Категорично се потвърди предположението, че ново намаление на цената на газа няма да има. Договореното през август т.г. намаление на цената от 11% е окончателно и нищо не се е променило.
Това каза депутатът от БСП и бивш министър на енергетиката Петър Димитров по повод подписаните договори с "Газпром". За информацията от правителството, че цената на газовите доставки ще падне с 20% от 1 януари 2013 г., Димитров обясни, че тези 20% се получават като се броят 11% плюс намалението на нефтените деривати, по които се определя цената по формулата.
По бензиностанциите почти непрекъснато намалява цената на дизела и цената на бензина. Предполагаме, че са събрали 11 плюс 9 и от 1 януари 2013 г. обявяват намаление на цената с 20%. Но никой не каза с колко се намалява цената на газовите доставки спрямо 31 декември 2012 г. и това е въпросът. Затова смятам, че спрямо 31 декември 2012 г. с нищо няма да се намали цената, категоричен е Димитров.
Преговори на практика не е имало, констатира Димитров. Потвърдило се е и другото предположение, че на практика следващите 15 г. България няма да получава транзитни такси от газа през страната.
Доходът от съвместното предприятие ще отива за покриване на инвестицията и за покриване на кредита, предоставен от "Газпром". Така че ще се транзитира газа на Газпром, парите ще отиват при тях и България няма да получава нищо, смята червеният депутат. След този период от 15 г., ако сме разбрали правилно, няма никакви гаранции какъв ще бъде размерът на транзитните такси, продължи Димитров. Ако нямаме такива, съвместното предприятие най-вероятно ще намали тези такси и ще работи на себестойност или на минимална печалба, което означава, че и след 15 г. страната ни няма да получава нито лев от "Южен поток".
Ако теглим чертата ползата за България от този проект е никаква, убеден е той. В същото време проектът е съпоставим като цена с проекта АЕЦ "Белене ", но голямата разлика е там, че централата щеше да произвежда електроенергия за България и за региона, а тук няма да е така, добави той.
Димитров завърши с подозрението, че след определен период, ако съвместното предприятие не успее да покрие разходите по кредитирането на този проект "Газпром" най-вероятно ще стане собственик на трасето по схемата "дълг срещу собственост".