Тъжен, но безспорен факт е, че в България най-лесно преуспяват тарикатите, които винаги намират начин да прецакат другите. За съжаление това в много случаи става с помощта на държавата. Законите, които се приемат, и органите, които са призвани да следят за тяхното спазване, често толерират онези, които газят правилата, и наказват хората, които стриктно ги спазват. Някой краде ток, вода или парно, а всички покриваме загубите. Някои работят в сивата икономика, всички плащаме за въвеждането на нови и нови мерки, които уж да изсветлят икономиката.
Последният крещящ пример е наредбата за въвеждането на чаканата над 10 години система „Бонус-малус“, която най-после трябва да разграничи съвестните шофьори от джигитите на пътя. Да, ама не, както казваше един известен журналист. В предложената система
има много малус и почти никакъв бонус.
Тя на практика ще накаже всички коректни шофьори, и то за години напред, и няма да дисциплинира безразсъдните и наглите. Ето само няколко забележителни идеи от въпросната наредба.
Всички шофьори, независимо как са карали досега и дали са извършвали леки или тежки нарушения, завършили щастливо или трагично, се слагат на равна нога през първата година от въвеждането на системата.
Ако шофьорът няма никакви нарушения, даже има златен талон за години безопасно шофиране, ще трябва да чака поне 8 години, за да бъде възнаграден с някаква по-съществена отстъпка от застраховката - 25%.
Ако изряден шофьор си купи кола, която е била собственост на джигит, ще трябва години наред да плаща за неговите грехове – първо, докато успее да се добере до стартовата права, и после още толкова, докато най-после признаят, че заслужава по-сериозно поощрение за своето поведение.
Ако изряден шофьор ползва една и съща кола съвместно с нетолкова съвестен колега или роднина, плаща и за неговите грехове, и то во веки веков, защото винаги ще се взема класът на най-лошия водач за застраховката.
Ако изряден шофьор си купи нова кола без „биография“, отново няма да се взема предвид досегашното му поведение. Започва се от нулата! Т.е. при всички положения чистото минало на безупречен водач не дава никакво предимство!
На джигит с финансови възможности, който може да си позволи мощна кола, му е все тая колко ще е скъпа застраховката, ако изобщо е благоволил да се сдобие с такава – дали с 400 или 1000%. Защо тогава очакваме „Бонус-малус“ да го дисциплинира?
Разбира се,
всичко това се прави с добри намерения.
Според мотивите на наредбата – за да се пресекат всякакви опити за манипулации. По обясненията на зам.-председателя на КФН целта е всеки да внимава от кого купува и с кого дели колата си, чиято биография също била много важна и трябвало да се знае, ако е участвала в катастрофа, например. Абсолютно вярно! Но това се установява от технически преглед. За един купувач е важно колата да е безопасна за каране и на приемлива цена. Отсега нататък ще трябва да разследва и що за човек е продавачът, което, между другото, изобщо не е ясно как ще се установява и дали въобще е възможно. Още един пример колко безумно е това предложение – 10 точки се отнемат, ако шофьорът е хванат да кара с алкохол в кръвта, ако не е спазил дистанция или е отнел предимство. В случая това няма никакво отношение към състоянието на автомобила, защото, за щастие, до произшествие не се е стигнало. Но бъдещият купувач ще трябва
да плаща години наред „глоба“ за поведението на човек, когото дори не познава.
Всичко това за пореден път показва тотално непознаване на проблемите с безопасността на пътя или поне пълно безсилие те да бъдат решени. Показателно е, че наредбата бе представена в същата седмица, когато избухна скандалът с предложението да бъде сложен и таван на обезщетенията за роднини на пострадали в катастрофи. Вероятно наредбата трябваше да “потуши” скандала с лимита на цената на човешкия живот, загубен в пътен инцидент. Постигна се обратният ефект – управляващите наляха масло в огъня. Защото и двете идеи на практика наказват невинните за сметка на виновните и се занимават с последиците, а не с причините за увеличаващите се инциденти по пътя.
За да бъдат ограничени катастрофите,
трябват три простички неща
– добри пътища и пътни съоръжения, строг и безкомпромисен контрол и неизбежни наказания за нарушителите.
Как така безразсъдните български шофьори могат да спазват всички правила в Германия или дори в Гърция, но не у нас? Защото там е ясно, че санкциите са жестоки и няма измъкване. Защото системата за прилагането им е бърза и ефективна. Защото, където има функционираща съдебна система, наказанията се изпълняват веднага и неизбежно, а това води след себе си и до превенция на нарушенията.
Защо при всеки трагичен инцидент на пътя у нас хората излизат да протестират? Защото знаят, че виновните ще се разминат с наказанията, ако не привлекат общественото и медийното внимание. Последният пример е от Търговище, където помелият двама младежи беше задържан едва след като населението се възмути публично. Делата и за най-елементарните нарушения се точат години наред, глобите изобщо не се събират, а принудителните мерки се прилагат само проформа! Та всеки ден разни тарикати карат в аварийните ленти или изпреварват опасно, и то под носа на КАТ! И нищо не им се случва!
