Съдът на Европейския съюз (CJEU) започна разследване срещу Volkswagen Group, което отново се отнася до евентуално манипулиране на отработените газове. Този път експертите се интересуват от софтуера, който управлява EGR клапана. Факт е, че при определени условия блокът за управление на двигателя изключва този вентил, което значително увеличава емисиите на азотни оксиди по време на работа на двигателя.
Експертите са установили, че когато температурата на околната среда е извън диапазона 15-33 градуса по Целзий, а надморската височина надвишава 1000 метра, EGR клапанът се изключва от софтуера на блока за управление на двигателя. Инженерите на Volkswagen казват, че това е с цел по-дълъг живот на двигателя, но експертите от Европейския съюз го намират за подозрително подобен на софтуера на двигателя EA189, станал печално известен с аферата "Дизелгейт".
"Защитата на двигателя не е извинение за внедряването на такъв софтуер", казва Атанасиос Рантос, главен прокурор на Европейския съд. Според Automotive News Volkswagen не признава твърденията и отбелязва, че така нареченият температурен прозорец в работата на EGR клапана може да бъде напълно оправдан, ако има за цел да предотврати повредата му.
Клапанът смесва отработените газове на двигателя с входящия въздух, което след това намалява концентрацията на кислород и скоростта на горене. Поради намаляването на концентрацията на кислород във входящия въздух температурата на горене намалява, като така намалява и нивото на азотните оксиди.