Българското дипломатическо дружество е силно възмутено от назначаването на Пламен Георгиев за Генерален консул във Валенсия. Оттам посочват, че подобен ход на правителството свидетелства за явна некомпетентност и невежество. Според БДД по този начин "за пореден път се нарушава Закона за дипломатическата служба, тъй като т. нар. „политически” или „външни” назначения за службата не могат да бъдат повече от 20% във всеки един момент (чл. 24, ал. 3 от ЗДиплС). За информация на правителството, а може би и на МВнР, от 15 генерални консули, каквито има България в момента, 8 са външни/политически назначения, т.е. над 50%".
БДД би желало да посъветва кадровите служители в МВнР да намерят начин за колективна защита на техните права vis-a-vis пълзящата политизация на службата, произвола на агресивната посредственост и „цунамито” от политически и шуробаджинашки назначения в министерството и особено в мисиите в чужбина, съветват още в изявлението си от дружеството.
Ето пълният текст на позицията на БДД и останалите им аргументи против назначаването на Георгиев за консул:
След 10-дневно мълчание правителството накрая ни уведоми за съображенията си за назначаването на Пламен Георгиев за Генерален консул във Валенсия. Досега нито МВнР, освен едно сухо съобщение, нито министърът на външните работи, нито правителството публично защитиха избора и назначението си.
БДД е удивено и възмутено от пламенната защита и от обосновката за назначаването на Пламен Георгиев като Генерален консул във Валенсия.
Поради това бихме искали отново да възразим срещу това назначение и да повторим и допълним аргументите си:
Първо, за пореден път се нарушава Закона за дипломатическата служба, тъй като т. нар. „политически” или „външни” назначения за службата не могат да бъдат повече от 20% във всеки един момент (чл. 24, ал. 3 от ЗДиплС). За информация на правителството, а може би и на МВнР, от 15 генерални консули, каквито има България в момента, 8 са външни/политически назначения, т.е. над 50%.
Второ, назначаваното по този начин лице трябва да е „изявена личност, което се ползва с безспорно добро име и авторитет” в България (чл. 24, ал. 2, т. 2 от ЗДиплС). Не само от негативната реакция на сънародниците ни във Валенсия спрямо назначението, но и от публичната информация, не се забеляза въпросният г-н Георгиев да отговаря на условията на този член.
Трето, по отношение нивото на владеене на испански от г-н Георгиев, бихме искали да цитираме, какво означава А2 според Общоевропейската референтна езикова рамка:
„A2 - Може да разбира изречения и често използвани изрази, свързани с основна и семейна информация, пазаруване, местоположение, работа. Може да общува по теми свързани с ежедневни, рутинни задачи, които изискват само лесен и пряк обмен на информация по познати въпроси. Може да опише с прости думи и изрази своето минало и непосредственото си обкръжение, може да задава въпроси по теми свързани с неща от първа необходимост. Може да води кратък разговор, въпреки че обикновено не разбира достатъчно, за да може да го поддържа.”
Консулската дейност и защитата на интересите на българските граждани и работата със съответните испански институции изискват предимно владеене на съответната правна и юридическа терминология т.н. това е юридически език, който във всяка страна е значително по-сложен от обичайния разговорен. С „А 2“ може само да се предполага каква комуникация ще осъществява бъдещия генерален консул.Така че сме „спокойни”, че г-н Георгиев поне ще може да пазарува, ще може да задава въпроси по теми, свързани с неща от първа необходимост и че ще може да води кратък разговор. Имаме сериозни съмнения относно това дали и как ще се справи в ситуация, в която български гражданин трябва да получи определена защита пред испанските власти, но да се надяваме, че испанските институции няма да го тормозят с дълги разговори, а българският гражданин да му мисли.
И какво всъщност ни отговориха управляващите на тези аргументи?
– че няма значение, че въпросният човек не притежава НИКАКЪВ дипломатически опит, но е заловил много престъпници, запорирал е милиарди и т.н. Тогава ние не разбираме защо г-н Георгиев не се върне в прокуратурата, за да продължи да върши тази полезна за обществото дейност? Или да оглави например ДФ „Земеделие”, където бяха констатирани редица недостатъци, които са именно неговата „силна страна”? Защото отивайки във Валенсия той няма да може да разгърне тези свои умения, а и държавата няма да може да се възползва от тях, тъй като те не попадат в сферата на работа на генералния консул.
– че професионалният опит и експертиза изобщо нямат никакво значение за управляващите и не играят никаква роля в кариерното развитие на държавните служители, а в случая специално на дипломатите. Затова сме сигурни, че действащите дипломати в МВнР също се питат дали не е по-добре да учат и да започнат да ловят престъпници, за да могат да бъдат назначени за генерални консули? Защото явно, че ако си един обикновен дипломат в МВнР няма значение дали имаш дипломатически опит или не, дали знаеш или не знаеш езика на държавата, в която отиваш, дали работиш или не работиш, просто трябва „някой” да те хареса, за да те назначат за генерален консул.
Очевидно високите критерии, изискванията за професионален опит и качества, периодичното оценяване на работата, които са заложени в Закона за дипломатическата служба, Наредбата за кариерно развитие на дипломатическите служители и обстойните други нормативни актове, регулиращи Дипломатическата служба, се отнасят единствено за кариерните дипломати и служители на МВнР, но не и за външните политически назначения. Нима за самото правителство, което прави такива назначение „законът - това е врата в полето“?
С една дума това е поредното доказателство, че в нашата държава голяма част от управляващите работят това, за което не са учили и което не знаят.
Българското дипломатическо дружество отново призовава правителството за отмяна на назначението на г-н Пламен Георгиев за Генерален консул във Валенсия, а МВнР да се противопостави и на това и на всякакви подобни назначения.
Във връзка с последните назначения на случайни „дипломати” в чужбина, БДД би желало да посъветва кадровите служители в МВнР да намерят начин за колективна защита на техните права vis-a-vis пълзящата политизация на службата, произвола на агресивната посредственост и „цунамито” от политически и шуробаджинашки назначения в министерството и особено в мисиите в чужбина.
ПРИЗОВАВАМЕ И ЗА ТОВА ДА ПРОДЪЛЖИМ ДА СЕ БОРИМ СРЕЩУ НАЛАГАНЕТО НА НЕКОМПЕТЕНТНОСТТА, НЕВЕЖЕСТВОТО И НЕГРАМОТНОСТТА В БЪЛГАРСКАТА ДИПЛОМАТИЧЕСКА СЛУЖБА И НАВСЯКЪДЕ ДРУГАДЕ В ДЪРЖАВНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ!!!
При обща политическа воля и молба от страна на политическия елит, БДД е готово да представи своята експертиза и виждания за драстични поправки към настоящия или за изцяло нов Закон за дипломатическата служба.
Членовете на БДД са готови да споделят информацията си за принципите и практиките в нормалните държави и наши партньори в строителството на професионалната дипломатическа служба, да предложат премахване на т.н. политическа квота при назначаването на ръководители на мисии, да определят задължителни прагове за заемане на ръководна длъжност зад граница, да предложат гаранции срещу създаването на „каста- ръководители на мисии” и „емигранти на държавна издръжка”, да засилят критериите и степента на отговорност на ръководителите на мисии и др. Вярваме, че българското общество и нашите сънародници в чужбина ще подкрепят подобна инициатива.