Да започнем с това, че честотата на смяна на маслото в скоростната кутия на т.нар. „роботи“ е предписана в инструкциите за експлоатация на всеки автомобил. По правило говорим за синтетични смазочни материали с вискозитет 75W-80 и клас най-малко GL-4. Това са доста често срещани масла, използвани и при ръчните трансмисии. В края на краищата „роботът“, както знаете, структурно е само автоматизирана механична скоростна кутия.
В съвременните автомобили най-често се използват роботизирани скоростни кутии с двудисков съединител
Той може да бъде „сух“ или „мокър“. Последният има дискове, потопени в масло , което циркулира в скоростната кутия, като също така смазва и зъбните колела. В този случай смазката постепенно се запушва с продукти от износване както на дискове, така и на зъбните колела.
Системата е оборудвана с маслен филтър. Но с течение на времето и той се запушва и изисква задължителна подмяна заедно с маслото. Най-често производителят препоръчва смяната на масло в роботизирана скоростна кутия с "мокър" съединител да се извърши на 60 000 километра пробег на автомобила.
При „сухите“ роботизирани скоростни кутии дисковете на съединителя не се смазват с нищо. Маслото в тях е предназначено изключително за скоростите и зъбните колела. Все пак и трябва да се сменя на интервали от под 100 000 километра. Но това при положение, че всичко е наред с електрониката на трансмисията и тя работи в щадящи условия.
При интензивна употреба (чести резки потегляния, теглене на ремарке, хлъзгане в кал и лед) съединителят и скоростите се износват по-интензивно
Следователно не трябва да разчитате само на препоръките на производителя относно честотата на смяна на маслото. При такива условия на работа то трябва да се смени на 40 000 и на 80 000, съответно за "мокър" и "сух" съединител
Често самата трансмисия "казва", че времето за тази процедура вече е дошло. Например с помощта на удари и придърпвания при смяна на предавките. Ако роботизираната трансмисия има такива симптоми, то задължително трябва да смените маслото. Същото ваши и когато започнете да забелязвате вибрации в трансмисията по време на шофиране или всякакви външни звуци, издавани от нея.
Тази процедура се препоръчва и ако по време на компютърна диагностика на трансмисията мехатронът (електронно-хидравлично устройство за управление на скоростната кутия) започне да дава грешки.