Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането се породиха някои въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:
Защо системата „бонус-малус“ не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?
Отговор: Защото в България задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите се сключва във връзка с моторно превозно средство. Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР.
Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение. Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила.
Система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз. Европейското законодателство изисква изрично „Гражданска отговорност“ да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.
Наред с това система на чиста персонална застраховка "Гражданска отговорност" (както при нотариуси и адвокати например), ще създаде други икономически утежнения. Да вземем за пример едно семейство, което притежава един автомобил, който се управлява от двама или повече водачи, в най-честия случай съпруг и съпруга, а и някой друг член от домакинството. Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плащат повече от една застраховка.
При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка "Гражданска отговорност" да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.
Защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?
Отговор: Системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на „бонус-малус“. Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.
Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът „бонус“ няма как да бъде по-голям от процента „малус“. Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по големия процент на увеличение.
Защо се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения?
Отговор: Ако „бонус-малус“ класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.
При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.
Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?
Отговор: Тези автомобили се застраховат на базата на обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата „бонус-малус“ много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка.
В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.
Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?
Отговор: Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 бббббб
13:24 09.11.2018
2 Перър
13:24 09.11.2018
3 Чеп
13:28 09.11.2018
4 Гост
Ето това е истината! КФН какво се правят на луди!
13:28 09.11.2018
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 без
13:28 09.11.2018
7 Ссссс
13:30 09.11.2018
8 Гост
Тази опция ще отпадне, ако лицата, чиято отговорност покрива застраховката са изрично вписани в полицата! Може да има и полица без ограничение на лицата, които я управляват, но тя да бъде значително по-скъпа, поради по-големият риск за застрахователя.
Коментиран от #19
13:31 09.11.2018
9 Тараляс
13:31 09.11.2018
10 Глупака
13:31 09.11.2018
11 За нарушения на пътя
13:35 09.11.2018
12 Гост
13:36 09.11.2018
13 При чисто нов автомобил
13:37 09.11.2018
14 Ivan S
Според застрахователите излиза че повече губят от примерните водачо отколкото да печелят от хулиганите. Т.е. примерните дотират хулиганите.
13:37 09.11.2018
15 Защо джигитите
13:39 09.11.2018
16 smile
13:47 09.11.2018
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Пешеходец
13:55 09.11.2018
19 boboran
До коментар #8 от "Гост":
Отиваш на уикенд и разпивате в един момент на един от компанията му прилошава но трезвият водач го няма в полицата или в талона на колата Кво прайме са?Коментиран от #23
14:09 09.11.2018
20 ААА
14:12 09.11.2018
21 ту паци
14:15 09.11.2018
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Гост
До коментар #19 от "boboran":
Ти в кой век живееш?! Има мобилни телефони, има приложения, има още сума ти начини, да впишеш за максимално кратък срок допълнителен водач към полицата и да платиш за това право! За 5 мин. през телефона си можеш да платиш каквото си искаш и където си поискаш! Въпрос на софтуер.Коментиран от #42
14:31 09.11.2018
24 Немам думи
14:38 09.11.2018
25 ЗастрховАтелите ни правят услуга
14:43 09.11.2018
26 Дебил
Дебили ли сте или ни правите на дебили? Да сте виждали автомобил с два волана?
14:45 09.11.2018
27 герб ви обича
15:01 09.11.2018
28 Учуден
15:09 09.11.2018
29 Иван
15:26 09.11.2018
30 Извод
15:35 09.11.2018
31 Било Харам
Коментиран от #41
15:38 09.11.2018
32 гол и бос
15:50 09.11.2018
33 Ники
15:52 09.11.2018
34 Ахаааа
Коментиран от #38
15:56 09.11.2018
35 Трънки
Уважаеми,а как тогава автокъщите продават все още на "фактура".Нали за това беше приет новия закон от февруари т.г.?Пак си заобикалят закона,да не плащат за регистрации на коли,такси при нотариус и .т.Да ви пикая на законите и държавата!
16:35 09.11.2018
36 Бат Сали
16:46 09.11.2018
37 мишки
17:20 09.11.2018
38 Димов
До коментар #34 от "Ахаааа":
Добре казано. Колата не прави нарушения и ГО не трябва да е на колата. Нарушенията ги прави водача и за това ГО трябва да е на шофьорска книжка. Всеки за*ник да си тегли сам, от кухата си глава. Боли ме швепса, че го нямало в ЕС.17:54 09.11.2018
39 Димов
Коментиран от #40
17:59 09.11.2018
40 Димов
До коментар #39 от "Димов":
И в резултат на това ВЕЛИКО решение, вместо да си купим пет годишна кола от човек, ще искаме да си я купим от автокъща, щото от там ще е с чисто минало. И пак автокъщите печелят. Много са добри тия, наште. Шапка им свалям. Честно. Въртяха, сукаха.... но го докараха.18:03 09.11.2018
41 депутъпани
До коментар #31 от "Било Харам":
В Испания гражданската е 4 вида.Сам избираш коя ти е изгодна! Отделно има автокаско.18:14 09.11.2018
42 boboran
До коментар #23 от "Гост":
Ти знаеш ли че една полица влиза в сила след около 2(два) часа18:35 09.11.2018
43 тези му клатят
18:57 09.11.2018
44 Именно
Както обикновено в България законите са мислени повече за крадците отколкото за нормалните хора! :/
Ако някой ми открадне колата или кара без книжка да си бере отговорността (съдебна!).
17:03 10.11.2018
45 Христо
06:59 11.11.2018
46 Гого
Коментиран от #47
11:29 11.11.2018
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 hmhmhm
20:48 11.11.2018