300 дела срещу застрахователи за обезщетение за смърт при катастрофа са постъпили в Софийския градски съд (СГС) през юли. Това е 2 пъти повече от м.г., когато за същия месец в съда били подадени 140 иска. Това сочи справка, предоставена на в. “24 часа” от СГС, месец след като излезе тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС). С него кръгът на близките, които могат да търсят компенсация за смърт, се разшири.
Увеличението на делата се дължи на искания на братя, сестри, баби, дядовци и внуци, които доскоро нямаха право да търсят обезщетение за смърт на близък. Досега право да претендират за кръвнина имаха деца, съпруг и родители.
Повечето от исковете срещу застрахователи са подадени, преди да изтече 5-годишният срок за търсене на компенсация, обясниха магистрати. В СГС се решават искове за над 25 хил. лв., а по-ниските претенции - в Софийския районен съд.
В тълкувателното решение на ВКС се коментират обезщетения по наказателни и граждански дела. За наказателните върховните съдии приеха, че братята, сестрите, бабите, дядовците и внуците на убития имат право на обезщетение за неимуществени вреди, причинени след смъртта му. За гражданските дела от ВКС посочиха, че по изключение компенсация за болки и страдания от смърт на близък може да търси и “всяко друго лице, което е създало трайна и дълбока емоционална връзка с починалия и търпи от неговата смърт продължителни болки и страдания”. Решението на ВКС е обосновано с традиционните за българското общество семейни отношения между братята и сестрите, бабите/дядовците и внуците.
Обикновено между 50 и 100 хил. лв. са обезщетенията, които съдът дава на близки или роднини за убит при катастрофа. Понякога пострадали предявяват искове срещу застрахователи за неимуществени вреди и до 5 млн. лв. За всеки случай компенсацията е различна, уточняват съдии. Тези дела не свършват бързо. По време на процеса съдиите изследват емоционалната връзка на загиналия с близките му - имал ли е изобщо близки, живеели ли са заедно, виждали ли са се. Това става ясно от свидетелски показания. Съдът взема предвид броя на наследниците, дохода на загиналия и възрастта му.
Досега исковете срещу застрахователи се гледаха в СГС и Софийския районен съд, тъй като седалищата на застрахователните дружества са в София. След изменения в Гражданскопроцесуалния кодекс вече искът срещу застраховател се подава по постоянен адрес на ищеца или там, където е настъпило застрахователното събитие (например катастрофата). Целта е столичните съдии да се разтоварят от подобни дела.
Значително увеличение на цената на “Гражданска отговорност” ще има до края на годината заради решението на съда и предложеното вдигане на лимитите с промени в Кодекса за застраховане, заявиха застрахователи.
Според експертите цените ще се повишат с близо 30%. В момента в София средната цена на полица за масовите автомобили с двигатели до 2000 кубика е 270 лева. До декември вероятно цената вече ще е 350 лв.
От началото на тази година върви плавно поскъпване на задължителната застраховка, като цената вече е с близо 100 лева по-висока в сравнение с тази в края на 2017 г. Преди близо месец пък от Комисията за финансов надзор пуснаха доклад, според който за най-масовите превозни средства събраните премии за 2017 г. не са достатъчни да покрият разходите на компаниите за изплащане на обезщетенията.
Задължителната застраховка покрива щетите, които шофьор би предизвикал на трети лица, ако е виновен в пътнотранспортно произшествие. Комисията представи свои изчисления за приходите, предявените и изплатените обезщетения и според по-песимистичния сценарий през тази година загубите може да надхвърлят 60 млн. лв. при леките автомобили.
Според асоциацията на застрахователите повишението нямало връзка с доклада, а започнало преди неговото публикуване. По-високите цени гарантирали, че никоя компания не продава полици под себестойността им.
Увеличение имало и заради по-високата вноска, която застрахователите трябва да правят към бюрото “Зелена карта”. Компаниите трябваше да внесат допълнително 4 млн. евро като гаранция пред европейската система срещу неплащането на щети, предизвикани от български автомобили в чужбина.