Така че проблемът не е какво обезщетение да платим на почернените близки на някой трагично загинал! Проблемът е как да не се стига изобщо дотам. Защото, когато загине любим човек, и 10 млн. лв. няма да компенсират болката и страданията.
Проблемът не е как да унифицираме всички шофьори като нарушители, а как да ги разграничим, като поощрим коректните и накажем безразсъдните.
Проблемът не е колко по-тежки и абсурдни наказания да вкараме в законите, а кога КАТ, Пътна полиция и съдилищата ще започнат да си вършат работата бързо и качествено.
Всичко останало е шумен и ефектен, но безсмислен популизъм!
Коментар на Гроздан Караджов, бивш депутат от Реформаторския блок и председател на транспортната комисия в парламента. Мнението е публикувано във "Фейсбук".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Безмозък
Коментиран от #22
16:11 09.11.2018
2 Ники
16:12 09.11.2018
3 Емил
16:14 09.11.2018
4 ГЛУПИ
Коментиран от #6
16:17 09.11.2018
5 ДГД - КФН
16:23 09.11.2018
6 Антитиквар
До коментар #4 от "ГЛУПИ":
О да, той тиквата няма нищо общо с герберастката мафия, той горкият най-честният, а заобиколен от престъпници.16:27 09.11.2018
7 Гост
16:33 09.11.2018
8 Емил
16:37 09.11.2018
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Т.о.ш.и.б.и.я.н
16:45 09.11.2018
11 Пенчо
16:56 09.11.2018
12 лудница
Очаквайте продължение..............
17:47 09.11.2018
13 Иванчо l-ви
18:08 09.11.2018
14 Иванчо l-ви
Минавам на велосипед и градски трнспорт
Вече незнам чия гуша да пълня по напред
По високи данъци
По скъпи горива
По скъпи застраховки
Утре ще ни зарадват и с ТОЛ система която гарантирано ще излиза скъпо
18:15 09.11.2018
15 Весел
18:31 09.11.2018
16 gost
18:44 09.11.2018
17 495
18:53 09.11.2018
18 Октавянчо
18:57 09.11.2018
19 Morgoth
18:59 09.11.2018
20 Driving pleasure
20:33 09.11.2018
21 Дъртият шофьор
Коментиран от #23
20:54 09.11.2018
22 Усмивката
До коментар #1 от "Безмозък":
Не ,не.... не са прости и безмозъчни.Това цели по далечни цели .Да предизвика размирици,предсрочни избори и ХОП ...Бойко Борисов № 4....честито шарани...22:46 09.11.2018
23 Усмивката
До коментар #21 от "Дъртият шофьор":
Не бързай ...ако знаеш кой ще дойде след новите избори(сценарият който вече трети път се повтаря) няма да бързаш да протистираш22:49 09.11.2018
24 Тио Хосе
00:53 10.11.2018
25 педал от банкя
Коментиран от #26
11:28 10.11.2018
26 Алтернатива
До коментар #25 от "педал от банкя":
Брат, кажи за кои други кавали да гласувам и съм първа писта, честно. Милиметър по-читави да са и съм за тях. Мамка му, не може ли да си внесеме верно правителство /от ЕС примерно/ и да разпуснеме парлама-ментето?!13:14 10.11.2018
27 Селяндур
Елементарно е: като се натрупа ФалУс на моята кола се взима нова/нов внос на името на баба ми и сме рестартирали... След това на баща/майка (всеки, който не шофира) и така до края на родата... Реално докато гражданската е на колата (а не лична) пак ще го духат (на всяко действие има противодействие) - и да имам 20 малус точки щом нямам кола - могат да ме хванат за Малус-а... Интересно ми е обаче кога ще оправят знаците по пътищата - поставени веднъж, остават завинаги... Няма значение дали отговарят на пътя, настилка и т. н... Просто касички за куките да боцкат снимки...
20:58 10.11.2018
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 РИКИ
предписва корекция в зависимост от поведението на водача при движение по пътищата и/или причинените щети само за рисковия профил на застрахования при определяне на първоначалната базова застрахователна премия. В страните с развито застраховане системата „бонус- малус” се прилага за коригиране на премията на принципа „индиви-дуалната история на щетите”, (на английски “claims history” или “claims experience”), т.е в зависимост от недопуснатите (за бонуса) или от броя и честотата на ПТП и нанесените щети (за малуса). Това е т. нар. подход и метод на „справедливото” премийно тарифиране „merit rating” (коригиране според историята на причинените от конкретния застрахован вреди).
Второ:Инцидентите по смисъла на наредбата и произтичащите от тях промени в класа бонус-малус са изредени в Приложение № 2. Смятам, че те са абсурдни, тъй като (както е посочено и в Приложение № 2) са деяния, които се третират и санкционират по на Закона за движение по пътищата, Наказателния кодекс и други нормативни актове.
Трето: Така директно заимстваните от други области и транспонирани, в текста на проекта на наредбата, „инциденти” не представлява ли нарушение на принципа „Non bis in idem” („не два пъти за едно и също нещо”), който е неразделна част от наказателното и административно-наказателното право и е едно от основните човешки права (според Европейския съд). Дали така не се поставя под съмнение комп
15:56 20.11.2018