Малко преди инцидента край село Калояновец светлинната сигнализация на два пъти е показала, че влакът трябва да намали скоростта, съобщиха от Националната железопътна компания. Подадени са били два сигнала – предупредителен и основен.
“Той е показал за отклонение, че трябва да премине с 40 км в час. И мога да кажа, че на спирачно разстояние преди него, за разлика от автомобилния, където вие като виждате 60 км, сте длъжни до там да намалите, тука информацията се подава на най-малко 1 км напред” – заяви пред БНТ началникът на Инспекция “Безопасност на превозите” Неделчо Спасов.
Той не може да си обясни защо машинистът е позволил на помощника си, който работел едва от 15 дни в пътническите превози, да управлява влака. Според експерта най-вероятно причината за катастрофата не е техническа, а грешна реакция от страна на водача. Затова той не приема версията на служителите в Локомотивно депо Пловдив, че инцидентът е станал заради неточна команда от сигнализиращите устройства и дефекти по жп трасето.
“За последните 14 минути през този участък са преминали един пътнически влак и един експрес. Напълно разбирам, че това е напълно емоционална реакция на колегите” – допълни Спасов.
Катастрофиралият влак София-Варна е бил оборудван с борден компютър от най-ново поколение, който също предупреждава машинистите с каква скорост да управляват. Ако той е бил повреден, главният машинист е трябвало да информира за това, каза още Спасов в репортажа на държавната телевизия. От следствието са иззели черната кутия на композицията. Записът от нея ще покаже има ли човешка грешка, или някаква повреда в самия влак.