Отидете към основна версия

3 930 17

Последен шанс България да купи нови влакове с пари от Европа

  • влакове-
  • пари-
  • търг-
  • кандидати

От близо 3 млрд. лв. за нови влакове България, изглежда, ще купи само 20 мотриси заради тромави процедури.  Страната все още може да получи и 35 мотрисни влака от френската Alstom

Снимка: YouTube

Върховният административен съд (ВАС) излезе с окончателно решение в полза на класирания на трето място кандидат в търга на Министерството на транспорта за доставката на 35 едноетажни мотриси за 1.1 млрд. лв. Това е консорциум "Булему", воден от френската Alstom.

Решението на съда отменя избора на изпълнител от страна на министерство, като приема твърденията на "Булему", първите два участника не разполагат с разрешения за производство на определения тип превозно средство. И предвижда възложителят да продължи процедурата.

Накратко това означава две неща - или министерството да подпише договор с класирания на трето място кандидат Alstom, тъй като след оттеглянето на първия - Stadler Polska, по информация на "Kaпитал" от търга преди месец се е отказал и вторият - PESA. Kaтo Alstom тук трябва да опита да се справи в срок.

Вторият вариант е министерството да прекрати процедурата.

Очакванията са да се случи вторият вариант, като ведомството вероятно ще прекрати търга.

Pиториката в тази посока вече започна, като в началото на декември транспортният министър Красимира Стоянова каза, че страната ни ще се откаже oт покупката на 35 мотрисни влака,

защото в света няма компания, която да произведе влаковете в толкова кратък срок.

Макар и всеки избран кандидат да може сам да прецени дали ще се справи в срок, като има предвидена сериозна неустойка при неуспех. Едновременно с това стана ясно, че по всяка вероятност за обществената услуга превоз на пътници с влак ще има раздробяване на мрежата на няколко лота и ще може да участват и частни компании.

Ако министерството не се произнесе незабавно за избор на изпълнител и не покани класирания кандидат за потвърждение на офертата в процедурата за 35 влака, това ще означава, че от близо 3 млрд. лв. за нови влакове по Плана за възстановяване държавата ще бъдат изгубени.

България може да се възползва само около 1/6 от тях - 520 млн. лв. (за 20 мотрисни влака и за 9 маневрени). Или на практика за два от трите мегатърга на министерството няма да има доставени влакове. Което е грандиозен провал.

Това ще има дългосрочни ефекти за България, тъй като безвъзмездното финансиране ще бъде загубено, а толкова средства в бюджета трудно ще се намерят, което в крайна сметка ще остави страната със стар железопътен превоз, докато Европа върви именно към този тип транспорт. Той може да е много по-бърз, ефективен и екологичен от автомобилния", пише Капитал.

Според отлично запознати източници близки до министерство на транспорта френската компания Alstom е потвърдила възможността да произведе влаковете в пълен обем.

Сега топката е в ръцете на служебния министър на транспорта Красимира Стоянова.

Само бързи действия от нейна страна и спешно възлагане на поръчката може да спасят доставката на новите влакове.

Основните проблеми в „Българските държавни железници“ (БДЖ) са три – крайно остарелият подвижен състав, недобрата поддръжка и забелязващата се липса на квалифицирани кадри. Накратко казано нуждата от подмяна на железопътния състав е повече от крещяща. Това е необходимата първа стъпка за изваждане на превозвача от дълбока дупка, в която се намира от десетилетия.

Около една трета от подвижния състав на "БДЖ-Пътнически превози" не се експлоатира, защото е за ремонт. При товарните вагони на "БДЖ-Товарни превози" за ремонт са почти половината от наличния състав, тъй като над 90% от тях са на възраст над 30 години.

В експлоатация имаме дори влакове на повече от 50год., което поставя страната ни челно място в Европейския съюз по остарял жп състав.

Данните на транспортното министерство показват, че две трети от тяговия подвижен състав (локомотиви и влакове) на "БДЖ-Пътнически превози" е на възраст над 30 години. В експлоатация са общо 172 дизелови и електрически влака и мотриси, вкл. пътнически и маневрени. Най-голяма част от тяговия подвижен състав на "БДЖ-Пътнически превози" е произведена в периода 1970-1983 г., движат се и електрически мотрисни влакове от 70-те години на ХХ век.

Румъния, с която толкова се сравняваме започна тестове на първия доставен Alstom Coradia Stream, част от сделка за 37 влака, с които Румънските държавни железници започват обновяване на подвижния си състав. Поръчани са и 23 нови електрически локомотива.

Tecтoвeтe нa нoвия виcoĸocĸopocтeн влaĸ се проведоха в пpoдължeниe нa 10 дни пo двa ocнoвни мapшpyтa: Бyĸypeщ – Бpaшoв и Бyĸypeщ – Koнcтaнцa. Влаковете Coradia развиват 200 км/ч, макар в Румъния още да няма отсечки, които могат да поддържат такава скорост. Страната в момента проектира пълно обновяване на основните ЖП линии, много от които не са електрифицирани, като акцентът е в изграждането на 590-километрово трасе, което ще свърже Букурещ с Будапеща и ще позволява движение на влаковете със скорости между 160 км/ч (в планинските райони) и 200 км/ч (в равнинните).

Първият нов влак Alstom Coradia Stream ще бе пуснат в експлоатация с пътници на 20 ноември 2024 г. Остава да видим дали и страната ни успее да започне така необходимата модернизация на влаковете си. Процес изключително важен за сектор транспорт.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 10 гласа.

Свързани новини