Отидете към основна версия

50 885 42

Тествахме първото в България Microlino - преосмислен и модерен вариант на BMW Isetta

  • microlino-
  • тест

Едва ли за някой е тайна, че автомобилните производители правят новите генерации на моделите с все по-големи размери от предходните, като оправдават това с мода, мерки за безопасност и т.н. Въпреки това типичната градска кола все още не желае да умре. Доказателство за това са успехите в Европа на модели, като Mini, Fiat 500 и Smart. Но агресивните правила за безопасност и електрификацията направиха и тях по-големи и по-тежки.

Сега обаче има един нов играч на пазара, фокусиран върху Европа, но с няколко вече направени поръчки и от САЩ. Става дума за Microlino - напълно модерна версия на известната Isetta на BMW. Тази кола-балон от средата на миналия век изчезва от европейските пътища през 70-те години на миналия век, но нейният дизайн - с една-единствена врата отпред - продължава да носи усмивка по лицето на всеки, който се срещне с такава кола.

В това се убедихме след като направихме първия тест на първата и единствена към днешна дата швейцарска кола Microlino, която се намира на територията на България. Това е съвременна версия на дългата по-малко от 2.3 метра и задвижвана от хриптящ двутактов двигател, Isetta, която в оригинал е безнадеждно опасна и остаряла. Но швейцарският изобретател Оуботер вижда възможността да я преосмисли като електрическа кола или по-скоро четириколка, защото Microlino едва ли би могла да отговаря на регулаторните стандарти, на които трябва да отговаря един лек автомобил.

Идеята не е нова, но реализацията е една от малкото такива. Индустрията си играе с преоткриването на градските коли като четириколки повече от десетилетие. На автомобилното изложение във Франкфурт през 2011 г. Audi пусна Urban Concept , VW показа NILS , а Opel Rak-e. Renault пък показа своя Twizy и даже го пусна в серийно производство. Последната такава четириколка е дело на Stelantis, казва се Citroen Ami и вече се предлага у нас, но Microlino е нещо съвсем друго. Тази кола се явява нещо, като премиум на градските четириколки и респективно струва двойно повече от малкото Ami.

По отношение на качеството на материалите, на дизайна и на самата сглобка, Microlino е позициониран едно стъпало над Citroën Ami и Opel Rocks-e, макар и трите возила да са еднакво лесни за паркиране и практични, но твърде бавни за извънградски трафик и особено за магистрали.

Microlino има за цел да продължи там, където премиум концепциите като NILS и Rak-e са спрели. С дължина от 2.51 м и широчина от 1.47 м, той е по-малък и от първата генерация на Smart Fortwo. Но Microlino е различно "животно". Докато Smart беше здрава и безопасна кола, способна да достигне почти 140 км/ч и подложена на строги тестове за сблъсък, Microlino е просто четириколка, предназначена за града и задвижвана от електрическа тяга.

Microlino носи много изтънченост в сферата на стила. Изработен от стомана и алуминий, той перфектно пренася мотива на оригиналната Isetta в съвременната епоха. Пропорциите са уловени точно, обработката на повърхността е изчистена, а детайли като LED осветлението са определено футуристични. Предната врата се отваря с електрически бутон, затваря се с декоративен кожен колан и се заключва отново електрически (soft close).

Вътре има място за водача и пътник, които са в непосредствена близост един до друг, но въпреки това в салона не е тясно. Над главата им има вътрешна част от тавана от плат - своеобразен платнен шибедах, перфектно изпълнен от доставчика Magna CTS. Това всъщност (без да омаловажаваме останалите възли и агрегати) е една от най-добре проектираните и висококачествени части на този автомобил. Багажникът също е изненадващо голям със своите 230 литра.

Кокпитът също изглежда добре. Има конвенционален ключ, предавките се избират чрез завъртане на кръгъл селектор (шайба), а малък екран изобразява основните прибори на арматурното табло. Сензорна лента на предната врата пък дава възможност да се избират функциите за климатичния контрол. Воланът също е любопитен - обикновен модул с три спици без въздушна възглавница, той не кореспондира с по-високото ниво на изтънченост на екстериора.

Липсата на изтънченост в салона се простира до неочаквани области, като например шумната чистачка на предното стъкло и полупрозорците, които трябва да бъдат отворени ръчно с плъзгане назад. Няма и система за контрол на стабилността, като така се създава впечатлението, че Microlino със сигурност не е истинска кола. А след като спрете, трябва задължително да дръпнете ръчната спирачка, защото в предаването липсва режим P.

И ако си мислите, че електромобилите са тихи, то трябва да се качите в Microlino. това електромобилче бръмчи доста осезаемо, още от самото начало и до максималната си скорост от приблизително 90 км/ч. Ниската максимална скорост обаче не е пречка за придвижване в града. Ускорението е прилично до 50 км/ч, но след това нещата рязко се променят. Самата возия също не може да се определи като страхотна, тъй като окачването е твърдо, междуосието - късо и всичко това кара автомобила да се клати и подскача силно, но очарование от управлението на Microlino определено е налице.

Що се отнася до задвижването, Microlino предлага три налични размера на батерията: 6.0 kWh, 10.5 kWh и 14.0 kWh, със съответния заявен пробег от съответно 94, 170 и 230 километра. Но тези числа съответстват на изключително оптимистичния европейски цикъл на изпитване и трябва да се приемат с огромна доза съмнение. Автомобилът, който се намира на територията на България е с най-голямата батерия, като реалният му пробег в градски условия е около 150 кимолетра. Веднъж изтощена, батерията на Microlino няма възможност за бързо зареждане, така че трябва да планирате три- или четиричасово спиране за презареждане.

Шумът, вибрациите, грубостта и малкия пробег са болезнени теми за електромобилите, но не и за Microlino. За тази кола водещи са емоциите от шофирането и усмивките, които предизвиква сред всички. Основният недостатък, ако можем така да се изразим, се оказва цената. В Европа първоначалният модел се предлага за колосалните 22 000 швейцарски франка, равняващи се приблизително на 44 000 лева. за сравнение ще кажем, че Citoen Ami е с цена наполовина от тази на Microlino, но както вече споменахме, швейцарското Micro е премиума в този най-малък от малките класове.

Microlino е сладък, пъргав и практичен в града. Но честно казано, той не може да се справи с никоя истинска кола, включително и със стар Smart. Това е очарователна играчка, но на тази цена не е отговор на нуждите от мобилност на повечето хора. Изживяването обаче е страхотно и ако можете да си го позволите и искате, то автомобилът може да се поръча онлайн.

Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 24 гласа.

Свързани новини