На пръв поглед невероятната новина шокира световните медии тази седмица: германският автомобилен производител Volkswagen планира да затвори редица свои заводи в Германия. Сензацията е, че компанията никога в почти 90-годишната си история не е спирала производство по икономически причини на своя територия. И ако затваряха заводи, то рядко и само в чужбина.
Последният път, когато това беше направено в Русия - преди 2 години, но още тогава това решение беше чисто политическо. Но в самата Германия - никога. Тук концернът почти всяка година обявява, ако не откриването на нови заводи, то тяхното разширяване. И тогава се случи…
Концернът се готви да затвори един завод за сглобяване на автомобили и един завод за производство на компоненти в Германия. И това беше официално обявено. Тези мерки са представени като „необходими за намаляване на разходите и увеличаване на устойчивостта на концерна в трудните икономически реалности“. Какво може да се направи - трудът в Германия е много скъп, социалната тежест е висока и ако не се направи нищо, скоро може да надвисне сянката на фалита. Освен това дори такива популярни модели като Golf или Tiguan вече не са печеливши. Преструктурирането ще стане като част от програмата на концерна за намаляване на оперативните разходи и се очаква да спести около 4 млрд. EUR.
Тази програма беше обявена през юни 2023 г., като в същото време беше поставена целта да се намалят разходите с 10 млрд. EUR до 2026 г. и да се постигне оперативна рентабилност от 6,5%. Междувременно - през първата половина на 2024 г. - последният индикатор, напротив, намаля - до 2,3%. Явно е дошло времето за строги и непопулярни мерки.
Като цяло около 650 000 души работят в предприятията на групата Volkswagen по света, от които около 300 000 - в Германия. Volkswagen има шест завода за сглобяване на автомобили в Германия: във Волфсбург, Хановер, Дрезден, Оснабрюк, Цвикау и Емден. И така, въпреки че кандидатите за изпадане все още не са официално посочени, основните претенденти - не е много ефективен - фабрики в Дрезден и Оснабрюк.
Слухове за закриването на Стъкларската фабрика те обикалят в Дрезден от дълго време, почти от основаването на това „образцово предприятие“ през 2002 г. Тогавашният ръководител на концерна Фердинанд Пиех много се гордееше с този завод. Разбира се: всеки купувач може да дойде в Дрезден и през стъклени стени (оттук и името) да наблюдава колко бързо и ефективно се сглобява колата му. Е, красиво е, модерно, но... твърде скъпо и нерентабилно. Започнахме с първокласни модели, а сега в „Стъклена фабрика” В Дрезден се произвежда само електрическият хечбек Volkswagen ID.3. Търсенето му е малко и няма опашка от купувачи.
Ами ако говорим за завода на VW в Оснабрюк? В момента те произвеждат VW T-Roc Cabriolet, големия лифтбек VW Arteon и спортния автомобил Porsche 718. И всички тези модели, в съответствие със стратегията, няма да имат наследници — така че това растение също е сред кандидатите за изпадане.
В допълнение, концернът има няколко предприятия, произвеждащи компоненти. Очевидно някои от тях също планират затваряне.
Между другото, преди 2 месеца дъщерната марка Audi обяви предсрочното прекратяване на производството на електрически кросоувъри Audi Q8 e-tron и Q8 Sportback e-tron в завода си в Брюксел. Причините са същите като за цялата група Volkswagen като цяло: слабо търсене на електрически превозни средства и високи разходи за труд и енергия.
По въпроса с Volkswagen, разбира се, трябва да се вземе предвид фактът, че VW винаги е бил смятан за един от основните работодатели в Германия (атрактивен и надежден) - стабилна работа, високи заплати, щедри социални гаранции. Така че не е изненадващо, че плановете на компанията предизвикаха буря от възмущение и не само от профсъюзните комитети, но и от местните власти, които обещават да окажат най-сериозна съпротива на обявените намерения.
Като цяло, ако вземем „Хамбургската сметка“, тогава не само конкретни VW и не само автомобилната индустрия, но и всички други сектори на германската индустрия сега изпитват сериозни проблеми. Volkswagen - макар и емблематичен пример, той далеч не е единственият. Още през февруари 2023 г. най-големият химически концерн в света BASF обяви планове да затвори част от производството си в основния си обект в Лудвигсхафен. През юли 2024 г. ръководителите на ZF (най-големият доставчик на автомобилни компоненти в света) обявиха намерението си да съкратят 11 000-14 000 служители - една четвърт от целия персонал е в Германия. А според Германската търговско-промишлена камара до 40% от германските промишлени предприятия планират да намалят или прехвърлят производството си в чужбина.
Факт е, че много енергоемки индустрии разчитаха на „зелената“, възобновяема енергия, но през последната година настроението се промени. В края на краищата държавните субсидии, които преди това бяха щедро разпределени както от федералните, така и от щатските власти на тези, които преминат към „зелено“ технологията е значително намалена. А без тях такава енергия засега се оказва меко казано нерентабилна. Засега "успех" бяха компенсирани с евтин тръбопроводен руски газ, но сега го няма. И индустриалците видяха прехода към възобновяеми източници, насърчаван от властите, не като възможност, а като заплаха за бизнеса.
