По принцип "бонус-малус" е добър вариант, но за жалост това е побългарен вариант. Става дума за система, която цели да дисциплинира водача, но това няма как да върви заедно с автомобила, както искат да го направят тук. В крайна сметка не автомобилът извършва пътнотранспортното произшествие, а водачът. Ако някой трябва да бъде вкаран в правилния път, това трябва да е само водачът със съответните наказания.
Това каза в сутрешния блок на БНТ Малинка Бондаренко от Съюза на българските автомобилисти.
,,Вътрешният министър Младен Маринов заяви, че ще бъде изградена Единна система, където отвсякъде ще бъдат качвани глобите. По този начин излизащият от нас чужденец ще бъде спиран на границата и ще трябва да си заплати глобата. Ако си я заплати веднага, ще плати санкцията наполовина'', посочи Бондаренко.
По думите ѝ последните изследвания относно агресията на пътя показват, че все повече хора заявяват, че са били част от агресията на пътя или свидетели.
,,Тъй като анкетите, които правихме, бяха анонимни, някои дори си признаха, че използват упойващи вещества, преди да се качат в колата, а други, че извършват нарушения. Ето защо жертвите на пътя продължават да растат. Това трябва да бъде добре анализирано и да се вземат необходимите мерки'', завърши Бондаренко.
,,Важно е как се събират глобите и дали се събират. С предвижданите промени в закона, ако не си си платил глобите, ще ти вземат книжката, което е усилие в правилната посока'', коментира по темата експертът по пътна безопасност Любка Маринова.
,,Алгоритъмът по събиране на глоби у нас е сгрешен, защото в Холандия например се заплаща глобата и после се обжалва, а тук е тъкмо обратното. Затова и някои глоби не се събират'', посочи още експертът.
,,Над милион актове и фишове са съставени до момента. А това че има хора, които не са ги платили, си е за тяхна сметка, но ще си ги платят, уверявам ви. Тези актове и фишове имат давност от пет години, така че когато отидат да си платят най-малко пътния данък, ще трябва да си платят и фишовете'', обясни Маринова.
Според нея системата „бонус - малус“ е добре да се въведе и у нас, но тя трябва да бъде обмислена изключително внимателно.
От една цена на застраховката „Гражданска отговорност” ще започват полиците за осъден като убиец на пътя шофьор и водач със златен талон. Това съобщи пред „Тази сутрин“ по бТВ експертът по пътна безопасност Настимир Ананиев.
Той посочи, че за достигане на максималния бонус от 25% трябва да минат 7 години. При тази система бонусът е по-малък от малусът, посочи той. Корупцията ще се увеличи, тъй като нарушенията се записват и с коя кола са извършени. „Така някои ще плащат, за да изчистят историята ѝ“, каза той.