ЕС ще започне разследване във връзка с подозрения за предоставянето на големи държавни субсидии от страна на Китай на нейните производители на електрически автомобили, тъй като блокът е загрижен за способността на собствената си индустрия да се конкурира с ниските цени на китайците.
Ръководителят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви началото на разследването в сряда, 13 септември, заявявайки, че световният пазар е наводнен от евтини китайски автомобили.
„Цената им е изкуствено поддържана на ниско ниво заради огромни държавни субсидии. Това изкривява нашия пазар. И тъй като ние не приемаме това изкривяване отвътре, не го приемаме и отвън“ , каза ръководителят на изпълнителната власт на ЕС в годишната си реч в Европейския парламент.
Разследването започва, въпреки опасенията от ответни мерки от Китай. Това е знак за нарастващо безпокойство относно способността на европейските производители да се конкурират с китайската индустрия.
Китай е дом на множество производители на електрически автомобили, подкрепени от държавни стимули както за индустрията, така и за купувачите, а и много от китайските стартиращи компании все още не са се научили как постоянно да генерират печалби.
Китайските производители на автомобили, включително BYD и Nio Inc., се готвят да увеличат продажбите в Европа със серия от конкурентни електрически модели, които, ако успеят, биха могли да изместят производителите на масови коли като Stellantis NV и Volkswagen.
Инвазията обаче ще продължи, тъй като в Китай китайските производители на автомобили са под натиск на фона на забавяне на потребителското търсене, което подхранва агресивна ценова война, както в Поднебесната държава, така и извън нея..
BYD, която тази година измести Volkswagen от позицията на най-продаваната автомобилна марка в Китай, разшири присъствието си в около 15 страни в Европа. Неговият кросоувър Atto 3 стана най-продаваният електрически автомобил в Швеция през юли. Компанията планира да предложи още нови модели в Европа.
Като част от своите климатични цели за намаляване на емисиите, ЕС въведе забрана за автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Тази година блокът временно преразгледа правилата си за държавна помощ, за да се противопостави на масивните субсидии от Китай, особено в екологичните технологии.
ЕС е особено загрижен за икономическите практики на Китай, призовавайки Пекин да отвори пазара си, за да възстанови баланса на двустранните търговски отношения. Разследването на китайските електрически автомобили е победа за френското правителство, което отдавна предупреждава за приток на превозни средства от Китай, които изместват европейските масови коли.
Фон дер Лайен също скоро ще трябва да реши и дали да продължи с плановете за въвеждане на такси за електрически превозни средства между ЕС и Обединеното кралство, което според някои служители и представители на индустрията ще навреди на европейските производители на автомобили и ще увеличи конкуренцията от Китай. Според Bloomberg въпросът все още се обсъжда и все още не е взето окончателно решение.