Със свое решение правителството одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции (ЗКИ).
Законопроектът предвижда промени в националната правна рамка в областта на пруденциалния надзор, обусловени от приемането на еврото като законно платежно средство в Република България и произтичащата от това роля на Българската народна банка (БНБ) в Единния надзорен механизъм (ЕНМ).
Създават се предпоставки за осъществяване на ефективен банков надзор съобразно действащите правила на еврозоната, като разпределението на надзорните правомощия между ЕЦБ и БНБ се привежда в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 1024/2013 и Регламент (ЕС) № 468/2014.
С въвеждането на еврото в Република България действащият режим на тясно сътрудничество между ЕЦБ и БНБ ще се преустанови и участието на страната ни в ЕНМ ще бъде аналогично на това на всички други държави-членки в еврозоната.
Предложените промени влизат в сила от датата, посочена в Решение на Съвета на Европейския съюз за отмяна на дерогацията за Република България, прието в съответствие с чл. 140, параграф 2 от Договора за функционирането на ЕС.
С друго решение кабинетът одобри проект на Закон за допълнение на Закона за кредитните институции.
Със законопроекта се предлага да бъде допълнена разпоредбата на чл. 56а, ал. 3, т. 2 от Закона за кредитните институции (ЗКИ), като към структурите на Министерство на вътрешните работи (МВР) с право на достъп до електронната информационна система на Българска народна банка (БНБ) се добавят Главна дирекция „Гранична полиция“ (ГДГП) и дирекция „Вътрешна сигурност“ (ДВС).
Предлагането допълнение на чл. 56а, ал. 3, т. 2 от ЗКИ ще предостави възможност ГДГП и ДВС, като структури на МВР да бъдат определени с право на достъп до електронната информационна система на БНБ. С предлаганото допълнение на посочената разпоредба на ЗКИ се цели обезпечаване изпълнението на функционалните задължения на органите на ГДГП и на ДВС при осъществяване на оперативно-издирвателната дейност, извършването на проверки и разследването на престъпления. Така ще се осигури достъп до значима допълнителна информация, което ще гарантира извършването в пълен обем на дейностите по документиране на престъпления и нарушения, като се събира и информация за финансови средства, придобити от незаконосъобразна и престъпна дейност, както и по-пълно, всестранно и обективно разследване.