Депутати от Реформаторския блок предлагат промени в Кодекса за застраховането. С тях се иска отпадане на стикерите за „Гражданска отговорност” и щетите да могат да се изплащат и в брой. Освен това се предвижда застраховката да се сключва и чрез интернет.
Първоначалният текст на законопроекта от Министерски съвет (МС) изключваше такава възможност, с мотив, че не винаги може да се установи идентичността на застрахования автомобил. Затова от РБ предлагат при застраховане в интернет да се сканира талонът на колата.
Реформаторите искат също да отпадне стикерът, с който се доказва сключването на застраховката. Изчислено е, че за 10 години отпечатването на стикери е струвало на гражданите около 50 млн. лева, коментира заместник-председателят на Движение България на гражданите (ДБГ) и член на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев. Той обясни, че данни за сключените застраховки се съдържат и в регистър в интернет и наличието на такава полицаите ще могат да видят с проверка в регистъра.
В новия законопроект правителството предлага съдебният иск да може да бъде заведен едва след като застрахователят е отказал да изплати претенцията след изтичане на 6 месеца. Реформаторският блок обаче предлагат отпадането на този срок, тъй като е недопустимо, според тях, едно увредено лице да е принудено да чака 6 месеца за обезщетение. От Блока настояват да остане настоящият принцип – застраховател, който отказва да изплати обезщетение, може веднага да бъде съден от застрахования.
Реформаторите настояват застрахователните обезщетения да се изплащат и в брой, както е до момента. Законопроектът на МС предвижда това да става само по банков път, но според РБ е неприложимо за малките населени места, където няма банки.
Освен това се предлага и намаляване на административната тежест за доверените сервизи, фирми, които отстраняват щети за сметка на застрахователя и са външни изпълнители. Проектът на Министерски съвет предвижда тези изпълнители да сключват застраховка за професионална отговорност с лимит 5 милиона лева за година, докато от РБ твърдят, че сумата трябва да е пет пъти по-ниска, а именно 1 милион лева за година и 200 хил. лева за увреждане на автомобил. Мотивът на реформаторите е, че покритие от 5 милиона лева е неоправдано високо с оглед на вероятността да настъпят вреди за толкова голяма сума, а в същото време осигуряването му е твърде скъпо, особено за по-малките сервизи.