Първото ни впечатление от този нов, върхов продукт на германската марка бе, че това е голям SUV, който обаче не изглежда тромав, като своите предшественици. Автомобилът е с динамична и компактно изглеждаща визия, но пък в салона получавате комфорт и изобилие от пространство. По-интересното е, че това е най-мощното серийно VW правено някога. Ето и впечатленията ни от него.
Вече в своето четвърто поколение, колата е максимално изчистена от т.нар. "детски болести" на предшествениците си, макар и при този модел да има леки съмнения в привлекателността. Става въпрос за външен вид, но както добре знаем възприятията на всички са различни. Но независимо как ви изглежда едно е сигурно - най-новият Touareg е по-удобен от всякога, с достатъчно технологии, за да може да се конкурира с премиум аналози, като Mercedes-Benz GLE или BMW X5. Естествено всичко това си има цена. Тя e по-ниска от тази на премиум конкуренцията, но все пак е петцифрена.
Volkswagen Touareg R 3.0 TSI eHybrid е пълното название на тази кола. Екземплярът, който карахме през изминалата седмица, крие под капака си трилитров PHEV задвижващ агрегат. Това означава, че би следвало да е хем мощен, хем икономичен, но дали е така? Задаваме си още един въпрос, на който търсим отговор. Докато акцентът на линията „R“ върху производителността определено работи за "горещ" хечбек, като Golf, то необходимо ли е наистина това за голям SUV като този?
Екстериор
На пръв поглед предницата е акцента, където стилистичните промени на Touareg R са най-очевидни. Кокетна характерна светлинна лента минава по цялата дължина на решетката, докато по-големите черни въздухозаборници придават на SUV-то доста по-внушителен вид от преди. Впечатляващите 38 432 микро светодиода във фаровете работят отлично, "наводнявайки" пътя пред вас с обилни количества светлина.
Именно новите предни светлини добавят нужната на модела визуална модерна технологичност. А "раздувките" в предните калници помагат на колата да изглежда по-широка и по-ниска на пътя, което е хитър трик, тъй като в действителност водачът и пасажерите са доста високо над него.
Същата илюзия работи с голям ефект и отзад, като там колата впечатлява с преработена ярко червена светлинна лента, простираща се през вратата на багажника. Тя работи брилянтно през сивите зимни дни и през нощта. А осветената емблема с логото на VW придава допълнителен блясък.
Като цяло външните промени изглеждат сравнително скромни, но както вече споменахме, визията на Touareg никога не е имала за цел да впечатлява. А "R" версията не е изключение. Но пък не може да се отрече, че моделът е направен със страхотно внимание към детайла,.
Интериор
Вътре положението е сходно - качествени материали и прецизна германска сглобка с "R" лога, извезани върху панелите на вратите и седалките. Оформлението изглежда добре обмислено, което не е изненадващо, като се има предвид, че Touareg съществува от няколко десетилетия.
Тази последна генерация е освен стилна и изключително удобна, както отпред, така и отзад. Излишно е да казваме, че багажното пространство също е значително. Уредите са основно дигитални, информативни са, а седалките са ергономични и комфортни. С други думи в салона има всичко, което бихте очаквали от такъв автомобил.
Двигател и ходови характеристики
Едно от първите неща, които откриваме при Touareg R, е, че макар да е хибрид, разходът не е нисък. Данните на бордкомпютъра сочат девет литра на сто километра, но впоследствие установихме, че това се дължи на градско шофиране с включен ДВГ. На извънградско разходът е значително по-нисък, в рамките на 6 - 7 литро но 100, а в града колата спокойно може да изминава 50-ина километра (реални) само на ток.
Това е мястото, където въпросният PHEV има повече смисъл. Ако можете да го зареждате с ток у дома, то ще се движите из града "за без пари". При това колата в града на ток не е никак маломощна, тъй като електромоторът е с мощ от 136 к.с. и се справя отлично.
Хибридният силов тракт включва и V6-турбодвигател, интегрирана в пода на багажното отделение литиево-йонна акумулаторна батерия с капацитет 14.3 кВтч, а предаването на тягата се осъществява през осемстепенна автоматична трансмисия с функция за ръчна смяна на предавките Tiptronic. За идеалната връзка между автомобила и пътя се грижи системата за предаване на момента и към четирите колела 4MOTION. С помощта на 4MOTION Active Control пък водачът може бързо и лесно да избира между отделни профили на работа на задвижващата система.
Благодарение на комбинацията от въпросния електромотор и двигателят с вътрешно горене, големият SUV притежава динамика на всякакви пътища и настилки. Има и режими на шофиране, които да отговарят на всеки сценарий, от Eco, Comfort, Normal и Sport в по-ежедневния край на спектъра до Offroad и Snow, когато сте извън пътя. Но където и да сте 460-те "коня" ви карат да се чувствате уверен.
Като алтернатива можете да конфигурирате и индивидуален режим, за да отговаря на конкретните ви нужди. Заслужава си да се потопите и в настройките му за офроуд, които се правят от кръгъл диск на централната конзола. Естествено тук не говорим за тежки пересечени местности, о проходимостта на този мощен SUV е доста по-добра от тази на повечето преки конкуренти.
Touareg R eHybrid обаче се чувства най-добре на магистралата, където може да преодолее почти всяко предизвикателство, когато се наложи. Ако искате спокойна "езда", то можете да изминете дълъг преход, без да усетите никаква умора. Но когато ви се наложи или прииска да "дръпнете юздите", ще открие, че Touareg R е всъщност доста динамичен, с много въртящ момент при това в голям оборотен диапазон.
Технологии
Touareg R идва с целия технически арсенал на VW, но голяма част от него изисква малко време, за да се запознаете напълно. Изцяло новият Innovision Cockpit е доминиран от централно монтиран 15-инчов сензорен екран, подсилен от по-малък екран и набор от цифрови инструменти пред волана.
Спомняйки си, че това е голям и обемист SUV, може да откриете (както направихме ние), че системата Park Assist Pro е полезна, особено при по-малко светлите часове, които получаваме в началото на годината. Автоматизираната система работи както, когато сте в колата, така и когато сте извън нея, чрез приложение.
Друг бонус, ако сте от теглещото братство, е режимът Trailer Assist. Това наистина помага, ако сте новак в паркирането на ремарке или каравана. Отново, системата ще свърши голяма част от работата работа вместо вас и може да се справи с всички изчисления, необходими по отношение на завъртането на волана в правилната посока, което не е толкова лесно, колкото си мислите.
Заключение и цена
Ако сте достатъчно дисциплинирани, за да го зареждате всеки ден, когато се приберете у дома, стойността на градските ви ежедневни пътувания ще ви се стори незначителна. От гледна точка обаче, това определено е най-добрата версия до момента, а допълнителните „R“ характеристики и функции дават мощен тласък (в пряк и в преносен смисъл) на големия и обемист Volkswagen. Получавате пространство, комфорт и доста динамика, идваща от 462-те конски сили системна мощност на хибридния агрегат.
Ако се използва както трябва, Volkswagen Touareg R 3.0 TSI eHybrid ще е едновременно и икономичен, и динамичен. Ще ви предложи комфорт, интериорен стил и много технологични новости, а качеството на сглобката е безкомпромисно. Всичко това обаче е малко скъпо удоволствие. Най-мощният сериен Volkswagen се предлага с начална цена от 176 059 лева с ДДС. С допълнителното оболудване лесно може да достигне 200 000 лв.