Последен шанс България да купи нови влакове с пари от Европа

20 Декември, 2024 09:41 3 072 15

  • влакове-
  • пари-
  • търг-
  • кандидати

От близо 3 млрд. лв. за нови влакове България, изглежда, ще купи само 20 мотриси заради тромави процедури.  Страната все още може да получи и 35 мотрисни влака от френската Alstom

Последен шанс България да купи нови влакове с пари от Европа - 1
Снимка: YouTube

Върховният административен съд (ВАС) излезе с окончателно решение в полза на класирания на трето място кандидат в търга на Министерството на транспорта за доставката на 35 едноетажни мотриси за 1.1 млрд. лв. Това е консорциум "Булему", воден от френската Alstom.

Решението на съда отменя избора на изпълнител от страна на министерство, като приема твърденията на "Булему", първите два участника не разполагат с разрешения за производство на определения тип превозно средство. И предвижда възложителят да продължи процедурата.

Накратко това означава две неща - или министерството да подпише договор с класирания на трето място кандидат Alstom, тъй като след оттеглянето на първия - Stadler Polska, по информация на "Kaпитал" от търга преди месец се е отказал и вторият - PESA. Kaтo Alstom тук трябва да опита да се справи в срок.

Вторият вариант е министерството да прекрати процедурата.

Очакванията са да се случи вторият вариант, като ведомството вероятно ще прекрати търга.

Pиториката в тази посока вече започна, като в началото на декември транспортният министър Красимира Стоянова каза, че страната ни ще се откаже oт покупката на 35 мотрисни влака,

защото в света няма компания, която да произведе влаковете в толкова кратък срок.

Макар и всеки избран кандидат да може сам да прецени дали ще се справи в срок, като има предвидена сериозна неустойка при неуспех. Едновременно с това стана ясно, че по всяка вероятност за обществената услуга превоз на пътници с влак ще има раздробяване на мрежата на няколко лота и ще може да участват и частни компании.

Ако министерството не се произнесе незабавно за избор на изпълнител и не покани класирания кандидат за потвърждение на офертата в процедурата за 35 влака, това ще означава, че от близо 3 млрд. лв. за нови влакове по Плана за възстановяване държавата ще бъдат изгубени.

България може да се възползва само около 1/6 от тях - 520 млн. лв. (за 20 мотрисни влака и за 9 маневрени). Или на практика за два от трите мегатърга на министерството няма да има доставени влакове. Което е грандиозен провал.

Това ще има дългосрочни ефекти за България, тъй като безвъзмездното финансиране ще бъде загубено, а толкова средства в бюджета трудно ще се намерят, което в крайна сметка ще остави страната със стар железопътен превоз, докато Европа върви именно към този тип транспорт. Той може да е много по-бърз, ефективен и екологичен от автомобилния", пише Капитал.

Според отлично запознати източници близки до министерство на транспорта френската компания Alstom е потвърдила възможността да произведе влаковете в пълен обем.

Сега топката е в ръцете на служебния министър на транспорта Красимира Стоянова.

Само бързи действия от нейна страна и спешно възлагане на поръчката може да спасят доставката на новите влакове.

Основните проблеми в „Българските държавни железници“ (БДЖ) са три – крайно остарелият подвижен състав, недобрата поддръжка и забелязващата се липса на квалифицирани кадри. Накратко казано нуждата от подмяна на железопътния състав е повече от крещяща. Това е необходимата първа стъпка за изваждане на превозвача от дълбока дупка, в която се намира от десетилетия.

Около една трета от подвижния състав на "БДЖ-Пътнически превози" не се експлоатира, защото е за ремонт. При товарните вагони на "БДЖ-Товарни превози" за ремонт са почти половината от наличния състав, тъй като над 90% от тях са на възраст над 30 години.

В експлоатация имаме дори влакове на повече от 50год., което поставя страната ни челно място в Европейския съюз по остарял жп състав.

Данните на транспортното министерство показват, че две трети от тяговия подвижен състав (локомотиви и влакове) на "БДЖ-Пътнически превози" е на възраст над 30 години. В експлоатация са общо 172 дизелови и електрически влака и мотриси, вкл. пътнически и маневрени. Най-голяма част от тяговия подвижен състав на "БДЖ-Пътнически превози" е произведена в периода 1970-1983 г., движат се и електрически мотрисни влакове от 70-те години на ХХ век.

