Завишение от 400% и цена от около 1200 лв. при настоящите условия за задължителната застраховка “Гражданска отговорност” ще плащат само 0,6% от собствениците на коли, или близо 18 хил. души. Това показват разчетите за ефекта от въвеждане на системата “бонус-малус”, съобщава "Труд".
Попадането в групата с най-голямо завишение на цената ще става след тежка катастрофа, довела до смърт, или след 8-9 по-леки нарушения на пътя. 78% от собствениците на автомобили, или около 2 млн. души, ще ползват бонус от полицата, тъй като са изрядни водачи. Още първата година след въвеждане на системата “бонус-малус” те ще ползват отстъпка от 10%, а на втората година отстъпката им ще бъде 20%.
За да ползват максималния бонус от 25% обаче, ще трябва да шофират без нарушение в продължение на 7 години. Разчетите показват, че 44% от собствениците, или близо 1 млн. души, ще достигнат до максималния бонус. Така при настоящи цени от около 300 лв., за “Гражданска отговорност” те ще плащат 225 лв. Не е ясно обаче за тези седем години с колко ще нарасне базовата цена на полицата и дали реално всяка година ще плащат по-малко от предходната. Въвеждането на системата “бонус-малус” по света е довело до намаляване на катастрофите и жертвите – с между 15% и 30% в различните държави.
В България ефектът може да е и по-голям, защото хората са чувствителни към цената на всяко нещо, за което плащат. Очаква се голяма част от лошите водачи да променят поведението си, за да не влошат досието си и да плащат по-скъпа “Гражданска отговорност”. Примерните водачи пък ще получат бонус за поведението си на пътя. Застраховката както и досега ще се сключва за всеки автомобил. Но при нарушение на пътя отрицателни точки и по-рисков клас ще се слагат както на колата, така и на собственика.
За извършване на административно нарушение при шофиране в чужбина няма да се завишава цената на застраховката “Гражданска отговорност”. Например, ако получим глоба за превишена скорост в Гърция, рисковият ни клас като водачи в системата “бонус-малус” няма да нараства. Причината за това е, информация за глобата няма да постъпи в информационната система за полицата. Цената на полицата обаче ще нараства, ако причиним произшествие на пътя в чужбина и българският застраховател и заплати щета по полицата.
При проверка в “Гаранционния фонд” за рисковия клас на всеки автомобил ще има данни както за вече влезли в сила наказателни постановления за нарушения, така и за потенциално възможно повишаване на рисковия клас на колата. Например заснемане на колата с превишена скорост веднага ще се регистрира в системата като възможност на по-късен етап да се вдигне цената на полицата, дори ако фишът още не е връчен.
При продажба на употребяван автомобил историята за направените нарушения ще върви заедно с колата, предвижда системата “бонус-малус” за определяне на цената на “Гражданска отговорност”. Целта е шофьорите с много нарушения да не могат да прехвърлят автомобила си на баба или малко дете, които нямат произшествия на пътя и така да избегнат плащането на по-висока цена на полицата. При покупка на употребяван автомобил хората ще може да правят безплатна справка в “Гаранционния фонд” за неговия “бонус-малус” клас. С промяна в Закона за движение по пътищата нотариусите може да бъдат задължени да правят тази справка. Така новият собственик ще знае дали с колата са правени нарушения и каква цена за полицата ще плаща. Очаква се такива справки да може да се правят от април 2019 г. Непродаваеми ще бъдат само колите на шофьори с много нарушения, които плащат с 400% по-скъпа “Гражданска отговорност”. Ако колата има по-малък рисков клас и завишение на цената от например 30%, новият собственик може да се спазари за цената – 3 години ще плаща по-скъпа полица и ще купи колата, ако му направят отстъпка от цената от 300 лв.
При въвеждане на системата “бонус-малус” може да се стигне до ситуация шофьорите, които направят катастрофа, да предпочетат да платят причинените от тях щети на другия автомобил, вместо да се повиши техният рисков клас като водачи и да нарасне цената на тяхната “Гражданска отговорност”. Например неспазване на дистанция и лек удар на колата отпред ще води до завишение на цената на полицата със 190%, ако се викне пътна полиция, попълни се протокол и щетата бъде платена от застрахователя. Освен това виновният шофьор ще плаща по-скъпа полица в продължение на 5 години. В този случай по-изгодно за виновния шофьор ще бъде да плати от джоба си за ударената броня и случаят въобще да не стига до застрахователя.