В бившия СССР бетонът се използва в различни индустрии - от него са построени жилищни сгради, огради, много от градските площади. Но пътищата не са правени от циментов бетон, въпреки че това би било логично. За изграждането на пътища се използва и все още продължава да се използва асфалт.
Истината е, че качеството на руските пътища е много по-лошо от това на западните. Например в САЩ 65.3% от общия брой пътища са с бетонна настилка, в Китай - 63%, в Германия - 50%. А в бившия СССР те са само 2%. И това въпреки факта, че бетонът е много по-здрав и по-издръжлив от асфалта.
От историята
Първите бетонни блокове се появяват в Америка. Там под бетонната настилка се прави армирана асфалтова рамка. Тя служи като хидроизолационен слой и придава на пътя допълнителна здравина. Впоследствие тази технология идва и в Европа.
Бетонните пътища служат повече от половин век. Това се потвърждава от аутобаните в Германия, които са построени преди 50 години и все още са в добро състояние дори без основен ремонт. Днес има дори страхотен бетонен път, построен през 1936 г.!
Пет предимства на бетонните пътища
1. Здравина;
2. Износоустойчивост;
3. Имунитет към топлина;
4. Висок коефициент на сцепление с транспортните колела;
5. Бързо изплащане;
А асфалтовата повърхност не е толкова твърда и върху нея се образуват коловози. А при горещо време асфалтът просто се топи. И дори при спазване на всички технологии и неактивен трафик, експлоатационният живот на асфалтовата настилка не може да се сравни с бетона.
Защо не направиха бетонни магистрали в СССР?
Може би защото, въпреки огромния брой предимства на бетона, той има и редица недостатъци, които стават критични в тамошните условия. Първо, това са особеностите на климата, който е много суров в много региони на страната ни. На второ място, това е качеството на материалите.
Бетонната лента е устойчива на високи температури, но при много ниски температури се руши. Бетонът също се влияе неблагоприятно от внезапни температурни промени - от това той губи здравина, което води до намаляване на експлоатационния живот.
Като се има предвид факта, че на територията на СССР има много региони със студен климат, а в някои е непоносимо студено през зимата и непоносимо горещо през лятото (например в Сибир), навремето се смята за неподходящо да се правят бетонни пътища.
Между другото, в Аляска, където климатът е подобен на северните руски региони, магистралите също не са от бетон.
Освен това за изграждането на бетонно трасе е необходима определена марка цимент, а в СССР такова практически не се произвежда. В резултат на това се получава порочен кръг: бетонни магистрали не са направени поради липса на суровини и суровини не са произведени, защото не са търсени, тъй като не са построени циментово-бетонни пътища.
Липса на финансиране
Технологията на полагане на бетонен път е доста сложна и скъпа в сравнение с асфалта. Основната причина, поради която бетонната настилка не е положена в СССР, е липсата на финансиране. И материалите, и труда са скъпи. Много по-лесно и по-евтино е да се правят ремонти на дупки или да се подмени настилката на участък от асфалтов път, отколкото да се ремонтира бетонно платно.
Освен това СССР не разполага с необходимото специално оборудване. И накрая, изграждането на бетон отнема много повече време. Повече, отколкото за полагане на асфалт. В допълнение към сложните етапи на самото строителство, според технологията, бетонният път трябва да „улегне” поне месец, преди да могат да се пуснат превозни средства по него.
А ето и пет недостатъка на бетонните пътища
В допълнение към неоспоримите предимства, бетонната настилка има и недостатъци:
1. Ако сместа не е приготвена правилно, бетонът започва да ексфолира. В този случай големите частици са отдолу, а малките - отгоре. Следователно горният слой започва да се разпада. Това се случва толкова бързо, че бетонният път става неизползваем след няколко години от началото на експлоатацията. На практика бетонните блокове няма да издържат дори една зима.
2. Неправилната нивелация води до натрупване на вода. Ако в асфалта тя може частично да попие, то върху бетон тези локви ще стоят, докато изсъхнат.
3. Не може да се извършва кърпене на бетонен път. Необходимо е да премахнете повреденото покритие на доста дълъг участък и да поставите ново. А това е рисковано и скъпо.
4. През зимата бетонните пътища изискват специални реагенти, които струват осем пъти повече от обикновените.
5. В света няма статистика за това как шиповете влияят на бетона. В западните страни и в САЩ гумите с шипове не са често срещани, но в Русия повечето шофьори ги използват през зимата.