Над 70% от българите, които ще почиват извън страната тази година, смятат да плащат с карта, смартфон или смарт часовник. За ваканцията си зад граница 45% планират да похарчат между 400 и 1200 лв. на човек, сочат данните от проведено проучване на една от най-големите транснационални компании, предоставящи услуги по извършване на платежни операции, относно намеренията на българите за почивки и начините за разплащане по време на тях. Изследването обхваща осем пазара от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през 2023 г., включително България.
Така респондентите от изследваните държави оценяват предимствата на дигиталните трансакции зад граница. Петдесет и осем процента предпочитат дигиталните трансакции, когато са в чужбина, заради удобството, 53% - заради сигурността, възприемана като отсъствие на риск от загуба на пари, а 52% ценят скоростта. Четиринадесет процента от българските туристи искат да плащат в чужбина със смартфон или смарт часовник. В региона мобилните разплащания в чужбина са популярни и сред туристите от Румъния и Унгария (съответно 22% и 21% от анкетираните).
„Един от най-популярните начини за плащане, включително и за почивка в чужбина, са мобилните портфейли. Когато потребител въведе данните на картата си в онлайн магазин или в дигиталния портфейл на смартфона си, Visa ги заменя с уникален набор от числа. Тази технология, наречена токенизация, осигурява допълнително ниво на сигурност“, казва Красимира Райчева, мениджър на Visa България.
Над половината почиващи българи (57%) планират да използват в чужбина същата разплащателна карта както у дома. Някои сменят картата, когато отиват на почивка в чужбина, като плащат там с друга, различна използваната в страната им. Това е доста популярно сред румънците (25%), поляците (24%) и унгарците (23%). Четиридесет и три процента от анкетираните българи, които сменят картите си за чужбина, ще използват такава, която е свързана с тяхна сметка в различни валути. Три четвърти от жителите на ЦИЕ, пътуващи в чужбина, решават как ще заплатят почивката си в чужбина, преди да заминат.
Почивки купени онлайн
С разрастването на електронната търговия ние сме все по-склонни да купуваме онлайн различни продукти и услуги. Затова не е изненадващо, че плащаме и за почивките си онлайн. Осемдесет и седем процента от българите, организиращи самостоятелно пътуването си, ще закупят някоя от ваканционните услуги онлайн: 63% ще резервират нощувка по този начин, 35% - транспорт, а 18% - ще заплатят входни такси и допълнителни екскурзии. Когато плащат за транспортни услуги, настаняване или допълнителни атракции, 75% от българите ще платят с карта или дигитален портфейл.
Проучването показва, че 67% от българите, които купуват пакетни почивки в чужбина чрез уебсайтовете на туристическите агенции или платформи, предлагащи офертите на много туроператори, ще заплатят с карта или дигитален портфейл. Купуването на ваканции онлайн е най-популярно в рамките на региона в Хърватия (78% от клиентите на туристически агенции), Словакия (76%) и Словения (74%).
Въпреки инфлацията българите искат да почиват в чужбина
Двадесет и три процента от анкетираните българи планират тази година да почиват в чужбина, като средната продължителност на пътуването е 6 дни.
Четиридесет и два процента от пътуващите в чужбина нямат намерение да отменят тези планове, дори инфлацията да остане висока и разходите за живот да продължат да растат. Въпреки това, 60% от българите, заминаващи в чужбина, биха потърсили по-икономични варианти за настаняване, а 50% ще обмислят съкращаване на пътуването си.
За 59% от българите геополитическата обстановка не влияе на плановете им за почивка в чужбина, а 36% заявяват, че тази година най-после ще предприемат пътуване, отлагано преди заради пандемията от Ковид-19 - това важи особено за най-младите респонденти.
„Вярваме, че пътуванията и туризмът са важен фактор за икономическото развитие и за създаването на работни места, като същевременно ни дават възможност да разберем и оценим културното богатство на света около нас. Нашето проучване доказва, че тази година българите възобновяват опознаването на света,“ отбелязва Райчева.
Най-често посочваните от българите дестинации са Гърция (32%), Италия (15%), Турция (12%), Испания (8%), Хърватия (6%) като желанието им е просто отдих, съчетание от разглеждане на забележителности и отмора. Едва 8% планират да прекарат ваканцията си в чужбина активно, на планински туризъм или спортни занимания.
„Връщането към пътуванията - независимо дали става дума за по-дълга ваканция или градска почивка през уикенда - предполага, че българските потребители придобиват чувство на увереност. Това може да е положителен тласък за местните икономики и много индустрии, включително и за туристическия сектор,“ коментира Красимира Райчева.
Шестдесет и един процента от българите възнамеряват да пътуват в чужбина поне два пъти тази година. Става дума предимно за посещения на градове, особено популярни сред милениалите (25-40 г.) и поколението Z (до 23 г.). Тъкмо за тях плащанията с карта, смартфон или смарт часовник могат да се окажат особено полезни. В Лондон билетите за обществения транспорт се плащат само дигитално, а в Швеция, считана за най-безкасовата страна в света, дигиталните разплащания са единствената опция в много кина, ресторанти и магазини.