6 Септември, 2024 21:11 6 267 70

Часовникът тиктака: какви са причините за затварянето на заводите на Volkswagen в Германия

  • volkswagen-
  • германия-
  • икономика-
  • затруднения-
  • фалит

Компанията никога в почти 90-годишната си история не е спирала производство по икономически причини на своя територия

Часовникът тиктака: какви са причините за затварянето на заводите на Volkswagen в Германия - 1
Снимка: ЕРА/БГНЕС

На пръв поглед невероятната новина шокира световните медии тази седмица: германският автомобилен производител Volkswagen планира да затвори редица свои заводи в Германия. Сензацията е, че компанията никога в почти 90-годишната си история не е спирала производство по икономически причини на своя територия. И ако затваряха заводи, то рядко и само в чужбина.

Последният път, когато това беше направено в Русия - преди 2 години, но още тогава това решение беше чисто политическо. Но в самата Германия - никога. Тук концернът почти всяка година обявява, ако не откриването на нови заводи, то тяхното разширяване. И тогава се случи…

Концернът се готви да затвори един завод за сглобяване на автомобили и един завод за производство на компоненти в Германия. И това беше официално обявено. Тези мерки са представени като „необходими за намаляване на разходите и увеличаване на устойчивостта на концерна в трудните икономически реалности“. Какво може да се направи - трудът в Германия е много скъп, социалната тежест е висока и ако не се направи нищо, скоро може да надвисне сянката на фалита. Освен това дори такива популярни модели като Golf или Tiguan вече не са печеливши. Преструктурирането ще стане като част от програмата на концерна за намаляване на оперативните разходи и се очаква да спести около 4 млрд. EUR.

Тази програма беше обявена през юни 2023 г., като в същото време беше поставена целта да се намалят разходите с 10 млрд. EUR до 2026 г. и да се постигне оперативна рентабилност от 6,5%. Междувременно - през първата половина на 2024 г. - последният индикатор, напротив, намаля - до 2,3%. Явно е дошло времето за строги и непопулярни мерки.

Като цяло около 650 000 души работят в предприятията на групата Volkswagen по света, от които около 300 000 - в Германия. Volkswagen има шест завода за сглобяване на автомобили в Германия: във Волфсбург, Хановер, Дрезден, Оснабрюк, Цвикау и Емден. И така, въпреки че кандидатите за изпадане все още не са официално посочени, основните претенденти - не е много ефективен - фабрики в Дрезден и Оснабрюк.

Слухове за закриването на Стъкларската фабрика те обикалят в Дрезден от дълго време, почти от основаването на това „образцово предприятие“ през 2002 г. Тогавашният ръководител на концерна Фердинанд Пиех много се гордееше с този завод. Разбира се: всеки купувач може да дойде в Дрезден и през стъклени стени (оттук и името) да наблюдава колко бързо и ефективно се сглобява колата му. Е, красиво е, модерно, но... твърде скъпо и нерентабилно. Започнахме с първокласни модели, а сега в „Стъклена фабрика” В Дрезден се произвежда само електрическият хечбек Volkswagen ID.3. Търсенето му е малко и няма опашка от купувачи.

Ами ако говорим за завода на VW в Оснабрюк? В момента те произвеждат VW T-Roc Cabriolet, големия лифтбек VW Arteon и спортния автомобил Porsche 718. И всички тези модели, в съответствие със стратегията, няма да имат наследници — така че това растение също е сред кандидатите за изпадане.

В допълнение, концернът има няколко предприятия, произвеждащи компоненти. Очевидно някои от тях също планират затваряне.

Между другото, преди 2 месеца дъщерната марка Audi обяви предсрочното прекратяване на производството на електрически кросоувъри Audi Q8 e-tron и Q8 Sportback e-tron в завода си в Брюксел. Причините са същите като за цялата група Volkswagen като цяло: слабо търсене на електрически превозни средства и високи разходи за труд и енергия.

