Тъмните сили, които спират прогреса и отпадането на стикерите за гражданска отговорност, имат финансови и икономически интереси. Това каза Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, в предаването „Тази сутрин” по bTV.
По думите му депутатът Петър Кънев не иска да отпаднат стикерите при въвеждането на онлайн плащане на гражданска отговорност, защото неговата печатница „Демакс” ги отпечатва. Според Тодоров от отпечатване на стикери за гражданска отговорност се печелят около 7 млн. лева годишно.
Жельо Бойчев, член на комисията по икономика и туризъм и депутат от БСП, смята, че това не е така и стикерите скоро ще отпаднат. „Законодателството трябва да се съобразява с реалността”, обясни той по повод сегашната ситуация, при която можем да заплатим гражданската отговорност на автомобила си онлайн, но въпреки това трябва да имаме и стикер.
Алекси Стратиев, който е бивш директор на КАТ, смята, че стикерите дефакто са безсмислени. „Това трябва да се провери в масива на гаранционния фонд, което се прави през таблет или чрез камери, които проверят номера на автомобила”, обясни той. Според него системата за онлайн заплащане в момента също се обезсмисля, защото ако водач заплати гражданската си отговорност онлайн, той ще трябва да чака куриер, който да му достави на адрес стикера.
„За мен това е чист пример как със закон ни задължават да купуваме нещо”, смята Владимир Тодоров.
„Ние ще премахнем този стикер, ще махнем и този на винетката, но в момента не сме готови да го направим”, смята Жельо Бойчев. Според него е много важно да се проследи ситуацията в следващата година.
„Сега беше моментът да се въведе една действителна „бонус-малус” система”, смята Стратиев. Системата „бонус-малус” представлява един водач, който има множество произшествия и нанесени материални щети в рамките на година, да заплати по-висока гражданска отговорност, отколкото водач, който няма такива.
Според Жельо Бойчев тази система е възможна, но трябва да се изгради база данни за водачите, за да може лесно да се следи.
Автоинструктор: Стикерите по стъклата са опасни
Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка инж. Йонко Иванов е инструктор вече 35 години. Наясно е с всички законови промени за автомобилите. За него апликацията от различни стикери на предното стъкло е не само безсмислена, но и опасна
„Те са цяла броеница от стикери. Те са цяла броеница от стикери. Модерните технологии са такива, че изискват максимално остъкляване на автомобилите или максимално отваряне на стъклата на автомобилите с оглед да има по-голяма видимост... Съответно се създава и по-голяма безопасност за движение на автомобилите”, посочва той.
Информация за застраховките вече от години има всеки полицай, който ви спре на пътя. Дори без да имаме лепенка на стъклото: „В момента, в който ви спрат, на таблета вече има връзка. За мен все още е чудно, след като повече от 2 години полицаите имат таблети, полицията по-точно разполага с електронна система, с която автомобилът може да се види дали той има гражданска отговорност или не - това нещо може да съществува”.
Според инструктора лепенките вдигат цената на застраховката.
„Ако се мине на електронизация, това означава, че ще падне цената на гражданската отговорност. Много по-бързо може данните на автомобила да бъдат вкарани по електронен път към дадения застраховател и оттам вие да си получите полицата на следващата секунда. Не е необходимо да се ходи, да се чака по гишета, да се седи на определени места и да губим време”, коментира инж. Иванов.
Той споделя, че е пътувал наскоро из Великобритания и там не е видял стикери по стъклата. Инструкторът е на мнение, че електронизацията би намалила и рушветите: „Колкото по-малко хора, толкова по-малко корупция. Колкото повече техника, толкова по-малко проблеми по пътищата има”.