Обявената от синдикатите на железничарите стачка е незаконна, заяви на пресконференция днес Ваня Флорова, главен юрисконсулт на Холдинг Български държавни железници” ЕАД. Не са спазени задължителните изисквания относно сключване на споразумения за задоволително транспортно обслужване, което трябва да стане най-късно три дни преди началото на стачката и да задоволява поне 50 % от обема на превозите.
2000-те души, които трябва да бъдат съкратени, са ясни и няма нови – стачкували, да ги заменят, заяви Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на „Холдинг Български държавни железници” ЕАД. Ако съдът обяви стачката за незаконна обаче, работодателят има право да прецени персоналната тежест на нарушението и поведението на работника и служителя и да го накаже, включително с дисциплинарно уволнение, допълни той.
Стачката не ни устройва, категорично сме против стачката, за нас тя е абсолютно безсмислена, заяви Владимиров. По думите му стачката означава 600 000 лева загуба на железницата за ден, блокиране на пътници по гарите, негативите от нея отиват към БДЖ като цяло и ще има сериозни проблеми за товародателите. Той посочи, че те ще се преструктурират до няколко дни, но се нарушава графикът им, затова товародателите застават твърдо зад ръководството на железниците.
Синдикатите нямат кауза и нямат алтернативно предложение на всички реформи, които ръководството предприема не от днес, посочи още Владимиров. Той беше категоричен, че ръководството на железниците няма да отстъпи от реформите, които смята да предприеме и те не подлежат на договаряне.
Владимир Владимиров изрази надежда, че железничарите са разумни хора и няма да подкрепят стачката. Ръководството на БДЖ покани синдикатите утре на разговори от 11.00 часа.
Ако се реализират петте мерки, определени от ръководството на БДЖ, помощта, която държавата ще трябва да окаже, би била със 150 млн. лева по-малко. По думите му – реализацията на мерките ще помогне до голяма степен за решаване на въпросите с неплатежоспособността, включително догодина оперативно нито едно от дружествата да не е на загуба.
Мерките, обявени преди месец, са свързани с оптимизиране на състава с 2000 души, като срещу доброволно напускане, се изплащат 6 заплати; спиране на 138 влака, продажба на неоперативни активи, увеличаване на цените на билетите за търговските влакове с 15 % и на всички останали средно с 9 % и продажбата на „Товарни превози”.
Владимиров съобщи, че работни обувки за служителите трябва да бъдат осигурени до края на годината, ако няма обжалване, а работно облекло – до 15 декември, ако няма обжалване.
Не е кауза да искаш от едно ръководство да стане съпричастно към фалита на дружеството, ръководство, положило къртовски усилия да държи това дружество да не бъде фалирано, заяви той.
По думите му – ръководството отказва да подпише нов Колективен трудов договор, защото не е склонно да запази всички съгласувателни процедури, които съществуват в стария договор. Той даде пример, че трябва да се увеличи заплатата на служител, защото знае език, това обаче било изискване за заемане на длъжността.
От думите на Владимир Владимиров стана ясно, че първоначално влаковете, които се планира да бъдат спрени, са били 200. При анализ на рентабилността, връзките и т.н. към петък те са сведени до 138. Списъкът им ще бъде публичен.
Планът за преструктуриране на БДЖ се преработва в момента в съответствие с промяната на макроикономическите показатели, каза още Владимиров. Според ЕК – в него има заложени макроикономически показатели, които няма да се сбъднат за България. Те обаче са прогнози на финансовото министерство от миналата година. „Сега виждате, че Европа влиза в рецесия, макроикономическите показатели се променят и ние ще преработим плана в съответствие с тези промени“, каза той.
По думите му – има увеличаване на разходите в БДЖ в резултат от покачване на цената на горивата, на електричеството, осигуровките на служителите. Той каза, че в плана ще бъдат включени основателните забележки. С ускоряването на реформите негативният сценарий ще бъде по-малко негативен. Ще търсим възможност и при негативен сценарий за развитие на икономиката дружеството да бъде жизненоспособно, каза Владимиров.