По въпроса с Volkswagen, разбира се, трябва да се вземе предвид фактът, че VW винаги е бил смятан за един от основните работодатели в Германия (атрактивен и надежден) - стабилна работа, високи заплати, щедри социални гаранции. Така че не е изненадващо, че плановете на компанията предизвикаха буря от възмущение и не само от профсъюзните комитети, но и от местните власти, които обещават да окажат най-сериозна съпротива на обявените намерения.

Като цяло, ако вземем „Хамбургската сметка“, тогава не само конкретни VW и не само автомобилната индустрия, но и всички други сектори на германската индустрия сега изпитват сериозни проблеми. Volkswagen - макар и емблематичен пример, той далеч не е единственият. Още през февруари 2023 г. най-големият химически концерн в света BASF обяви планове да затвори част от производството си в основния си обект в Лудвигсхафен. През юли 2024 г. ръководителите на ZF (най-големият доставчик на автомобилни компоненти в света) обявиха намерението си да съкратят 11 000-14 000 служители - една четвърт от целия персонал е в Германия. А според Германската търговско-промишлена камара до 40% от германските промишлени предприятия планират да намалят или прехвърлят производството си в чужбина.

Факт е, че много енергоемки индустрии разчитаха на „зелената“, възобновяема енергия, но през последната година настроението се промени. В края на краищата държавните субсидии, които преди това бяха щедро разпределени както от федералните, така и от щатските власти на тези, които преминат към „зелено“ технологията е значително намалена. А без тях такава енергия засега се оказва меко казано нерентабилна. Засега "успех" бяха компенсирани с евтин тръбопроводен руски газ, но сега го няма. И индустриалците видяха прехода към възобновяеми източници, насърчаван от властите, не като възможност, а като заплаха за бизнеса.

Това е, ако погледнете картината като цяло. Но конкретният концерн Volkswagen натрупа много свои вътрешни проблеми. Много от тях са свързани с прибързано решение за „окончателното и неотменимо“ преминаване към производство само на електрически превозни средства и с ръководството на компанията. Ситуацията в света (и в частност на автомобилния пазар) днес се променя изключително бързо и непредвидимо. Като цяло трябва да можете бързо да вземате решения, често нестандартни. Съдейки по наблюденията, лидерите на водещия германски автомобилен производител не са имали такива умения (дори многократните промени в ръководството не са помогнали). В резултат след един провал последва друг.

Така криза в един от ИТ отделите доведе до забавяне на навлизането на пазара на много нови модели на Volkswagen. Поради възникнали проблеми по време на разработката на собствена платформа за електрически превозни средства, дори се наложи да преговаряме с концерн от Китайската народна република за използване на неговата платформа. И тук изведнъж стана ясно, че търсенето на електрически автомобили по света се забавя (по-специално поради намаляване на държавната подкрепа). В тази ситуация ръководството на VW беше принудено да удължи жизнения цикъл на ключови модели с двигатели с вътрешно горене (ICE), например Golf. Но всички обещаващи разработки на двигатели с вътрешно горене бяха практически спрени. Освен това Volkswagen (и други европейски компании) силно надцениха пазарния потенциал на своите електрически автомобили, особено на Volkswagen ID.3. Преди няколко години германският концерн амбициозно заяви, че до 2025 г. ще стане най-големият производител на електрически превозни средства в света. Сега те скромно мълчат за това.

Между другото Volkswagen губи позицията си и в Китай, където беше производител номер 1 в продължение на десетилетия. Само през второто тримесечие на 2024 г. продажбите на VW там са паднали с 19%. Електрическите превозни средства на концерна не са много търсени в Китай, защото "електрическите влакове" са а хибридите от национални производители са по-технологично напреднали, по-интересни като дизайн и по-евтини. Китайските производители на електрически автомобили вече изтласкват VW в Европа и местните власти се надяват да решат този проблем с нови, високи вносни мита (те бяха въведени това лято и достигат 40%). Но мярката удари и европейски компании, защото много модели за целия свят се произвеждат само в Китай. И сега VW, произведен в Китай, не може да бъде внесен в ЕС толкова лесно.