Румъния, с която толкова се сравняваме започна тестове на първия доставен Alstom Coradia Stream, част от сделка за 37 влака, с които Румънските държавни железници започват обновяване на подвижния си състав. Поръчани са и 23 нови електрически локомотива.

Tecтoвeтe нa нoвия виcoĸocĸopocтeн влaĸ се проведоха в пpoдължeниe нa 10 дни пo двa ocнoвни мapшpyтa: Бyĸypeщ – Бpaшoв и Бyĸypeщ – Koнcтaнцa. Влаковете Coradia развиват 200 км/ч, макар в Румъния още да няма отсечки, които могат да поддържат такава скорост. Страната в момента проектира пълно обновяване на основните ЖП линии, много от които не са електрифицирани, като акцентът е в изграждането на 590-километрово трасе, което ще свърже Букурещ с Будапеща и ще позволява движение на влаковете със скорости между 160 км/ч (в планинските райони) и 200 км/ч (в равнинните).

Първият нов влак Alstom Coradia Stream ще бе пуснат в експлоатация с пътници на 20 ноември 2024 г. Остава да видим дали и страната ни успее да започне така необходимата модернизация на влаковете си. Процес изключително важен за сектор транспорт.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    16 5 Отговор
    Няма кой да обслужва нови влакове.Не знаят как да им пуснат парното.

    Коментиран от #4

  • 2 Читател

    14 4 Отговор
    Във Велинград е още с теснолинейка.
    Последен шанс някой да присвои малко милиони!
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Сила

    19 1 Отговор
    Последен шанс някой селяндур простак дерибей да открадне милиони ......за справка вижте шефа на оная пловдивската частна жп компания !!!
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 УдоМача

    11 3 Отговор
    Защо не купихме чисто новите влакове, които ни предлагаха китайците???
  • 9 Отец Чапаев

    7 6 Отговор
    До там ни докара европейското робство да чакаме милостиня от ЕС за да купим влакове.
  • 10 Иван

    3 0 Отговор
    Нищо ново.При наще политици действа принципа по добре парите да бъдат загубени отколкото да ги открадне някой друг,затова бяха загубени милиарди.Никой немисли за народа,а само как да си напълнят гушите.
  • 11 ДАСКАЛ ГЕНЧО

    4 1 Отговор
    НЕ СЕ КОСЕТЕ. ДАЛАВЕРАТА ЩЕ СТАНЕ С ЧАСТНИЦИТЕ. ТЕЗИ НЕКАДЪРНИЦИ МОГАТ ЕДИНСТВЕНО ДА РУШАТ, ТЕ НЕ СА УЧИЛИ КАК СЕ ГРАДИ. ЗАЩО НИКОЙ НЕ КАЗВА КАК ИЗБРАХА ХОРАТА КОИТО ДА ПРАВЯТ ЗАДАНИЕТО ЗА КОНКУРСА. ЗАЩО ВСЕКИ КОНКУРС СА ПЕЧЕЛИ ОТ АЛСТОМ????? МНОГО МИ ПРИЛИЧА НА ТОВА КАК ИЗБРАХА -ЖИСМАР ВМЕСТО ПЛАСЕР. ВЪОБЩЕ МНОГО ВЪПРОСИ. МНОГО ВЪПРОСИ НО НИКАКЪВ ОТГОВОР. ЗАЩО ОТКАЗАХА НА ДОЙЧЕ БАН ДА РАБОТИ В БЪЛГАРИЯ???
  • 12 Мафия

    5 0 Отговор
    Всичко се бави умишлено, че некои айдуци искат да купят БДЖ без пари.Много пари са дадени за рушвети най-много на съда.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 БЪЛГАРИН 🇧🇬

    1 1 Отговор
    От 01.01.25г. Градския транспорт в НЕевропейски Белград СТАВА БЕЗПЛАТЕН.
    А как е при ЕВРОПЕЕЦА Ганьо?!!!!!!
  • 15 фен

    0 0 Отговор
    Няма как сега да се яде сланина,да се пие вино и да се хапва чесън в новите мотриси и да се пърди на воля!