Лидерът на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов размаха от парламентарната трибуна старо интервю във в. "Преса" от 2012 година на президента Румен Радев по темата за изтребителите, докато в пленарната зала кипеше спорът за избора на нов боен самолет.
Според Цветанов във въпросното интервю в качеството си на летец и зам. шеф на ВВС Радев е бил за Ф-16, а сега - като президент, издигнат от БСП, бил на друго мнение - подкрепял „Грипен“.
Ето го интервюто:
Евгени Генов, в-к "Преса" , 18 декември 2012 г.
- Кабинетът утре вероятно ще гледа проекта за нов изтребител. Трябва ли ни такъв самолет, г-н генерал?
- Въпросът не е дали ни трябва, а кога най-скоро можем да го вземем. Причината е, че се изчерпва ресурсът на бойните си самолети и нашите ВВС губят критични за националната сигурност способности. Самолетите ни на въоръжение са малко като количество и са с ограничени способности за водене на въздушни операции, особено в рамките на НАТО. Забавянето на проекта ще доведе до загуба на въздушен суверенитет, а това е риск за националната ни сигурност.
- И все пак, какъв искаме – нов или употребяван?
- Разбира се, че нов! Най-добре е правителството да купи нов „Ф/А-18 Супер Хорнет“ или „Еврофайтър“ транш 3. Прекрасни самолети. Ценовите оферти обаче са в размер на милиарди лева. И то само за осем самолета без въоръжение. Затова искаме да постигнем оптимално съотношение между цена и способности. Този критерий е в основата на методиката ни за анализ и математически модел за сравнение на вариантите, посредством които оценяваме петнадесет предложения от девет държави, които получихме.
- И коя е най-добрата оферта?
- Внимателно разгледахме всички. И особено онези, които покриват нашите оперативни изисквания и са най-близо до финансовите възможности на МО: новопроизведени изтребители „Грипен“ от Швеция, употребявани „Еврофайтър“ транш 1 от Италия и употребявани „Ф-16 МЛУ“ от Португалия с въоръжение и наземно оборудване от САЩ. И трите типа самолети са чудесни машини, всяка със своите предимства.
- Усилено се говори, че МО е избрало употребяваните Ф-16 от Португалия? „Преса“ писа за това преди месец.
- Не търсим победители, а оптимален вариант. Ф-16 не е самоцел. Например от шест предложения за Ф-16 от четири държави, пет отхвърлихме като неизгодни. В общественото пространство се вихрят дискусии само за техническите параметри на самолетите. Но не по-малко важно е наземното оборудване. А това е скъп комплекс от сложни системи, които позволяват на летеца да се подготви предварително за полет. То включва още стендове и лаборатории за поддръжка на машините.
Без такова оборудване пилотът не може да реализира бойния потенциал на самолета, а техническото обслужване ще бъде напълно зависимо от държавата доставчик с всички последствия за автономността и цената. Освен това са важни видът и качеството на въоръжението, както и обучението на пилотите и техниците, което е един от най-сложните аспекти на проекта. Освен цената на изтребителите отчитаме и стойността на експлоатационните разходи. За момента по разбираеми причини не мога да говоря за цената на конкретните предложения.
- Каква цена можем да си позволим да дадем за новите изтребители и какво ни предлагат отделните държави?
- В ценовите предложения на "Грипен" и "Еврофайтър" са включени основно самолети без въоръжение, с минимално наземно оборудване. Пакетът на Ф-16 МЛУ освен девет самолета с напълно отремонтирани двигатели съдържа и всичко необходимо за използване на машините: последно поколение въоръжение "въздух-въздух" и "въздух-повърхност", контейнери и нашлемни системи за целеуказване, системи за обмен на видеоинформация в реално време, тренажори за летците и инженерите, системи за планиране и разбор на полетите, модерно оборудване за обслужване и ремонт, резервни двигатели и обучение. Цената на този пакет е чувствително по-ниска от другите предложения.
- Да, но португалските самолети са доста стари, на около 30 години.