Но сред основните причини за кризата в германската индустрия все още е изключително скъпият труд. Не без причина през последните 20 години VW (и всички останали европейски производители на автомобили) последователно местят производството първо в източноевропейските страни (включително Русия) и Китай.

Но има и теория на конспирацията за възникването на проблеми в концерна. Факт е, че анализаторите отдавна са забелязали: щом някой световен автомобилен производител се доближи до желаната цифра от годишни продажби по света — 10 милиона коли веднага започват проблеми, които могат да доведат до значителни тъжни последици. Има много примери за това. Например преди 15 години преди „магията“ цифрите достигнаха до американския концерн GM — и какво следва? И тогава имаше грандиозен фалит, разделяне на няколко компании и закриване на редица легендарни марки. Само намесата на правителството на САЩ спаси известния местен автомобилен производител (който днес е в челната десетка по обем на продажбите).

Вече няколко години VW се доближава до заветната цифра от 10 милиона и вече беше много, много близо, но изведнъж се заговори, че германският концерн не се справя толкова добре, колкото всички си мислеха.

Разбира се, мистицизмът няма нищо общо с това. Например, Toyota успешно преминава тази линия за втора поредна година. Просто с нарастването на производствените мащаби се увеличават и разходите за грешки в планирането. Освен това политическите, икономическите и други причини работят заедно. Сред тях е бързината, с която европейските чиновници тласнаха населението към „светло екологично бъдеще“, започнаха да забраняват колите с двигатели с вътрешно горене и почти насила да прехвърлят всички на „електрически влакове“. Но законите на икономиката не могат да бъдат измамени.

Представители на профсъюза на работниците в автомобилната индустрия вече правят изявления в духа на „няма да позволим, няма да простим“ относно изявления за затварянето на заводите на VW. Но до какво може да доведе тяхната упоритост? В най-лошия случай - до фалита на Volkswagen Group и растящата безработица.

В световната история има ясен пример: колапсът на някога най-големия индустриален център на САЩ, Детройт. Проблеми с Volkswagen - това са проблеми не само на неговото ръководство, но и на германското федерално правителство, както и на провинция Долна Саксония, която е един от основните акционери на концерна (20% от акциите) и където работят повечето фабрики (Волфсбург, Хановер, Оснабрюк, Емден). Властите на тази страна, разбира се, ще трябва да подкрепят профсъюзите (служителите на компаниите са техни гласоподаватели) и да предотвратят затварянето на фабрики. Това означава, че ще трябва да търсим някои компромиси.

Като цяло Volkswagen има дълъг и болезнен „период на преговори“, бих казал, с непредсказуем резултат. Междувременно времето изтича и часовникът вече тиктака за водещия немски автомобилен производител.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 39 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 А50

    134 9 Отговор
    Санкциите найстина работят

    Коментиран от #55

  • 2 амбреажът

    76 7 Отговор
    им боксува, лгдбуфхц управление на една бивша силна държава
  • 3 Сатана Z

    59 14 Отговор
    Дреме ми на КРА.Аз не карам VW.,Да му мислят Пернишките винкели.

    Коментиран от #42

  • 4 БИЛИ

    113 9 Отговор
    ТАКА СЛЕД ГОДИНА ЩЕ ПРИКЛЮЧИ И ЕВРОПА С БАНКРУТ, ДА ВИ Е ЧЕСТИТО

    Коментиран от #26, #53

  • 5 ха ха

    75 9 Отговор
    То не може хем Урсула у кревата, хем индустрия за храната. Електрификацията иска жертви. Питайте Ленин. Неговите така и не електрифицираха до социализма. Може да опитате на Бае Тодар интермитентна електрификация... Нещо като постенето е, ама с по-кратки интервали. Два часа има, два часа нема! Дискотека са му казвали по нашите ширини. Фолксвагените ще излизат на пресекулки. Фолксваген означаваше "народна кола", нали? С дискотеката на глобалистите ще си падне на мястото. Тук от опит знаем: "Народна кола, народна жена и народна власт не ми ги хвали!"
    И се молете клановете на Обама и Клинтън да не успеят пак да подправят изборите.
  • 6 Kaлпазанин