Това е, ако погледнете картината като цяло. Но конкретният концерн Volkswagen натрупа много свои вътрешни проблеми. Много от тях са свързани с прибързано решение за „окончателното и неотменимо“ преминаване към производство само на електрически превозни средства и с ръководството на компанията. Ситуацията в света (и в частност на автомобилния пазар) днес се променя изключително бързо и непредвидимо. Като цяло трябва да можете бързо да вземате решения, често нестандартни. Съдейки по наблюденията, лидерите на водещия германски автомобилен производител не са имали такива умения (дори многократните промени в ръководството не са помогнали). В резултат след един провал последва друг.
Така криза в един от ИТ отделите доведе до забавяне на навлизането на пазара на много нови модели на Volkswagen. Поради възникнали проблеми по време на разработката на собствена платформа за електрически превозни средства, дори се наложи да преговаряме с концерн от Китайската народна република за използване на неговата платформа. И тук изведнъж стана ясно, че търсенето на електрически автомобили по света се забавя (по-специално поради намаляване на държавната подкрепа). В тази ситуация ръководството на VW беше принудено да удължи жизнения цикъл на ключови модели с двигатели с вътрешно горене (ICE), например Golf. Но всички обещаващи разработки на двигатели с вътрешно горене бяха практически спрени. Освен това Volkswagen (и други европейски компании) силно надцениха пазарния потенциал на своите електрически автомобили, особено на Volkswagen ID.3. Преди няколко години германският концерн амбициозно заяви, че до 2025 г. ще стане най-големият производител на електрически превозни средства в света. Сега те скромно мълчат за това.
Между другото Volkswagen губи позицията си и в Китай, където беше производител номер 1 в продължение на десетилетия. Само през второто тримесечие на 2024 г. продажбите на VW там са паднали с 19%. Електрическите превозни средства на концерна не са много търсени в Китай, защото "електрическите влакове" са а хибридите от национални производители са по-технологично напреднали, по-интересни като дизайн и по-евтини. Китайските производители на електрически автомобили вече изтласкват VW в Европа и местните власти се надяват да решат този проблем с нови, високи вносни мита (те бяха въведени това лято и достигат 40%). Но мярката удари и европейски компании, защото много модели за целия свят се произвеждат само в Китай. И сега VW, произведен в Китай, не може да бъде внесен в ЕС толкова лесно.
Но сред основните причини за кризата в германската индустрия все още е изключително скъпият труд. Не без причина през последните 20 години VW (и всички останали европейски производители на автомобили) последователно местят производството първо в източноевропейските страни (включително Русия) и Китай.
Но има и теория на конспирацията за възникването на проблеми в концерна. Факт е, че анализаторите отдавна са забелязали: щом някой световен автомобилен производител се доближи до желаната цифра от годишни продажби по света — 10 милиона коли веднага започват проблеми, които могат да доведат до значителни тъжни последици. Има много примери за това. Например преди 15 години преди „магията“ цифрите достигнаха до американския концерн GM — и какво следва? И тогава имаше грандиозен фалит, разделяне на няколко компании и закриване на редица легендарни марки. Само намесата на правителството на САЩ спаси известния местен автомобилен производител (който днес е в челната десетка по обем на продажбите).
Вече няколко години VW се доближава до заветната цифра от 10 милиона и вече беше много, много близо, но изведнъж се заговори, че германският концерн не се справя толкова добре, колкото всички си мислеха.
Разбира се, мистицизмът няма нищо общо с това. Например, Toyota успешно преминава тази линия за втора поредна година. Просто с нарастването на производствените мащаби се увеличават и разходите за грешки в планирането. Освен това политическите, икономическите и други причини работят заедно. Сред тях е бързината, с която европейските чиновници тласнаха населението към „светло екологично бъдеще“, започнаха да забраняват колите с двигатели с вътрешно горене и почти насила да прехвърлят всички на „електрически влакове“. Но законите на икономиката не могат да бъдат измамени.
Представители на профсъюза на работниците в автомобилната индустрия вече правят изявления в духа на „няма да позволим, няма да простим“ относно изявления за затварянето на заводите на VW. Но до какво може да доведе тяхната упоритост? В най-лошия случай - до фалита на Volkswagen Group и растящата безработица.
В световната история има ясен пример: колапсът на някога най-големия индустриален център на САЩ, Детройт. Проблеми с Volkswagen - това са проблеми не само на неговото ръководство, но и на германското федерално правителство, както и на провинция Долна Саксония, която е един от основните акционери на концерна (20% от акциите) и където работят повечето фабрики (Волфсбург, Хановер, Оснабрюк, Емден). Властите на тази страна, разбира се, ще трябва да подкрепят профсъюзите (служителите на компаниите са техни гласоподаватели) и да предотвратят затварянето на фабрики. Това означава, че ще трябва да търсим някои компромиси.
Като цяло Volkswagen има дълъг и болезнен „период на преговори“, бих казал, с непредсказуем резултат. Междувременно времето изтича и часовникът вече тиктака за водещия немски автомобилен производител.