Обръщаме внимание на един по-непопулярен автомобил, който обаче у нас има малка, но доста хардкор ориентирана група от почитатели. Обявите в най-големия сайт за автомобили mobile.bg също не са малко, като сред тях се забелязват и доста запазени екземпляри. Струва ли си обаче да се купи такъв автомобил на старо, ви разказваме сега. По-конкретно си говорим за Subaru Legacy от четвърто поколение - един автомобил, произвеждащ се в периода 2003 - 2008 година. Във външния вид на Subaru Legacy няма ярки детайли - с изключение може би на вратите без рамки.
Но този автомобил е обичан не заради външния си вид, а заради задвижването на всички колела, което е без алтернатива, както и заради боксер мотора с характерен глас. Салонът с преден панел, леко обърнат към водача, е здраво сглобен и направен от качествени материали, като е и добре проектиран от гледна точка на ергономичност. Жалко е само, че на кормилната колона липсва надлъжно регулиране. На втория ред наистина е удобно и увеличеният наклон на гърба на седалките и големият подлакътник ще направят дори дългото пътуване много комфортно. Багажникът на седана е сравнително скромен - 433 литра.
Изборът на автомобили от въпросното IV поколение, произведени преди 2009 година е приличен. На пазара у нас доминира Legacy с двулитров двигател (150 или 164 к.с.) в комбинация с четиристепенна автоматична скоростна кутия. Автомобилите с механични трансмисии са по-рядко явление, но не липсват. Legacy с двигател 2.5 (173 к.с.) обикновено са оборудвани с автоматична скоростна кутия, но в продажба има малко заслужаващи внимание, такива автомобили. Що се отнася до модификациите, налчни са седан и комби, като комбито е за предпочитане заради своята практичност.
Шестцилиндровото Subaru от този модел са съвсем друга бира. Това са коли за познавачи и колекционери и ако не сте от тях, просто подминете тези предложения. Иначе средната цена за Legacy от това поколение е напълно нормална за качествата, които предлага моделът. Трудно е обаче да се намери екземпляр на под 200 000 реални километра. От опциите можете да разчитате на двузонов климатроник, кожен салон с електрически седалки и шибедах. Цените, в зависимост от годината на производство и състоянието, варират в интервала от три до десет хиляди лева.
Как се вози? Legacy, с твърдото си окачване и рязко управление, се усеща като спортен автомобил. Активният пилотаж с висока скорост на криволичещи планински пътища е радост за водачите на такова Subaru. Жалко е само, че динамиката на версиите с атмосферни четирицилиндрови мотори е доста скромна.
Какво да очакваме? Лаковото покритие на Legacy не е твърде здраво, но не е и капризно. Най-проблемните места в тези автомобили, които не са катастрофирали, са рамката на предното стъкло, предните колони и задните надкалникови арки. Като цяло колата се отличава с добра издръжливост на каросерията. Проблемните зони в купето включват дръжките на вратите, залавните места на седалките и бутоните на волана, от които са изтрити иконите. Няма оплаквания относно електрическата система на Legacy.
Атмосферните четирицилиндрови опозитни двигатели EJ204 и EJ253 са надеждни и имат добър ресурс от 300 или повече хиляди километра. В замяна обаче тези двигатели изискват внимание и компетентна грижа. Трябва внимателно да следите нивото на маслото, което често излиза през уплътненията на разпределителния вал и през гарнитурата на капака на клапаните. Сродните турбо мотори EJ205 и EJ255 не са толкова издръжливи, но пък са по-динамични. В зависимост от режима на работа те изкарват 100 - 250 хиляди км. Редкият трилитров EZ30 е доста надежден, основното е да не се прегрява.
Legacy е оборудван с четири опции за трансмисии. Всички те са здрави и надеждни. Пет- и шестстепенните ръчни трансмисии изкарват най-малко 200 хиляди км преди ремонт и изискват намеса само в отделни случаи. Четиристепенният автоматик е не по-малко надежден, с почти вечна механична част. Същото може да се каже и за петстепенната автоматична трансмисия, с която са оборудвани турбо моторите и шестцилиндровата версия с естествено пълнене.
Дизайнът на задвижването на всички колела зависи от инсталираната скоростна кутия. Екземплярите с "ръчка" са снабдени с механичен централен диференциал с не много надежден вискосъединител. Доста по-здрава е 4х4 системата на автоматиците, като там предаването на момента към задния мост става с помощта на електроника. Legacy комбинира предно окачване McPherson и пружинно задно окачване с двойни носачи. Ресурсът на окачването не е много голям, но определено надхвърля 100 000 км. Слабите места на кормилното управление са шарнирите на кормилната щанга, както и самата кормилна рейка.
С други думи четвъртото поколение на Subaru Legacy представлява комфортен и сравнително надежден автомобил, характеризиращ се обаче с трудна и недотам евтина поддръжка. Бендиновите мотори са доста лакоми, но пък управлението на такава кола е истинско удоволствие. 4х4 системата е перфектна, особено комбинирана с автоматик, а грижовното отношение към такава кола обаче определено ще ви се отплати. А какви екземпляри от модела се предлага у нас, можете да проверите ТУК.