"След трагедия край Своге е важно да се опитаме да направим правилните изводи за основните причини това да се е случило. Имам чувството, че в момента търсим да изкараме някой виновен, а не да се намери какви са реалните причини за случката и съответно да предприемем действия, които биха предотвратили в бъдеще такива случаи". Това каза в предаването „12+4“ по „Хоризонт“ Христо Радков от Българското обединение на шофьорите. Според него инцидентът е предизвикан от „съвкупност от грешки“:
„Водачът има вина - не е успял да овладее достатъчно добре моторното превозно средство, което управлява. Метеорологичните условия са били изключително лоши. Хора, които са минавали по същото време оттам, са казали, че пада много голямо количество дъжд. Но основната причина е самият път“.
Според Радков у нас се гледа повече на пътя да няма дупки, отколкото качество на асфалта. „Много пъти сме казвали, че никой в България не се занимава с коефициента на сцепление на асфалта. Този път е приет преди година и половина, по издаден акт 16 тогава“, коментира той.
Радков припомни предложенията на дружеството на местата, където няма добро сцепление, асфалтът да бъде фрезован, докато се съберат пари за ремонт и изтъкна, че изсичане на растителността преди завоите би намалило катастрофите с около 30%.
„По въпроса за парите искам да кажа, че преди да се въведе винетната система в България, на всички шофьори се обясняваше, че в момента, в който започнахме да си плащаме, пътищата ще станат прекрасни. Вече ги плащаме десетина години и виждаме за какви пътища става въпрос. От догодина, като влезе тол системата, нещата ще станат пак прекрасни, но много вероятно след 5 години да водим същия разговори за поредния недобре извършен ремонт или поредната трагедия“, каза Радков.
Той изтъкна, че старите автобуси, които до този момент бяха освободени от задължението да имат предпазни колани за пасажерите, трудно биха могли да бъдат приспособени, ако това стане задължително:
„Един автобус, който е произведен без колани, много трудно може да бъде оборудван с колани. Този двуточков колан трябва да бъде някъде хванат на място, което, чрез болтове или нещо друго, да издържа една сила на напън. Това място трябва да бъде посочено от производителя. Трябва да бъдат извършени изпитания от самия производител. Ние самоволно не можем да вземем бормашината, да разпробием няколко дупки, да сложим по един болт и да кажем: „Това нещо държи“. Ами ако утре болтът се скъса?“.
Дори и автобусът да е имал колани, при падане от 20 метра и търкаляне, броят на пострадалите е щял да бъде същият, коментира Радков. Шофьорът е оцелял, тъй като е разположен на по-ниско ниво от пасажерите, допълни той.