    82 9 Отговор
    Това е нищо ,като ви казвам че западащия запад запада все повече и повече не вярвате ,такова харакири им направиха краварите и арогантността им че нема нужда да ги мислим ,даже швабите признават че китайските коли са не само по евтини ами и по качествени ,ножа опря до кокала и скоро там ще стане още по интересно ,ще се наложи джендърите да си изберат бряг и дано той да е правилния ,как е настъплението към Курск да не подминаха Москва ,Урсула дали вече и тя спи спокойно

    Коментиран от #13, #17, #27

  • 7 факт

    43 2 Отговор
    вече ще се казва- аллах е велик
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Последния Софиянец

    75 1 Отговор
    И завода на Ауди в Брюксел затвори.
  • 10 Kaлпазанин

    57 4 Отговор
    Поздравления и за смелостта на Милена ,може би най обективния журналист
  • 11 Делю Хайдутин

    39 13 Отговор
    Ще караме Москвичи.
  • 12 Така е като няма акъл

    87 8 Отговор
    Давайте още санкции срещу Русия, зелени политики, и скоро Германската икнономика ще ритне камбаната. Така е да ви управляват безмозъчни псевдо демократи.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Гейсъюзът е пред фалит!

    65 11 Отговор
    Ес ще се разпадне като домино! Бъдещето е в БРИКС!
  • 16 Трябва да построят социализъма като в

    27 5 Отговор
    ГДР и ще се оправят
    На всекиму според потребностите
    На младежите малки коли Кефер на семейните микробуси за уикенда за майките и бащите които ходят на работа на всеки малка кола Порше електрифицирани плюс Европейска съветска власт

    Коментиран от #29

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Гай Турий

    67 7 Отговор
    Шолцето слугува на САЩ да санкционират Русия. Шолцуто мълчи като пукал, че им гръмнаха два руски газопровода с евтина газ и сега внасят американска на двойна цена, слугуват на зеления клоун в украрайха и му подараяват десетки милиарди евро да трепе руския народ от двете страни на границата им, прибират милиони негри, азиатци и арапи и ги хрантутят, а те за благодарност ги убиват и насилват... и т.н. Това са причините за следствията. Когато в Германия на власт дойдат нормални хора и разбутат цялата тая ала-бала, като я върнат с главата нагоре ще се оправят.
  • 19 Хлорофил

    56 4 Отговор
    Зелената партия срина Германия! А германия се самозакла със санкциите срещу Русия и Китай!
    Германците ще минат на велосипеди! Те са икономичен народ!
  • 20 Гошко

    34 1 Отговор
    Като има раздута администрация половината от които се занимават със странични неща (примерно inclusion diversity) и има мениджър на мениджъра на менажирането и всеки взима огромна заплата става така. Но със затварянето на завода мениджърите и заплатите им няма да ги намалят.
  • 21 Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.

    48 8 Отговор
    Фолквпген затвора заводи!!! Има ли тука някой соросняк да ми говори колко е добре ЕС
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 123

    36 2 Отговор
    Санкциите работят!
  • 24 Хей

    31 1 Отговор
    Причината е групенфюрер Шолци...
  • 25 Хохо Бохо

    25 3 Отговор
    Козяци я споделете колко е добре Европа. За Русия разбрахме, сай да чуем за Германия, че по-ни интересува

    Коментиран от #69

  • 26 Феликс Дж

    17 4 Отговор

    До коментар #4 от "БИЛИ":

    Не схващате ли символиката - заводът построен по идея на Художника и реализиран от Фердинанд Порше, се ЗАТВАРЯ.
  • 27 Ще ме уморите от смях копейки

    19 26 Отговор

    До коментар #6 от "Kaлпазанин":

    Важно е, че русия просперира, руските коли са най-добрите, телевизорите и смартфоните и те! По стара традиция се чака с години да се докопаш до тези чудеса на руската технологична мисъл или цакаш на черно двойно!
    Някой другар до си продава москвича случайно?

