На пръв поглед невероятната новина шокира световните медии тази седмица: германският автомобилен производител Volkswagen планира да затвори редица свои заводи в Германия. Сензацията е, че компанията никога в почти 90-годишната си история не е спирала производство по икономически причини на своя територия. И ако затваряха заводи, то рядко и само в чужбина.
Последният път, когато това беше направено в Русия - преди 2 години, но още тогава това решение беше чисто политическо. Но в самата Германия - никога. Тук концернът почти всяка година обявява, ако не откриването на нови заводи, то тяхното разширяване. И тогава се случи…
Концернът се готви да затвори един завод за сглобяване на автомобили и един завод за производство на компоненти в Германия. И това беше официално обявено. Тези мерки са представени като „необходими за намаляване на разходите и увеличаване на устойчивостта на концерна в трудните икономически реалности“. Какво може да се направи - трудът в Германия е много скъп, социалната тежест е висока и ако не се направи нищо, скоро може да надвисне сянката на фалита. Освен това дори такива популярни модели като Golf или Tiguan вече не са печеливши. Преструктурирането ще стане като част от програмата на концерна за намаляване на оперативните разходи и се очаква да спести около 4 млрд. EUR.
Тази програма беше обявена през юни 2023 г., като в същото време беше поставена целта да се намалят разходите с 10 млрд. EUR до 2026 г. и да се постигне оперативна рентабилност от 6,5%. Междувременно - през първата половина на 2024 г. - последният индикатор, напротив, намаля - до 2,3%. Явно е дошло времето за строги и непопулярни мерки.
Като цяло около 650 000 души работят в предприятията на групата Volkswagen по света, от които около 300 000 - в Германия. Volkswagen има шест завода за сглобяване на автомобили в Германия: във Волфсбург, Хановер, Дрезден, Оснабрюк, Цвикау и Емден. И така, въпреки че кандидатите за изпадане все още не са официално посочени, основните претенденти - не е много ефективен - фабрики в Дрезден и Оснабрюк.
Слухове за закриването на Стъкларската фабрика те обикалят в Дрезден от дълго време, почти от основаването на това „образцово предприятие“ през 2002 г. Тогавашният ръководител на концерна Фердинанд Пиех много се гордееше с този завод. Разбира се: всеки купувач може да дойде в Дрезден и през стъклени стени (оттук и името) да наблюдава колко бързо и ефективно се сглобява колата му. Е, красиво е, модерно, но... твърде скъпо и нерентабилно. Започнахме с първокласни модели, а сега в „Стъклена фабрика” В Дрезден се произвежда само електрическият хечбек Volkswagen ID.3. Търсенето му е малко и няма опашка от купувачи.
Ами ако говорим за завода на VW в Оснабрюк? В момента те произвеждат VW T-Roc Cabriolet, големия лифтбек VW Arteon и спортния автомобил Porsche 718. И всички тези модели, в съответствие със стратегията, няма да имат наследници — така че това растение също е сред кандидатите за изпадане.
В допълнение, концернът има няколко предприятия, произвеждащи компоненти. Очевидно някои от тях също планират затваряне.
Между другото, преди 2 месеца дъщерната марка Audi обяви предсрочното прекратяване на производството на електрически кросоувъри Audi Q8 e-tron и Q8 Sportback e-tron в завода си в Брюксел. Причините са същите като за цялата група Volkswagen като цяло: слабо търсене на електрически превозни средства и високи разходи за труд и енергия.
По въпроса с Volkswagen, разбира се, трябва да се вземе предвид фактът, че VW винаги е бил смятан за един от основните работодатели в Германия (атрактивен и надежден) - стабилна работа, високи заплати, щедри социални гаранции. Така че не е изненадващо, че плановете на компанията предизвикаха буря от възмущение и не само от профсъюзните комитети, но и от местните власти, които обещават да окажат най-сериозна съпротива на обявените намерения.
