Австрийският консорциум „Капш" е на път да стане абсолютен монополист в събиране на тол таксите, научи „Труд". В края на миналата година Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) подписа договор за 150 млн. лв. със скандалната в Европа и ЮАР компания, но сега става ясно, че едва ли ще може да контролира работата на чужденците, отбелязва в. „Труд“.
Парите от пътните такси, включително и от тол таксите, са основно перо в бюджета на всяка държава, но страната ни може да се лиши от част от прогнозната сума от 1,3 млрд. лв. на година. Според хора от бранша и досега „Капш" не са предоставили на АПИ достъп до системата, въпреки че българската държава е собственик. А без този достъп, няма контрол колко и какви такси се събират и отчитат.
Първа за проблема надигна глас фирма „Телетол", която има договор за участие в разпространението на продукта - тол такси и електронни винетки. Тя разработила мобилно приложение и след половин година ходене по мъките, сключила заветния контракт. Само че не за дълго. Договорът бил прекратен поради оперативна несъвместимост, без системата да е изпробвана по причина, че няма достъп, какъвто АПИ трябва да е предостави. Друга фирма, вероятно близка до „Капш" -„Интелигентни трафик системи", обаче успяла да получи договор и в момента е монополист на разпространението на продукта в търговската мрежа.
Начело на фирмата, която още от 2012 г. имала договор с „Капш", стои Станислава Арнаудова - близка с един от бившите председатели на СДС. Той активно взимал участие в бизнеса и ходел постоянно в АПИ, за да наглежда как вървят нещата.