    Коментиран от #38

  • 28 ЧЕСТИТО

    16 5 Отговор
    Това е бъдещето на европейските фашисти
  • 29 Мумията от мавзолея

    9 11 Отговор

    До коментар #16 от "Трябва да построят социализъма като в":

    То ГДР -то не се ли спомина точно преди да построят социализЪма по правешки? Проблемът на социализЪма е, че благоденствието е само за управляващите и никога не стига до народа. Справка Русия,КНДР, Куба и т.н.

    Коментиран от #66

  • 30 Закопаха България и техния ред идва!

    22 2 Отговор
    Дойчо не се наупи, първ ние обираме пешкира после са те! Историята се повтаря!
  • 31 стоян георгиев

    19 0 Отговор
    Това е само началото 😂
  • 32 Тони

    20 1 Отговор
    Жалка и подчинена Европа нищо добро не я чака .
  • 33 4848

    18 0 Отговор
    Като се освободят от американското иго ще се оправят.
  • 34 Перник пуаче

    10 0 Отговор
    НЕМА гоуф... Нема бой... Нема.....
  • 35 85671

    13 1 Отговор
    Ако играеш по краварска гайда така ще е , а кравар гайда моше ли да свири ?
  • 36 Варна

    15 1 Отговор
    Дачия направо ги разби
  • 37 Студопор

    17 1 Отговор
    Защо Дойче зеле не кажат нещо? Нали все са компетентни по българските въпроси?
  • 38 Kaлпазанин

    10 0 Отговор

    До коментар #27 от "Ще ме уморите от смях копейки":

    Ами точно затова ,ако не ти дам брашно как ше си направиш хляб бре ,щото не могат да си направят та сега нищо чудно фолксваген и той да си изнесе производството в русията ,хем ще имат евтини ресурси хем и работна ръка ,руснака за какво да прави .
  • 39 ясно виждащ

    18 6 Отговор
    Като гледам как вървят нещата , всички производства ще се изнесат в Русия ,Индия ,Китай . Брикс става все по силен , има хора , има ресурси , има технологии , все още има нормални семейства и традиции . Колективния запад отгледа зомбирани в телефоните , полово неутрални индивиди с психични проблеми , масова наркомания и затъпяване .Така, че не само Народната кола , ауди, мерцедес , също ще имат спадове.Сега на сцената са коли като Шкода,Кия ,Дачия ,Тойота , Хонда ,Волво .В Германия колите ги правят счетоводители , а на всякъде по света инженери .
  • 40 Анонимен

    5 0 Отговор
    Мистър Гвоздейков ще разреши набързо всички проблеми,като сипе гвоздеи по махали и паланки.Той решава ефективно всичко.Целта е коли да не движат,разбираш ли.
  • 41 долу ЕС

    10 2 Отговор
    дано затворят всички
  • 42 Дедо

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "Сатана Z":

    Те карат само нов внос , употребявани
  • 43 Ауто Билд

    12 1 Отговор
    Китайските автомобили наводниха света .Имат всички екстри и са на една трета от цената на останалите автомобили .

    Коментиран от #44

  • 44 оня с коня

    8 5 Отговор

    До коментар #43 от "Ауто Билд":

    Понеже твърдиш че китайските автомобили са наводнили света,имаш ли хабер колко Процента заемат от Автопарка на България?
  • 45 Чичака

    6 0 Отговор
    Не съм шофер, обърках се как да коментирам... Не важен гола, важна е играта.
  • 46 Фен

    6 2 Отговор
    Санкциите работят.
  • 47 Уволнявам те

    11 1 Отговор
    Честито на печелившите сглобяващи седалки и волани в България
  • 48 Бай араб

    4 7 Отговор
    Всички копейки до една карат Фолксваген и,това е факт
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Пешо

