Ръководствата на БДЖ и Компанията "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) са заобикаляли обществени поръчки. Така държавата е ощетена с 84 милиона лева за последните четири години. Констатацията е на Държавната агенция за финансова инспекция. Данните вече са предадени на прокуратурата, заяви пред БНТ шефът на финансовия контрол Теменужка Петкова.
С аргумента, че са нужни спешни ремонти НКЖИ сключва три неизгодни договора за внушителната сума от 18 милиона лева. Инспекторите установяват умишлено заобикаляне на обществени поръчки, което прави процедурите абсолютно непрозрачни. Обикновено в такива случаи се кани определена фирма и на четири очи се коментира цена, изгодна и за двете страни.
“Всичките тези случаи, които ние сме констатирали на процедура по договаряне без обявление, са свързани с ремонт на железния път, като основание за това е посочена аварийност”, обяснява Петкова. Според инспекторите обаче е спорно дали ремонтът е бил толкова спешен, за да се заобиколи обществената поръчка.
Данните за това вече са изпратени в прокуратурата. От Агенцията за финансова инспекция са съставили акт на сегашния директор на НКЖИ Милчо Лабрев, който без основание променя договор за обществена поръчка и одобрява плащане на допълнителни 90 хиляди лева. От Агенцията са изпратили още един доклад на прокуратурата - за нарушения в БДЖ.
“При двете финансови ревизии сме установили разходи и сключени договори за изразходвани средства за 66 милиона, без да бъдат проведени следващите се обществени поръчки. Всичките нарушения, открити в двете компании са за последните четири години”, посочи Теменужка Петкова.