Ще променим екотаксите за автомобилите, заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов.
За електроавтомобилите няма да има екотакса, за хибридите ще бъде много намалена, за новите коли също ще бъде намалена, тези които са до 5 години ще бъде запазена, а за по-старите ще бъде увеличена, обясни пред БНТ министър Нено Димов.
Министърът на екологията Нено Димов търси съюзници сред своите колеги в ЕС за въвеждане на регламент на европейско ниво, който да задължи държавите, въвеждащи забрани за движение на дизелови автомобили, да не позволяват най-замърсяващите от тях да бъдат изнесени към други страни. Пред БНТ той обяви, че подобни забрани изкривяват пазара и е редно, който го предизвиква, да защити останалите.
В момента за лек автомобил на до пет години екотаксата е 190 лева, а ако той е произведен преди повече от пет години 275 лева.
"Ще обхванем и тежките превозни средства", каза Димов и допълни, че над 1 млн. автомобила в България са над 20-годишни.
Скокът на таксата за стари автомобили ще е драстичен при тези, които са по-стари от 5 г. За автомобили на от 1 до 5 години цената при регистрация ще се запази.
Ще има много завишени изисквания към автомобилите на самия технически преглед от гледна точка на опазването на околната среда, отбеляза Димов.
Предвижда се и въвеждането на цветни стикери, според степента, с която автомобилът замърсява околната среда.
По думите на министъра има различни причини за замърсяването на въздуха в Европа, като даде пример с Кипър, където имат проблем със завишени нива на фини прахови частици, идващи от Сахара.
Трябва да се вземат мерки на четири нива, призова министър Димов - европейско, национално, местно, лично. Забраната да влизат дизелови автомобили на дадена територия води до изкривяване на пазара, коментира Димов. Според него това изкривяване трябва да бъде регулирано на европейско ниво като част от единния европейски пазар.
"Темата за мръсния въздух се повдига за първи път на толкова високо ниво, България постави темата, благодарение на европредседателството. Това е проблем, който се припознава от всяка една държава, свързан с благосъстоянието и здравеопазването. Той не може да намери единно решение", заяви още министърът на околната среда и водите.
По отношение на замърсяването на въздуха от битовото отопление, Нено Димов посочи, че амбицията е още за следващия отоплителен сезон да има изисквания към съдържанието на сяра и пепел в брикетите и въглищата. Според него въвеждането стандарти е лесната част - трудната част е контролът по спазването им.