Отидете към основна версия

40 080 35

Peugeot, Citroën, Opel… Задава се белгийски колективен иск срещу проблеми с дизелите

  • stelantis-
  • adblue-
  • дизел

Дефекти в Adblue системата са причината

Колективните съдебни искове срещу Stellantis не са запазена марка само за Франция. Сега, белгийска потребителска асоциация Test-Achats също планира да организира такъв. Но ще се насочи към проблеми, свързани с Adblue при дизелови двигатели, а не към проблемите с 1.2 PureTech или Takata.

По информация на френското издание Largus, белгийската потребителска асоциация Test Achats обмисля колективни съдебни действия срещу Stellantis за проблеми, свързани с Adblue на нейните дизелови двигатели BlueHDi.

А всъщност, днес обвиняван във всички злини, дизелът никога не е бил толкова чист. Силно усъвършенстваните системи за отстраняване на замърсяването на настоящите двигатели са намалили драстично емисиите на вещества, вредни за здравето и околната среда. Но те също са допринесли за увеличаване на цените и могат да причинят проблеми с надеждността.

Именно от надеждността се оплакаха хиляди шофьори и по-конкретно от проблеми, свързани с Adblue - тази базирана на урея добавка, която помага в борбата с опасните азотни оксиди (NOx). В Белгия в края на 2023 г. асоциацията на потребителите Test-Achats отправи апел за насърчаване на собствениците на дизелови автомобили да докладват за проблеми с тези системи.

Оттогава са получени повече от 3000 жалби, като близо 90% от тях се отнасят до марките на Stellantis group. Вече са проведени преговори между евро-американската компания и организацията за обезщетяване на пострадалите. Но към момента не се намират допирни точки, така че колективните съдебни искове вече се задават на хоризонта.

Собственикът на Peugeot, Citroën, Opel и Fiat започва да свиква с този вид жалби. Във Франция той се сблъска с две такива, едната за неуспехите в надеждността на трицилиндровия бензинов двигател 1.2 Puretech, а другата за управлението на въздушните възглавници Takata на Citroën C3 и DS3.

И в двата случая компанията пое нещата в свои ръце. Но погледът на Test-Achats е насочен повече към Италия, където беше постигнато споразумение в края на 2023 година между Stellantis, асоциациите на потребителите и органа за защита на конкуренцията.

Тогава концерна се е съгласи да поеме до 100% от стойността на резервните части. Следователно белгийската организация сега изисква същото третиране в своята страна, както нейният говорител Жули Фрер каза пред журналисти от RTBF: „Поискахме това споразумение да бъде приложимо и в Белгия. Беше отказано, нямахме отговор от Stellantis, поради което сега обмисляме колективен иск, както в Италия."

Във Франция асоциацията UFC-Que Choisir се свърза с Генерална дирекция за борба с конкуренцията, потреблението и измамите (DGCCRF) още през юли 2023-а по този въпрос. Тогава тя се аргументира със 1 700 жалби. Не трябва да кажем, че не всички бяха насочени само към Stellantis. Някои включват Audi , BMW, Dacia, Ford, Kia, Mazda, Renault и дори Porsche. Но Peugeot и Citroën остават „двете най-засегнати марки във Франция."

Организацията също така посочи факта, че „явлението не е ограничено само до френския пазар, тъй като има повече от 4 500 свидетелства, събрани в европейски мащаб" Поради това французите се присъединяват към други европейски асоциации, включително test-achats, в рамките на Бюрото на европейските съюзи на потребителите (BEUC), за да предупреди Европейската комисия и да поиска от нея да се задейства.

Дори и други производители да бъдат засегнати, то Citroën и Peugeot ще бъдат най-засегнатите марки от проблемите с AdBlue. Повече от година по-късно тези подходи започват да дават резултат, но към момента само в Италия. И там обаче не всичко е наред, защото Stellantis покрива 100% дефектни резервоари за урея на превозните си средства на възраст под пет години, както и помпения модул AdBlue в рамките на ограничението от 150 000 км, но това действие, според подателите на съдебния иск, се счита за недостатъчно.

Фактически се покрива само частта, а трудът също може да бъде скъп. В допълнение, други компоненти могат да доведат до появата на сервизно съобщение на таблото „Грешка в контрола на емисиите, стартирането е забранено след XXXX км“ - проблем, който е свързан с още по-големи разходи. Такъв е случаят с инжектора за урея, неговото уплътнение или сензора за качество на уреята.

В момента UFC-Que Choisir изглежда по-погълнат от проблемите с оправянето на въздушните възглавници Takata в Citroën. Но стартирането на колективни действия в Белгия, Франция и в други европейски страни може да вкара още веднъж Peugeot, Citroën, Opel под светлината на прожекторите, като този път проблемът ще е свързан с AdBlue системата на дизелите.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 28 гласа.

Свързани новини