Отидете към основна версия

1 679 3

ЕС "удари" сериозно китайските автомобили, но ще ги спре ли това?

  • китайски автомобили-
  • мита-
  • европа-
  • ес

Въвежда мита до 38%

Снимка: Shutterstock

Китайските електрически автомобили може да станат по-скъпи в Европейския съюз (ЕС), след като политиците от Брюксел ги определиха като заплаха за собствената ни индустрия. Така китайските производители на електрически превозни средства (EV) ще бъдат задължени да плащат мита от 4 юли, „ако дискусиите с китайските власти не доведат до друго, по-ефективно решение“.

Съобщението на ЕС идва в момент, в който продължава разследването на това, което от Брюксел определят , като наводнение от евтини, субсидирани от правителството китайски автомобили в търговския блок ЕС. От другата страна Китай твърди, че митата нарушават международните търговски правила и описват разследването като "протекционизъм".

Производителите на електромобили, които съдействаха на разследването, което управляващата Европейска комисия започна през октомври, ще бъдат изправени пред средно 21% мито, докато тези, които не са се отзовали на исканията на органите ще бъдат облагани с 38.1%.

Междувременно ще се прилагат специфични такси за три компании: BYD: 17.4%, Geely: 20% и SAIC: 38.1%. По-любопитното е, че и некитайските автомобилни компании, които произвеждат някои електромобили в Китай, включително базирани в ЕС като BMW, също ще бъдат засегнати.

Комисията каза, че Tesla може да получи "индивидуално изчислена ставка на митото" поради конкретно искане, което е направила. Тези такси ще бъдат в допълнение към сегашната тарифа от 10%, налагана върху всички електрически автомобили, произведени в Китай.

Намесата на ЕС идва, след като САЩ предприеха много по-смела стъпка да повишат митата си върху китайските електрически автомобили от 25% на 100% миналия месец. Решението на ЕС предизвика критики не само от страна на Китай, но и от европейски политици и от някои сериозни фигури от индустрията.

Говорителят на китайското външно министерство Лин Джиан каза, че "разследването срещу субсидиите е типичен случай на протекционизъм". Той добави, че митата може да навредят на „икономическото и търговско сътрудничество между Китай и ЕС и стабилността на глобалната верига за производство и доставка на автомобили“.

Митата ще се прилагат окончателно от ноември, освен ако няма квалифицирано мнозинство от държавите от ЕС - 15 страни, представляващи най-малко 65% от населението на блока - да гласуват против този ход.

Министърът на транспорта на Германия Фолкер Висинг каза, че има риск от "търговска война" с Пекин. „Наказателните мита на Европейската комисия удариха германските компании и техните топ продукти“, написа той в социалната мрежа X.

ACEA, Европейската асоциация на производителите на автомобили, заяви, че "свободната и справедлива търговия" е от съществено значение, за да се гарантира, че европейската автомобилна индустрия ще остане конкурентоспособна.

Те обаче добавиха, че това е само едно парче от пъзела, когато се мисли за това как да се стимулира приемането на електрически автомобили. Mercedes-Benz и Stellantis също се изказаха, подчертавайки важността на свободната търговия.

Stellantis заяви, че не подкрепя мерки, които „допринасят за световната фрагментация". Някои автомобилни компании в ЕС призоваха за индустриална политика в целия блок за справяне с глобалната конкуренция.

Пекин се надява, че Европейският съюз ще преразгледа митата върху китайските електрически превозни средства и ще спре да върви по-нататък в „грешната посока“, за да предпази своята автомобилна индустрия от конкуренция. Някои европейски държави, по-конкретно Норвегия, вече заявиха, че няма да спазват наложените от ЕС мерки.

Китайските производители на електрически автомобили в Европа обаче могат да заобиколят новите мита на блока. Тези сравнително ниски ставки ще забавят, но няма да спрат похода им към Европейския съюз.

При нива, по-ниски от около 50%, износът на продукти за ЕС все още би бил търговски привлекателен и отваря нов раздел за много автомобилни производители, според Rhodium Group. Вярно е, че те трябва или да прехвърлят разходите на клиентите, или да намалят маржовете, като преглътнат допълнителните разходите. Но за частната компания BYD например има огромна печалба от колите, които продава в Европа и намаляването на част от печалбата едва ли ще я спре. И дори за подкрепяния от държавата SAIC, който беше по-силно засегнат поради, може да има заобиколни взетите от ЕС мерки.

Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 7 гласа.

Свързани новини