоре и надолу гореше 60 на сто. Рашките коли не могат да правят. Но могат от ядрени подводници до космически кораби.19:09 27.09.2021
10 Голям Слон
До коментар #7 от "Жоро":
Какво и къде си карал извън NFS знаеш само ти, но нека не приказваме глупости. Аквапланингът е нещо съвсем реално. Случва се основно при по-леките МПС - автомобилите! С камион и автобус е доста по-трудно, да не кажа невъзможно. Това, което се затруднявам да кажа, е къде аквапланингът е по-възможен да се случи и къде по-трудно се контролира. На мен със задно ми е по-лесно, когато се случи. Преди беше обратното :-))19:11 27.09.2021
11 Знайко
До коментар #7 от "Жоро":
"Какви са тия глупости при 70 аквапланинг." Много си прав, аквапланинг започва над 80 км/ч, дори над 85 км/ч. За справка може да се погледне в резултатите от тестовете на летни гуми и зимни гуми. Има публикувани в "Ауто билд" и "Ауто мотор спорт".Коментиран от #13
19:14 27.09.2021
12 Софиянец
До коментар #6 от "Емил":
В руската сибирска кал и блата лятото автомобили и каруци не се движат. Чакат да дойде зимата и тогава почват да карат. В Сибир, ползват замръзналите реки и блата като магистрали. Като дойде лятото спират да карат, защото няма по какво. Лятото магистрати на Русия са реки и се движа с лодки и кораби по тях.19:22 27.09.2021
13 Голям Слон
До коментар #11 от "Знайко":
Твоят извод е, че щом Аутобилд правят тестове за аквапланин при 85 км/ч, то следователно той тогава започва :-)))) А защо правят краш тестове при толкова ниска скорост? А виждал ли си човек след ПТП при около 100 км/ч и без колан на какво му прилича главата и гръдният кош? Колко заблуден народ пише на база жалкия си опит.Коментиран от #18
19:24 27.09.2021
14 Фершел
До коментар #7 от "Жоро":
Скоро ше ти хапнем житото20:00 27.09.2021
15 оня с коня
20:28 27.09.2021
16 V70 T5 03
21:01 27.09.2021
17 Малък слон
До коментар #5 от "Голям Слон":
Абе глей си Ауто билд и неземните Конти ни не се бъркай у коневръза21:50 27.09.2021
18 Чук
До коментар #13 от "Голям Слон":
Пък тия с колан -също като живи)))21:51 27.09.2021
19 Поредните простотии.
21:59 27.09.2021
20 Бай Шиле
22:13 27.09.2021
21 Иван
Bmw 335d
22:31 27.09.2021
22 asd
Вие, честно разбирате ли какво пишете?
Отделно за т.нар. "воден клин" - за какво са грайферите по протектора на гумата, ако не за да отвеждат водата встрани и да не се получава съпротивление от нея и гумата да стъпва на асфалт.
Когато се избират гуми за мокро, освен консистенцията на каучука, е и много важен още един фактор - количество отведена вода за оборот на гумата, ама кой да знае. Важното е да се дрънкат глупости.
01:05 28.09.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Българин
08:20 28.09.2021
25 Разход
20:51 28.09.2021
26 Бъз
Навремето карах Москвич. 408и и ми правеше впечатление че при влага и дъжд разхода пада с 10тиина %. Променял се състава на горивната смес. Слава богу че карам по пътища а не по каналите във Венеция.
06:53 29.09.2021
27 Буха ха
21:23 29.09.2021