200 души са загинали при катастрофи в страната от началото на годината. Голяма част от инцидентите по пътищата стават заради превишена скорост.
Бързаме да пристигнем на работа, да се приберем, да отидем на почивка. Превишаваме разрешената скорост, без да сме сигурни, че можем да спрем безопасно.
„При 100 км/ч оптималният спирачен път е около 40 м. При 200 км/ч вече спирачният път е около 190 м“, каза Димитър Илиев, рали пилот, пред БНТ.
На въпроса, ако караме със 180 км/ч по магистралата до морето ще успеем ли да спестим половин час, пилотът отговори: Половин час е прекалено голяма разлика. Не е невъзможно, обаче ще бъдем в огромен риск. Пределът, който човек може да преживее, ако се удари челно е някъде около 80 км/ч. Осемкратният рали шампион на България Димитър Илиев е преживял не една или две катастрофи. Казва, че не тръгва на път преди всички в автомобила да са си сложили колана.
„Бащи ми е обяснявал, че има много пострадали по пътя и се състезаваме кой първи ще си сложи колана и аз винаги съм първа“, каза Руми - дъщерята на Димитър Илиев.
„За миналата година се оказа, че има над 60 деца, загинали в България, това са деца, на които сега им е започвал животът. Повечето от случаите те не са били обезопасени“, обясни Илиев.
Освен за пътниците, високата скорост е опасна и за автомобила. Вдигането на оборотите покачва температурата на двигателя.
„Когато караме с една много висока скорост ние не управляваме, а просто се возим на автомобила. Включвайки тук и сравнително стария ни автопарк, вероятността да се получи някаква повреда по основни възли - кормилна система, спирачна система е много по-голяма, отколкото при един нов автомобил“, каза Георги Илиев - собственик на автосервиз.
Високите скорости водят още до увеличаване на разхода на гориво и отделяне на повече вредни емисии във въздуха. Но най-големият залог за спестяването на няколко минути е човешкият живот.