Най-голям дял от световния стокооборот се осъществява чрез морски транспорт. Именно той е подложен пред редица предизвикателства през последните 4 години. В периода 2020-2022 гг. проблем създаде пандемията, причинена от коронавируса, липсата на оборудване и задръстването на Суецкия канал. В края на 2023 г. последва нова криза за морския транспорт, която застрашава световната търговия и влияе негативно на икономиката. Геополитическото напрежение и атаките в Червено море доведоха до прерутиране на корабите покрай Африка.
Това удължаване на траекторията на корабите довежда до значително увеличение на цените за превоз между Европа и Азия. Отчетеният ръст на морските навла (бел. ред. плащане за предоставено право на наемане на кораб или за използване на част от него за превоз на товари) е повече от 200% спрямо нивото преди изострянето на кризата. Очаква се запазване на тази тенденцията в съответствие с увеличаващите се обеми от пратки през Шанхай в последно време.
„Повишението на морските навла за момента не влияе негативно на търсенето на превози между Европа и Азия. Дори напротив, все повече клиенти заявяват цели контейнери и групажни пратки, притеснени от по-голямо забавяне на товарите в близко бъдеще или дори евентуално прекъсване на доставките.“, споделя Димчо Димчев, управител на логистична компания.
„Към момента удълженият маршрут покрай Африка удължава плаването на корабите средно с около 2 седмици. Изоставанията в корабните графици пък автоматично водят до двуседмично изоставане за празните контейнери, връщащи се обратно от Европа към Далечния изток. В морския транспорт е изключително важно запазването на нормалния поток на товарното оборудване и нарушаването му ще доведе до критичен проблем при поддържането на ефективни операции.“, допълва още той.
Статистиката сочи, че всяка седмица приблизително 390 000 TEU микс от пълни и празни контейнери се товарят от Европа и Източното крайбрежие на САЩ за Далечния изток. Вследствие от заобикалянето на Африка се очаква 780 000 TEU по-малко да пристигнат до Далечния изток в пиковите седмици преди Китайската нова година, което ще доведе до голям недостиг на оборудване в редица ключови пристанища и ще се отрази на целия износ от Далечния изток, а не само на този, преминаващ през Суецкия канал.
Експертите считат, че проблемът с оборудването би могъл да бъде решен в периода на затишие след Китайската нова година, когато забавените експедиции от Китай ще позволят там да се натрупа буфер от празни контейнери.