Като цяло, ако вземем „Хамбургската сметка“, тогава не само конкретни VW и не само автомобилната индустрия, но и всички други сектори на германската индустрия сега изпитват сериозни проблеми. Volkswagen - макар и емблематичен пример, той далеч не е единственият. Още през февруари 2023 г. най-големият химически концерн в света BASF обяви планове да затвори част от производството си в основния си обект в Лудвигсхафен. През юли 2024 г. ръководителите на ZF (най-големият доставчик на автомобилни компоненти в света) обявиха намерението си да съкратят 11 000-14 000 служители - една четвърт от целия персонал е в Германия. А според Германската търговско-промишлена камара до 40% от германските промишлени предприятия планират да намалят или прехвърлят производството си в чужбина.
Факт е, че много енергоемки индустрии разчитаха на „зелената“, възобновяема енергия, но през последната година настроението се промени. В края на краищата държавните субсидии, които преди това бяха щедро разпределени както от федералните, така и от щатските власти на тези, които преминат към „зелено“ технологията е значително намалена. А без тях такава енергия засега се оказва меко казано нерентабилна. Засега "успех" бяха компенсирани с евтин тръбопроводен руски газ, но сега го няма. И индустриалците видяха прехода към възобновяеми източници, насърчаван от властите, не като възможност, а като заплаха за бизнеса.
Това е, ако погледнете картината като цяло. Но конкретният концерн Volkswagen натрупа много свои вътрешни проблеми. Много от тях са свързани с прибързано решение за „окончателното и неотменимо“ преминаване към производство само на електрически превозни средства и с ръководството на компанията. Ситуацията в света (и в частност на автомобилния пазар) днес се променя изключително бързо и непредвидимо. Като цяло трябва да можете бързо да вземате решения, често нестандартни. Съдейки по наблюденията, лидерите на водещия германски автомобилен производител не са имали такива умения (дори многократните промени в ръководството не са помогнали). В резултат след един провал последва друг.
Така криза в един от ИТ отделите доведе до забавяне на навлизането на пазара на много нови модели на Volkswagen. Поради възникнали проблеми по време на разработката на собствена платформа за електрически превозни средства, дори се наложи да преговаряме с концерн от Китайската народна република за използване на неговата платформа. И тук изведнъж стана ясно, че търсенето на електрически автомобили по света се забавя (по-специално поради намаляване на държавната подкрепа). В тази ситуация ръководството на VW беше принудено да удължи жизнения цикъл на ключови модели с двигатели с вътрешно горене (ICE), например Golf. Но всички обещаващи разработки на двигатели с вътрешно горене бяха практически спрени. Освен това Volkswagen (и други европейски компании) силно надцениха пазарния потенциал на своите електрически автомобили, особено на Volkswagen ID.3. Преди няколко години германският концерн амбициозно заяви, че до 2025 г. ще стане най-големият производител на електрически превозни средства в света. Сега те скромно мълчат за това.
Между другото Volkswagen губи позицията си и в Китай, където беше производител номер 1 в продължение на десетилетия. Само през второто тримесечие на 2024 г. продажбите на VW там са паднали с 19%. Електрическите превозни средства на концерна не са много търсени в Китай, защото "електрическите влакове" са а хибридите от национални производители са по-технологично напреднали, по-интересни като дизайн и по-евтини. Китайските производители на електрически автомобили вече изтласкват VW в Европа и местните власти се надяват да решат този проблем с нови, високи вносни мита (те бяха въведени това лято и достигат 40%). Но мярката удари и европейски компании, защото много модели за целия свят се произвеждат само в Китай. И сега VW, произведен в Китай, не може да бъде внесен в ЕС толкова лесно.
Но сред основните причини за кризата в германската индустрия все още е изключително скъпият труд. Не без причина през последните 20 години VW (и всички останали европейски производители на автомобили) последователно местят производството първо в източноевропейските страни (включително Русия) и Китай.
Но има и теория на конспирацията за възникването на проблеми в концерна. Факт е, че анализаторите отдавна са забелязали: щом някой световен автомобилен производител се доближи до желаната цифра от годишни продажби по света — 10 милиона коли веднага започват проблеми, които могат да доведат до значителни тъжни последици. Има много примери за това. Например преди 15 години преди „магията“ цифрите достигнаха до американския концерн GM — и какво следва? И тогава имаше грандиозен фалит, разделяне на няколко компании и закриване на редица легендарни марки. Само намесата на правителството на САЩ спаси известния местен автомобилен производител (който днес е в челната десетка по обем на продажбите).
