Отидете към основна версия

12 Април, 2023 21:41, обновена 12 Април, 2023 21:41 65 069 58

Тествахме най-скъпата Dacia

  • dacia-
  • jogger-
  • hybrid-
  • тест

Jogger Hybrid 140 e първият хибриден модел на румънската марка

Лисабон, Португалия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Dacia започва с летящ старт 2023 година с пристигането на първия хибрид в историята на марката. Именно Jogger, семейното комби в гамата на румънците, въвежда вече познатия от Renault двигател E-Tech 140. С по-висока цена от обичайната, но пък технически най-добрата Dacia, това е автомобил, който не отстъпва по нищо на по-именитите си преки конкуренти.

Никой производител - или почти никой- вече не избягва електрифицирането. Дори и Dacia, която все пак изчака възможно най-дълго, преди да се поддаде на повсеместната хибридизация. Но тази промяна е съществена, за да може марката през идните години да спазва драстичното намаляване на емисиите, наложено от европейските стандарти.

Тази технология обаче има цена, която априори, не е много съвместима с философията на Dacia, чиято стратегия обикновено се състои в приемането на иновациите, въведени в автомобилите Renault чак когато те станат надеждни... и печеливши. При хибридната Dacia тези неща се случиха по подобен начин, но не съвсем.

Хибриден силов тракт

Логично е под капака на Jogger да открием двигателя E-Tech 140, представен преди почти три години от Clio, след което го видяхме и в Captur и Arkana. Първата хибридна група, проектирана от производителя с диамант на емблемата, съчетава атмосферен 1.6 четирицилиндров бензинов агрегат, развиващ 90 к.с., електрически мотор с мощ от 50 к.с. и стартер/генератор за максимална кумулативна мощност от 140 к.с. Батерията, която заема мястото на резервното колело в багажника, е с капацитет 1.2 kWh.

Оригиналността на този хибриден двигател се крие в неговата скоростна кутия. Противно на това, което предлага конкуренцията, тук няма CVT, а кутия без съединител, като последният е заменен от електрически мотори, които са отговорни за синхронизирането на шестте предавки (четири за двигателя с вътрешно горене и две за електрическия). Всичко това без намесата на водача, за когото наличните петнадесет комбинации между трите двигателя и скоростната кутия са напълно управлявани от електроника.

Ходови характеристики

Инженерите на Dacia са успели да направят управлението на първия си хибриден автомобил възможно най-лесно. Няма режим на шофиране и няма допълнителни бутони за принудително движение само на ток. Jogger винаги стартира на ток от батерията. По този начин двигателят е в състояние да задвижи колата, без помощта на бензиновия агрегат, на разстояние от няколко километра със скорост до около 70-80 км/ч. Всъщност в града румънското комби се движи през повечето време в електрически режим, с истинско удоволствие както за шофирането, така и за ушите... стига двигателят с вътрешно горене да не влезе в действие, за да презареди батерията при нисък капацитет.

Той прави това най-често, когато колата е неподвижна - следователно на червен светофар - като пуска този изключително шумен 1.6-литров мотор с постоянни обороти. За щастие операцията като цяло е бърза! След като излязохме от задръстванията на Лисабон, сцената на нашите тестове, пуснахме Jogger на "по-отворени" пътища. Този път двигателят с вътрешно горене вече не се намесва само за презареждане на батерията, но и служи за задвижване на автомобила, в комбинация или алтернативно с електрическия мотор и тогава не е толкова шумен. Електромоторът обаче не бездейства и на извънградско. Той успява да поеме определени кратки фази на шофиране при стабилизирана скорост или по нанадолнище, като по този начин прекъсва работата на бензиновия двигател, който обаче стартира отново при най-малкото докосване на газта.

На магистралата също всичко е по- убедително. Единственият проблем е, че скоростната кутия е настроена така, че да сваля повече предавки от необходимото, за да поддържа динамиката, което кара 1.6-литровият мотор отново да стане по-шумен, но това само при скорости от над 130 км/ч. Оборотите на ДВГ стават високи, когато той трябва да задвижва колата със своите 90 к.с., като същевременно трябва и да осигури презареждането на батерията веднага щом тя падне под 50% от капацитета си. Приносът на електродвигателя обаче е реален, но леко ограничен, тъй като наличният въртящ момент варира между 148 и 205 Нм, малко повече от този на TCe 110, но с по-голяма маса на колата от приблизително 200 кг.

Що се отнася до динамиката, то тя е почти сходна, но по-добра, с тази на Jogger само с ДВГ или с АГУ. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 10 секунди (1 секунда по-бързо от TCe 110 и 2 секунди по-бързо от Eco -G 100). Като цяло обаче хибридната Dacia впечатлява с цялостно приятно и жизнено поведение. Автоматичната скоростна кутия също осигурява допълнителен комфорт при шофиране и дори може да бъде самостоятелен аргумент за избор на хибридната модификация... с изключение на отчетливият "шут" при рязко натискане на педала на газта.

