Противоречие в два закона у нас може да подведе потребителите на топлофикациите. Това предупреди в БНТ омбудсманът Константин Пенчев.
Става въпрос за задължителното плащане на такса “сградна инсталация” за абонатите, които са изключили парното в домовете си. Според Пенчев таксата не е отменена, въпреки че противоречи на Закона за защита на потребителите.
"Моят опит показва, че масово по високите етажи на блоковете парно е слабо, все едно го няма. Проблемът е, че абонатните станции са стари, инсталациите са стари, не е направено обезвъздушаване, на много места няма качествено топлоподаване. Това си е грижа на “Топлофикация” и всеки проблем трябва да се установи и отстрани от техническо лице", каза Пенчев и добави, че най-много сигнали срещу “Топлофикация” са заради “сградната инсталация", защото това е най-голямата законова несправедливост.
Новите разпоредби в Закона за защита на потребителите ни дават право да не плащаме за ток, вода и топлоенергия, ако изрично не сме поискали да ни бъде доставена такава услуга. Промените са следствие от новата европейска директива за защита на потребителите, която действа от месец юли. Именно тя обнадежди абонатите на „Топлофикация“, че вече няма да плащат такса “сградна инсталация”.
Хората казват: Край, свърши вече, "сградна инсталация" не се дължи, защото след като са си свалили радиаторите, очевидно, че те не искат тази услуга. „Топлофикация“ обаче казва, че тя работи по Закона за енергетиката, който си е в сила, в него има изрично определена “сградна инсталация” и тя се плаща от цялата кооперация или блок, обясни ситуацията Пенчев.
„Дали таксата ще се отмени или ще остане в сила – трябва да реши Народното събрание“, добави той.
Промените в Закона за защита на потребителите действат от момента на приемането им и не важат за заварените положения и вече сключени договори с „Топлофикация“.
Според омбудсмана такса "сградна инсталация" е стара несправедливост, която трябва да отпадне. Но докато това не стане факт с промяна в Закона за енергетиката, дължим или не дължим такса "сградна инсталация" остава спорен въпрос, който в краен случай решава съдът.
Трябва да се разглежда всеки конкретен случай на спиране на тока и щетите, които са нанесени, за да се прецени дали има основание за жалба срещу съответното ЕРП, заяви Пенчев.
Ако ЕРП-тата отказват да изплатят обезщетения, потърпевшите могат да се обърнат и към омбудсмана. В крайна сметка се стига до съда, защото той е този, който ще установи кой носи вина, каква е причината и кой ще трябва да покрие щетите, подчерта той по повод многото сигнали за изгорели електроуреди и съсипана зимнина поради честото прекъсване на електрозахванване.
“Нужно е правителство, което от първия ден да започне болезнените реформи, които сме изоставили години наред”, каза националният омбудсман по повод политическите консултации за съставяне на кабинет.
За казуса “КТБ” Пенчев подчерта, че БНБ е бездействала 4 месеца, а вложителите са страдат незаслужено, защото нямат достъп до влоговете си. Според него решението на парламентарната комисия за промяна в закона всички гарантирани вложители да разполагат час по-скоро с парите си правилна.