Вече няколко години VW се доближава до заветната цифра от 10 милиона и вече беше много, много близо, но изведнъж се заговори, че германският концерн не се справя толкова добре, колкото всички си мислеха.
Разбира се, мистицизмът няма нищо общо с това. Например, Toyota успешно преминава тази линия за втора поредна година. Просто с нарастването на производствените мащаби се увеличават и разходите за грешки в планирането. Освен това политическите, икономическите и други причини работят заедно. Сред тях е бързината, с която европейските чиновници тласнаха населението към „светло екологично бъдеще“, започнаха да забраняват колите с двигатели с вътрешно горене и почти насила да прехвърлят всички на „електрически влакове“. Но законите на икономиката не могат да бъдат измамени.
Представители на профсъюза на работниците в автомобилната индустрия вече правят изявления в духа на „няма да позволим, няма да простим“ относно изявления за затварянето на заводите на VW. Но до какво може да доведе тяхната упоритост? В най-лошия случай - до фалита на Volkswagen Group и растящата безработица.
В световната история има ясен пример: колапсът на някога най-големия индустриален център на САЩ, Детройт. Проблеми с Volkswagen - това са проблеми не само на неговото ръководство, но и на германското федерално правителство, както и на провинция Долна Саксония, която е един от основните акционери на концерна (20% от акциите) и където работят повечето фабрики (Волфсбург, Хановер, Оснабрюк, Емден). Властите на тази страна, разбира се, ще трябва да подкрепят профсъюзите (служителите на компаниите са техни гласоподаватели) и да предотвратят затварянето на фабрики. Това означава, че ще трябва да търсим някои компромиси.
Като цяло Volkswagen има дълъг и болезнен „период на преговори“, бих казал, с непредсказуем резултат. Междувременно времето изтича и часовникът вече тиктака за водещия немски автомобилен производител.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 А50
Коментиран от #55
21:12 06.09.2024
2 амбреажът
21:13 06.09.2024
3 Сатана Z
Коментиран от #42
21:17 06.09.2024
4 БИЛИ
Коментиран от #26, #53
21:18 06.09.2024
5 ха ха
И се молете клановете на Обама и Клинтън да не успеят пак да подправят изборите.
21:20 06.09.2024
6 Kaлпазанин
Коментиран от #13, #17, #27
21:20 06.09.2024
7 факт
21:21 06.09.2024
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Последния Софиянец
21:22 06.09.2024
10 Kaлпазанин
21:22 06.09.2024
11 Делю Хайдутин
21:23 06.09.2024
12 Така е като няма акъл
21:24 06.09.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Гейсъюзът е пред фалит!
21:28 06.09.2024
16 Трябва да построят социализъма като в
На всекиму според потребностите
На младежите малки коли Кефер на семейните микробуси за уикенда за майките и бащите които ходят на работа на всеки малка кола Порше електрифицирани плюс Европейска съветска власт
Коментиран от #29
21:28 06.09.2024
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Гай Турий
21:31 06.09.2024
19 Хлорофил
Германците ще минат на велосипеди! Те са икономичен народ!
21:40 06.09.2024
20 Гошко
21:42 06.09.2024
21 Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.
21:46 06.09.2024
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 123
21:55 06.09.2024
24 Хей
21:59 06.09.2024
25 Хохо Бохо
Коментиран от #69
22:29 06.09.2024
26 Феликс Дж
До коментар #4 от "БИЛИ":
Не схващате ли символиката - заводът построен по идея на Художника и реализиран от Фердинанд Порше, се ЗАТВАРЯ.22:32 06.09.2024
27 Ще ме уморите от смях копейки
До коментар #6 от "Kaлпазанин":
Важно е, че русия просперира, руските коли са най-добрите, телевизорите и смартфоните и те! По стара традиция се чака с години да се докопаш до тези чудеса на руската технологична мисъл или цакаш на черно двойно!Някой другар до си продава москвича случайно?
