Отидете към основна версия

33 783 11

Как и защо електромобили, субсидирани от германските данъкоплатци, се озовават в други държави, включително и у нас?

  • електромобили-
  • субсидии-
  • германия

Хиляди електрически коли, закупени със субсидия, са изнесени в съседни страни, сочи проучване

Повече от 100 000 електрически коли, субсидирани от германския данъкоплатец - включително хиляди електрически возила Tesla - са намерили своя път в чужбина, тъй като купувачите са използвали схемата за стимулиране на германците, възлизаща на милиарди евро, предназначена да направи колите, захранвани с батерии, по-достъпни за обикновените шофьори в Германия.

От 890 000 електрически коли, регистрирани в Германия през последните 10 години, по-голямата част от които са закупени с бонусите от държавата, само 756 517 остават в страната, сочи официално проучване. Въпреки че малка част от липсващите автомобили са извадени от експлоатация, повечето от тях са продадени на шофьори в съседни страни с цел печалба.

„До момента, в който по-късно тази година бъде регистриран едномилионният нов електрически автомобил с батерии, близо една пета от тези коли ще са напуснали немските пътища“, казва Матиас Шмид, базиран в Берлин анализатор, който е един от авторите на това изследване. Според него „губещият е германският данъкоплатец, който косвено субсидира чистия въздух в градовете извън Германия.“

Германия въведе схемата за субсидиране през 2016 г. и оттогава е похарчила най-малко 4.6 милиарда евро за безвъзмездни средства за купувачите на електрически превозни средства. Купувачите имат право на субсидия до 6000 евро на автомобил, в зависимост от неговата цена.

"Така много субсидирани превозни средства се озовават в страни от Европа, където митата върху закупуването на нови автомобили и липсата на държавни субсидии направиха електрическите превозни средства по-скъпи, отколкото в Германия", казва още Шмид.

Шмид също установява, че от 98 000 електромобила Tesla, регистрирани в Германия до юли тази година, само 76 690 са останали по пътищата на страната, което означава, че всяка пета Tesla е напуснала германския пазар. Ще припомним, че американският производител започна да произвежда автомобили близо до Берлин тази година.

„Съществува доста ясен арбитраж“, каза водеща фигура в лизинговата индустрия, добавяйки, че големи корпоративни автопаркове в Германия се възползват от препродажбата на субсидирани електрически модели. Германската опозиционна партия Die Linke, която отдавна се противопоставяше на схемата за субсидиране, тъй като твърди, че ще бъде от полза за корпорациите, казва, че винаги е било ясно, че стимулите са „податливи на измами“.

„Фактът, че дори не е имало едногодишен период на задържане [преди една кола да може да бъде продадена], е повече от техническа грешка и отваря вратата за измама“, казва депутатът Бернд Риексингер. Сега, германското коалиционно правителство планира да свие схемата за субсидиране през 2023 г., премахвайки стимулите за автопаркове.

В отговор на запитване за злоупотреби със схемата, правителството заявява, че също така ще удвои времето, което колите трябва да бъдат притежавани, преди да могат да бъдат продадени. „Всеки, който иска да продаде своята субсидирана електрическа кола след по-малко от година, ще трябва да върне субсидията“, се казва в изявление на германското министерство на икономиката.

„Загубата на стойност на употребявана кола е значително по-висока след 12 месеца, така че бизнес моделът на препродажба в други европейски страни ще стане много по-малко привлекателен“, се казва в изявлението, но се подчертава, че Германия се нуждае от употребяван пазар за електрически.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 21 гласа.

Свързани новини