    10 1 Отговор
    Ужасяващо неграмотно направен превод. Разпокъсани фрагменти, съшити в едно, карат читателя да се чуди какъв е смисъла на конкретния изказ. Оценка "Слаб две" за авторката на материала и -1 за редактора му (ако изобщо има такъв).
  • 52 Путин

    6 0 Отговор
    Наиграхте ли се дойчовци а?
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Ще се оправят

    6 5 Отговор
    След ВСВ въпреки тоталната разруха германците успяха да се въстановят само за 10 години .А с победителката стана точно обратното.
  • 55 Ксаниба

    3 5 Отговор

    До коментар #1 от "А50":

    Тая опорка не спряхе да я повтаряте.По добре мислете какво ще стява с блатото в бъдеше.
  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Чавдар войвода

    4 2 Отговор
    VAG произвежда трошливи боклуци...

    Коментиран от #70

  • 60 858577

    5 0 Отговор
    ЕЛЕМЕНТАРНО И ЕСТЕСТВЕНО СЪСТОЯНИЕ -ДЕГРАДАЦИЯ,ЗА ВСИЧКИ МАРИОНЕТКИ НА САЩ !!!!!!
  • 61 Обективен

    9 2 Отговор
    А само ако бяха построили завода в Турция преди 4 години,само той щеше да покрива загубите на поне два завода в Германия,но по политически причини надупвайки се на янки и гърци немците казаха НЕ,санкциите срещу Русия допълнително влошиха нещата,та кой казваше,че глупостта ходи по хората 😂

    Коментиран от #62

  • 62 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 63 шофер

    5 1 Отговор
    Да затварят...!Цял живот карах WV, като започнах от един бръмбар 1300, но последния - едно Поло ми скъса нервите, за малко да се разпадне в ръцете ми, едва го продадох, на цената на тротинетка! Да затварят - вече съм на Опел.
  • 64 факуса

    5 1 Отговор
    дойчовци,пак ще сте изпаднали германци,ето ви идея,задължете питеците дет на бежанци се правят,да си купуват по една кола задължително,ако не,при зелю на почивка
  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 факуса

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "Мумията от мавзолея":

    ся пък таман да се установи капитализма и спънка,заминава при соца
  • 67 паиси

    6 0 Отговор
    да намерят чертежите на трабанта и да започнат масово да го произвеждат ,те това е евтина кола а не WVто
  • 68 бравоооо

    0 0 Отговор
    Браво, чудесен анализ!
  • 69 Коментатор

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Хохо Бохо":

    Споко, смс-и от Галка с такъв отговор, им липсват на всички козяци!
    Затова никви ги няма тука!
    Масово вият като вуци и се чудят какво ще правят когато кинтите срещу драскане секнат?!

    Моментално въвеждане на закона за чуждите агенти и в България, за да осветли всички "евроатлантици"!
    Тогава воят на Пеевски и Нинова ще бъде като скимтене на кученца в сравнение с воя от масите зависими от НПО-та в България!
  • 70 Коментатор

    1 0 Отговор

    До коментар #59 от "Чавдар войвода":

    Не са само от VAG!
    Всички автомобилни производители го правят същото!!!
    Нарича се капиталиъм:
    Когато печалбата ти намалее за съответното тримесечие, възможните опции са малко (или съкращаваме и затваряме, или изнасяме производство, намаляме качеството и вдигаме цените и подръжката)!
    Познайте кой път избират ВСИЧКИ корпорации???!!!

    И когато към горното добавите и "демократично" взривен северен поток (от където сте получавали газ на преференциални цени) точно от същите ваши "партньори", тогава ефектът на доминото се усилва в геометрична прогресия!

    Затова не се учудвайте, когато ЕС обяви фалит!!!
    Понеже е изтривалка на Вашингтон, без право на собствено мнение!
    Само вижте Урсулица кви ги върши и ще ви стане ясно какво е дереджето в ЕС (състояние на свободно падане)!!!