Коментиран от #38
22:45 06.09.2024
28 ЧЕСТИТО
22:47 06.09.2024
29 Мумията от мавзолея
До коментар #16 от "Трябва да построят социализъма като в":
То ГДР -то не се ли спомина точно преди да построят социализЪма по правешки? Проблемът на социализЪма е, че благоденствието е само за управляващите и никога не стига до народа. Справка Русия,КНДР, Куба и т.н.Коментиран от #66
22:52 06.09.2024
30 Закопаха България и техния ред идва!
22:59 06.09.2024
31 стоян георгиев
23:07 06.09.2024
32 Тони
23:09 06.09.2024
33 4848
23:10 06.09.2024
34 Перник пуаче
23:13 06.09.2024
35 85671
23:14 06.09.2024
36 Варна
23:43 06.09.2024
37 Студопор
23:50 06.09.2024
38 Kaлпазанин
До коментар #27 от "Ще ме уморите от смях копейки":
Ами точно затова ,ако не ти дам брашно как ше си направиш хляб бре ,щото не могат да си направят та сега нищо чудно фолксваген и той да си изнесе производството в русията ,хем ще имат евтини ресурси хем и работна ръка ,руснака за какво да прави .23:51 06.09.2024
39 ясно виждащ
23:59 06.09.2024
40 Анонимен
00:04 07.09.2024
41 долу ЕС
00:05 07.09.2024
42 Дедо
До коментар #3 от "Сатана Z":
Те карат само нов внос , употребявани00:10 07.09.2024
43 Ауто Билд
Коментиран от #44
00:13 07.09.2024
44 оня с коня
До коментар #43 от "Ауто Билд":
Понеже твърдиш че китайските автомобили са наводнили света,имаш ли хабер колко Процента заемат от Автопарка на България?00:18 07.09.2024
45 Чичака
00:55 07.09.2024
46 Фен
01:13 07.09.2024
47 Уволнявам те
01:14 07.09.2024
48 Бай араб
01:15 07.09.2024
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Пешо
04:33 07.09.2024
52 Путин
05:50 07.09.2024
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Ще се оправят
08:15 07.09.2024
55 Ксаниба
До коментар #1 от "А50":
Тая опорка не спряхе да я повтаряте.По добре мислете какво ще стява с блатото в бъдеше.08:17 07.09.2024
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Чавдар войвода
Коментиран от #70
09:37 07.09.2024
60 858577
16:01 07.09.2024
61 Обективен
Коментиран от #62
17:48 07.09.2024
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 шофер
12:51 08.09.2024
64 факуса
17:59 08.09.2024
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 факуса
До коментар #29 от "Мумията от мавзолея":
ся пък таман да се установи капитализма и спънка,заминава при соца18:11 08.09.2024
67 паиси
22:07 08.09.2024
68 бравоооо
11:58 09.09.2024
69 Коментатор
До коментар #25 от "Хохо Бохо":
Споко, смс-и от Галка с такъв отговор, им липсват на всички козяци!Затова никви ги няма тука!
Масово вият като вуци и се чудят какво ще правят когато кинтите срещу драскане секнат?!
Моментално въвеждане на закона за чуждите агенти и в България, за да осветли всички "евроатлантици"!
Тогава воят на Пеевски и Нинова ще бъде като скимтене на кученца в сравнение с воя от масите зависими от НПО-та в България!
20:49 09.09.2024
70 Коментатор
До коментар #59 от "Чавдар войвода":
Не са само от VAG!Всички автомобилни производители го правят същото!!!
Нарича се капиталиъм:
Когато печалбата ти намалее за съответното тримесечие, възможните опции са малко (или съкращаваме и затваряме, или изнасяме производство, намаляме качеството и вдигаме цените и подръжката)!
Познайте кой път избират ВСИЧКИ корпорации???!!!
И когато към горното добавите и "демократично" взривен северен поток (от където сте получавали газ на преференциални цени) точно от същите ваши "партньори", тогава ефектът на доминото се усилва в геометрична прогресия!
Затова не се учудвайте, когато ЕС обяви фалит!!!
Понеже е изтривалка на Вашингтон, без право на собствено мнение!
Само вижте Урсулица кви ги върши и ще ви стане ясно какво е дереджето в ЕС (състояние на свободно падане)!!!
21:02 09.09.2024