Отидете към основна версия

40 987 17

На какво е способен новият Haldex на Skoda

  • skoda-
  • yeti-
  • octavia-
  • superb-
  • haldex-
  • 4x4-
  • тест

Виена. Наш екип от мястото на събитието

Последното пето поколение Haldex е по-леко от предходното с 1.4 килограма, но по-важното е, че работи значително по-бързо, което от своя страна подобрява активната безопасност на автомобила. Петата генерация на Haldex се монтира на 4х4 автомобилите на Skoda и въпреки отсъствието на междуосев диференциал с механична блокировка, разпределението на въртящия момент между колелата е оптимално.

Това съотношение се постига чрез сложна система от датчици и електроника, която при нужда избирателно задейства и спирачните механизми. Иначе въртящият момент се предава както преди на четирите колела с предимство на предния мост, а разпределението се променя според конкретната пътна ситуация.

Най-общо казано Haldex 5 представлява своеобразен съединител, който осигурява взаимодействието на електронните системи като ABS, регулиране на приплъзването на задвижването или електронния блокиращ диференциал.

Системата работи съвместно с компютър, събиращ и още доста допълнителна информация. Компютърът получава данни от сензорите за оборотите на колелата и от управлението на двигателя. С тези данни той притежава цялата важна информация и може да реагира оптимално на ситуациите.

Как действа новият Haldex 5 при моделите Yeti, Octavia и Superb ни демонстрираха чехите от Skoda. Екстремният тетст-драйв се състоя на специално подготвен за целта полигон в близост до Виена. Наш екип изпита качествата на новите 4х4 коли на Skoda, а впечатленията ни са предимно положителни. Основните трасета, на които се проведе теста бяха две - off road и on road.

При първото чехите бяха избрали изкачване и спускане по изключително стръмни терени със 100% наклон на пътя. Ще поясним, че 100% наклон на трасето означава денивелация от 100 метра за 100-метров участък, което като ъгъл на наклона е 45 градуса. Новата версия Yeti Outdoor е снабдена с бутон, който включва специален всъдеходен режим. След неговото активиране педалът на газта става по-малко информативен, а ABS-ът влиза в действие по-късно.

Налична е и система за подпомагане на спускането, която е напълно автоматична и не се налага натискане на педала на спирачката от водача. Симулацията на самоблокиращи диференциали върши отлична работа и като цяло проходимостта на Yeti може да се определи като много добра. Автомобилът се справи безпроблемно със 100 процентовите наклони, като показа и завидни характеристики при движение по страничен наклон, както и при отделяне на едно или две колела от пътната настилка.

След теста домакините от Skoda ни запознаха отблизо и с новата концепция на марката Yeti Xtreme. Този автомобил беше показан пред отбрана публика преди дни, по време на фестивала Worthersee в Австрия. Автомобилът е базиран на последното Yeti, но в него ясно се открояват динамичните "рали" елементи. Под капака на Yeti Xtreme е монтиран 1.8-литров TSI двигател с мощност 152 к.с. Въртящият момент се предава на четирите колела през шестстепенна DSG скоростна кутия и през гореописаната Haldex муфа от пето поколение. Максималният въртящ момент на концепцията е 250 Нм, които се достигат в диапазон от 1 500 до 4 200 оборота в минута. Ускорението на Yeti Xtreme от 0 до 100 км/ч е 9 секунди. Още нещо интересно, което ни разказаха инженерите от Млада Болеслав е, че спирачките са заимствани от Octavia RS.

Поставете оценка:
Оценка 2 от 1 гласа.

Свързани новини