Отидете към основна версия

13 289 31

Времето на евтините коли свърши

  • автомобили-
  • продажби-
  • поскъпване

Ако искате да си купите нова кола, трябва да изчакате. Но това не е единственият проблем - трябва да платите и доста по-висока цена. И не само заради пандемията от коронавирус и войната в Украйна. Причините са много по-дълбоки и са на път да променят автомобилната индустрия като цяло.

Според Motorzeitung само за 3 години най-евтината версия на Volkswagen Golf в Германия е поскъпнала с 9000 евро. Най-продаваният модел в Европа през последните години вече струва цели 28 590 евро и това не е изолиран случай - бързото покачване на цените вече е масово. В същото време производителите на автомобили все повече премахват от моделните си гами евтините модели и постепенно купуването на автомобил се превръща в лукс.

Дефицитът вече се усеща

С все по-малко нови коли в шоурумите, пазарът на употребявани автомобили също страда. Смята се, че основната причина за високото ниво на цените през последните 2-3 години са честите спирания на производството. Това е мнението на автомобилния експерт Фердинанд Дуденхофер.

„Тъй като коронавирусът, липсата на чипове и военните действия в Украйна оказват негативно влияние върху доставките на важни компоненти и материали, автомобилните компании произвеждат много по-малко автомобили, отколкото биха могли да продадат“, казва той.

По думите му има недостиг на коли, а се знае, че дефицитните стоки са скъпи. Автомобилните производители могат да си позволят да продават малкото си коли на цени, които смятат за подходящи, т.е. на завишени цени. „Дългогодишната практика да се дават отстъпки на клиентите е нещо, което безвъзвратно остава в миналото“, казва още Дуденхофер.

Освен това автомобилната индустрия в момента произвежда и продава предимно онези модели, които имат високи маржове. Това са, както се досещате, скъпи модели с много опции плюс нови електрически автомобили.

Малките градски коли също излизат от играта

Наличните субкомпактни градски автомобилчета, особено такива с базови нива на оборудване, стават все по-трудни за закупуване. Ако поръчате такава кола днес, ще трябва да чакате над година. Като цяло днес сегментът на малките и евтини модели рязко се сви. Предишни бестселъри, като Peugeot 108, Skoda Citigo или Opel Adam, вече не се произвеждат. А тези, които останаха, например Volkswagen Up или Smart, станаха електрически.

В един от най-конкурентните доскоро ценови диапазони - около 10 000 евро, където Dacia Sandero и Citroen C3 се продаваха като топъл хляб, сега можете да намерите много малко играчи. Актуалните герои - KIA Picanto (13 250 евро), Renault Twingo (15 800) и Fiat Panda (13 490) вече са налични за сумата, за която преди няколко години можеше да си купите добре оборудван миниван.

Големи размери

В същото време компактните коли, намиращи се в по-горния клас "C", са на път да станат поредната жертва на настоящата икономическа ситуация. Версиите с 3 врати, базовото оборудване и малките двигатели вече изчезват от моделните гами на производителите. Audi, например, вече обяви излизането си от сегмента. Главният изпълнителен директор на Audi Маркъс Дуйсман потвърди пред Frankfurter Allgemeine Zeitung, че компактните автомобили A1 и Q2 няма да имат наследници, така че компактните A3 и Q3 ще заемат мястото им като входен билет на марката Audi.

В момента минималните цени за продуктите на компанията започват от 29 000 евро. Причината за този обрат на събитията е проста – големите и скъпи коли носят повече пари. Рентабилността е много по-важна за повечето автомобилни производители днес от нетните продажби. Именно това е нагледно илюстрирано в момента и от друга голяма компания, Ford, където започва основно преконфигурирне на продажбите в Европа.

Промяната означава, че марката ще заложи на скъпи модели като Mustang и Mustang Mach-E, а компактните Fiesta и Focus стават все по-малко привлекателни за автомобилния производител. Ако тези два модела все пак се сдобият с наследници, това ще бъдат или електрически автомобили, или кросоувъри. И съответно те ще струват много повече, носейки повече пари на своите производители.

Все повече "джипове" и електрически автомобили

При автомобилите с повишена проходимост от няколко години всичко е ясно – те носят много повече печалба от класическите седани, например. Масовият потребител харесва модели от този клас и това също е една от причините евтините малки коли постепенно да умират. Добавете към това нарастващия интерес към електрическите превозни средства, които също са много по-скъпи от своите колеги, оборудвани с двигатели с вътрешно горене.

От ситуацията тук се възползват и самите производители, които предлагат своите електрически автомобили с широка гама оборудване, което осигурява относително високи базови цени.

Средната цена на продадените автомобили в Германия е 31 801 евро. Това е с 6800 евро повече (27%), отколкото преди година. При малките автомобили ръстът е 27.8%, а при лекотоварните - 31.1%. И причината е същата - недостигът на нови автомобили на пазара. В момента корпоративните автопаркове все повече отлагат обновяването на своя флот, което не допринася и за развитието на лизинговите продажби. В резултат на това цените се покачват, включително в сегмента на колите с пробег.

Какво ни очаква?

Водещи експерти в бранша са категорични, че това не са най-добрите времена за купуване на кола. И ако говорим нови евтини автомобили, нещата няма да се променят в близко бъдеще. Ситуацията може да започне да се нормализира през 2024 г., но това не изглежда много вероятно. И причината е, че автомобилните производители ще продължат да разширяват гамата си с по-добре оборудвани и следователно по-скъпи модели, които носят по-големи печалби.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 44 гласа.

Свързани новини