- Те са с ресурс от 8000 часа без ограничения по години, а до момента са налетели 3500 часа. Това означава, че можем да ги ползваме поне 25 г. Тези изтребители са модернизирани изцяло, конструкцията им е усилена, обновени са им всички важни системи.
- В парламента депутат нарече тези самолети "летящ скрап".
- Наши експерти се запознаха отблизо с тези самолети. Всички са в перфектно техническо състояние. Лично аз летях на него и изпълних разнообразни задачи. Като способности Ф-16 МЛУ версия М5 няма нищо общо с първоначалния вариант на Ф-16 блок 15. Той превъзхожда значително Ф-16 блокове 30, 40 и в някои отношения дори 50, на които също съм летял, и срещу които съм изпълнявал десетки боеве с МиГ-29. Авиониката и интегрираното въоръжение, както американско, така и европейско са впечатляващи. На всеки три години самолетът се модернизира, като разходите се споделят от петте европейски държави в които е на въоръжение: Холандия, Белгия, Норвегия, Дания и Португалия.
- Как ще поддържаме западни самолети?
- Най-лесният начин е да възприемем предлаганата от „Грипен“ и „Еврофайтър“ концепция за техническа поддръжка на две нива: дават ни минимално необходимо оборудване, свиваме драстично инженерно-техническия състав, който преминава ускорено обучение и отговаря само за ежедневното обслужване на самолетите на старта и снемане и монтаж на агрегати. Според тази концепция всички висококвалифицирани дейности по дефектация и ремонти се извършват в чужбина от фирмата производител чрез куриерска служба. Периодично там се изпращат и самолетите за инспекции с предстой от два до шест месеца. Системата работи гарантирано, но гълта много пари.
Докато от Ф-16 предлагат концепция за поддръжка на три нива: предоставят ни модерно оборудване и лаборатории, усъвършенстваме инфраструктурата, запазваме инженерно-техническия състав и инвестираме в неговото обучение. Самолетите никога не напускат България, всички инспекции и техническото им обслужване и поддръжка се изпълняват от български военни специалисти. Разходите за цялостна годишна издръжка на този „свръхсъстав“, сравнен спрямо необходимия за „Грипен“ и „Еврофайтър“ са около 2 млн. лв., но той спестява десетки милиони в сравнение с поддръжката на две нива.
- Каква ще е съдбата на проекта оттук насетне?
- Всичко зависи от това какви средства ще бъдат заделени. Ако можем да си позволим новопроизведени самолети с въоръжение и адекватно наземно оборудване, ще е прекрасно. Самоцелното купуване обаче на новопроизведен изтребител, без да останат пари за въоръжение и оборудване е все едно да си вземем самолет втора ръка без ресурс. Задачата на нашия екип е да намери баланса между всички тези сложни фактори при определена финансова рамка.
Важно е да отстояваме нашите летци да разполагат със съвременни средства за подготовка, а нашият технически състав – с модерно оборудване и квалификация.
Това са задължителни условия за модерна и боеспособна авиация. Искам да подчертая, че трябва да отчитаме и потенциални финансови рискове на бъдещето, базирайки се на уроците на историята. Ако в нашите ВВС продължава и днес да има летящи МиГ-29 и Су-25 напук на продължителните периоди на финансов геноцид над тези самолети, то е благодарение на подготовката на невероятния ни инженерно-технически състав и на наличието на техническо оборудване.
- Ще „пенсионираме“ ли руските МиГ-29?
- Не! С девет самолета, които ще вземем, не можем да готвим необходимия брой летци за бойно дежурство.
- Много опитни авиатори напуснаха, а има изисквания летците, които ще се качат на новия изтребител да са с навъртени поне 500 часа във въздуха.
- Факт е, че нашите летци летят опасно малко. Претоварени са с дежурства, които не могат да компенсират с почивки. Заплащането е далече под натоварването и риска, а усещането им за обществена значимост на техния труд е разклатено. Проектът за нов изтребител трябва да се развива успоредно с решително увеличаване на летателните часове и с мерки, гарантиращи сигурността на летателния и инженерно-техническия състав и безопасността на полетите. Ако това не стане, дори совалки да си купим, ефект няма да има.