Митата, обявени от Европейската комисия върху китайските електрически превозни средства в сряда, 12 юни, които се очаква да са 38.1% - ще влязат официално в сила на 5 юли. Пекин вече заплаши да съди Световната търговска организация и да отмъсти на търговията с европейско свинско месо и коли с големи двигатели.
Но сега става ясно, че не е твърде късно да се избегнат митата, казват лидери от ЕС, решавайки проблема с огромните китайски субсидии, на които те се опитват да противодействат, отбелязва Politico .
„Нашата цел е да ангажираме Китай и да принудим Пекин да промени курса и да реши проблемите при техния източник “, каза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен пред лидерите на Г-7 на срещата на върха на Г-7 в Италия.
В своето разследване в Китай търговската агенция на ЕС установи, че субсидиите се дават за всичко - от обработката на литий до транспортирането на сглобени автомобили до Европа. Китайските компании за литиеви батерии, например, действат като клонове на правителството, според служител на ЕС.
Високопоставен служител на Европейската комисия каза пред Politico, че тези компании се държат „като правителствени агенции, прилагащи национална политика. Те трябва да осигурят стабилни доставки на литиево-железни фосфатни батерии за производителите на електрически превозни средства на цена под пазарната."
Субсидии се предоставят и на общинско и провинциално ниво, например под формата на зелени облигации или безплатни права за ползване на земя. Мико Хуотари, главен изпълнителен директор на Merics, базиран в Берлин мозъчен тръст, казва, че премахването на субсидиите в Китай е „нереалистично“, тъй като те вече са практика.
Тъй като ЕС е наясно, че Китай няма да може или не желае да промени собствената си система за субсидиране, Европа се надява на истински диалог за това как трябва да работи търговията в бъдеще. Въпросът също е как да се намали огромният дефицит между двете страни и как Китай може да започне да работи за стимулиране на потреблението, а не на индустрията.