Очевидно очаквахме Hybrid 140 да ни впечатли с икономичност. Успяхме да изминем около 400 км зад волана по маршрут, включващ градско, магистрала и планински пътища с изразен релеф. И получихме среден разход на гориво от под 6 л/100 км, което е доста забележително постижение, особено за голямо седемместно комби. Крайностите варираха от 4.5 л/100 в града до 7 л/100 на магистралата при 120 км/ч на круиз контрол - максималната разрешена скорост в Португалия. И последна точка, която трябва да се ​​вземе под внимание от любителите на караваните. Jogger Hybrid 140 може да тегли само 730 кг (ремарке със спирачки) и само 75 кг за ремарке без спирачки.

Интериор

Арматурното табло остава идентично с това на версиите с ДВГ и предлага добро ниво, както на качеството на материалите, .така и на самата сглобка. Освен това още от пръв поглед е виден явният напредък в сравнение с предишните модели на румънската марка. Предвид предишните ни тестове на този модел, но във версия с ДВГ, сега обръщаме по-малко внимание на интериора. Предишните ни тестове на Jogger подчертаха силните страни на семейството на Dacia, по-специално неговия XXL багажник при петместната версия или просторът на местата за пасажерите, включително и за тези на третия ред. Последният лесно побира двама възрастни при това, при много по-добри условия от много по-скъпи SUV-та. Хибридната версия не променя ситуацията по този въпрос.

Както обикновено, съжаляваме за малко по-силния аеродинамичен шум в купето, към който в тази версия се добавят гореспоменатите неподходящи "вокализации" на двигателя по време на определени фази на шофиране. Иначе поведението не изглежда да страда от наднорменото, заради хибридния силов тракт, тегло. По-твърдото окачване дори подобрява возията, без да влошава комфорта, който остава на добро ниво.

Голямата новост при тази кола е, че традиционното табло отстъпва място на 7-инчов цветен TFT екран, заимстван от Renault E-Tech. Той предоставя важна информация, но предлага само един режим на показване, в който се игнорира оборотомера. Тук отново Dacia ни показва най-важното, без да се поддава на сложната ергономия на приборите при другите електрифицирани превозни средства. Същото важи и за лоста за управление на скоростната кутия, който обаче има позиция „B“, усилваща възстановяването на енергията при намаляване на скоростта или при стръмни наклони. Той е ефективен основно при спускане, където можете да се възползвате от от по-бързото зареждане на батерията.

Цена и конкуренция

Това е мястото, където "обувките започват да стягат". С изпълнение по-високо от базовото за модела, цената на хибридната версия започва от 49 900 лв с ДДС, което е с почти 17 000 лв повече от базовата версия на модела, струваща 33 090 лв. Разлика, която е трудно разбираема, когато едно Clio изисква само допълнителни около 8 000 лв за да премине от TCe 100 към E-Tech 145. Вярно е, че при хибридната Dacia печелим известно оборудване, но нищо, което да обяснява толкова значителния марж.

Това обаче не пречи на Jogger отново да остане без конкуренция в ценово отношение при петместните си конкуренти. Но докато при версията с 5 места, Jogger има все пак някаква конкуренция, то този автомобил е абсолютно сам във версията със 7 места. Няма еквивалентно превозно средство на пазара, освен ако не гледате най-новите големи 7-местни MPV-та, но това са превозните средства, които със сигурност са по-мощни, но поне два пъти по-скъпи!

От друга страна, най-опасният (особено в България) конкурент на Jogger Hybrid 140 съвсем логично ще бъде версията Jogger Eco-G 100. Със сигурност малко по-малко мощен и по-лаком, той все пак работи с наполовина по-евтино гориво и се характеризира преди всичко на цена с над 25% по-ниска. Братоубийствен дуел, който ще затрудни хибридната Dacia на пазара у нас.

Заключение

Оптимален и доста приятен за шофиране въпреки няколко си недостатъка, Jogger Hybrid 140 е в абсолютното изражение на успешното навлизане на Dacia в света на електрификацията. Марката успява да предложи лесен за използване хибриден автомобил, който предлага на Jogger автоматикът, който му липсваше, и всичко това – отново – на ненадмината цена. Въпреки това разликата в цените спрямо бензиновите и особено LPG версиите е трудно оправдана, което не трябва да пречи (според нас) на тази версия да намери своята аудитория, предлагайки още едно уникално предложение на пазара.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 34 гласа.

Свързани новини