Битката на България за завод на Volkswagen не е загубена. Страната ни има шанс да привлече инвестицията от близо 1 милиард евро, защото решението за нея се превърна от икономическо в политическо. Това заяви пред TrafficNews Милен Керемедчиев – дипломат и бивш заместник-миистър на външните работи и на икономиката.
Той коментира поредното отлагане от Надзорния съвет на компанията да гласува решението заводът да е в Турция, въпреки публикациите в германски и турски медии, че то вече е взето в полза на Измир.
Това обаче бе посрещнато с жестока критика в Европейския парламент от всички страни и политически групи. Депутати от Европейската народна партия (ЕНП), „зелените” и либералите заявиха в писмо до Европейската комисия, че Турция си създава конкурентно предимство пред държавите членки на ЕС заради митническия съюз и високите държавни помощи. А „зеленият” евродепутат Виола фон Крамон-Таубадел апелира пред борда на VW да спре проекта, защото нарушава правилата на ЕС за защита на конкуренцията.
„Като имаме предвид все по-лошото състояние на правовата държава, на медийната свобода и на демокрацията под управлението на президента Ердоган, решението на ръководството на концерна VW предизвиква потрес", заяви колегата му Райнхард Бютикофер.
Volkswagen груп е най-голямата автомобилна компания в света. Такива концерни винаги са обвързани с политиките на съответните страни. Заводите на VW са в различни части на ЕС – Испания, Чехия, Словакия, Германия, Унгария. Това показва, че политическото решение ще се вземе е на европейско ниво, а не на германско-турско, категоричен е Керемедчиев.
По думите му, битката е изключително изострена заради политическата конюктюра. За Ердоган тази инвестиция е жизнено важна не толкова за събуждане на икономиката на Турция, която е в колапс, колкото за подобряването на имиджа му. Президентът търпи сериозни критики от опонентите си заради развалянето на отношенията със САЩ и ЕС.
Това беше и една от причините, поради която той загуби изборите в Истанбул. И ситуацията ще става все по-тежка, тъй като новият кмет на града започва да вади доказателства за злоупотреби и корупционни практики, което показва, че имиджът на Ердоган тепърва ще увяхва. Така че той се нуждае от инвестицията на Фолксваген, за да докаже, че ЕС и европейските компании продължават да имат доверие в турското правителство, обясни Керемедчиев.
По думите му, най-силното оръжие на турския президент е подкрепата на Катарската държава, която е един от акционерите във Volkswagen груп. Отношенията между двете страни са изключително топли – Анкара помогна на Доха при кризата със Саудитска Арабия и държавите от Персийския залив, а катарските инвестиции в Турция достигнаха 15 млрд. долара.
Но в същото време се надигат все повече гласове сред европейския политически елит срещу арогантното поведение на Ердоган, което дразни евролидерите. Новият Европарламент ще бъде все по-критичен за демократичните процеси в Турция. Позицията на „зелените” и либералите ще е определяща за бъдещите политики на ЕС, което ще доведе до усложняване на отношенията с Турция. Така че гласовете в Европа, които са против „подаръка” на Ердоган за Фолксваген, ще се увеличат, посочи още Керемедчиев.
Автоконцернът и правителството на Ердоган са се договорили, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат купени 40 000 автомобила, а компанията ще получи държавна помощ в размер на 400 милиона евро.
Но обещанията на Ердоган влизат в противоречие с европейските принципи за ненамеса на държавата в бизнеса. Така че европейските регулатори биха се самосезирали относно държавната помощ, която се отпуска от Турция на един европейски инвеститор, е мнението на експерта.
Той коментира и голямата ифлация в страната, която намалява покупателните способности на турския данъкоплатец и докарва до спад на субсидираните продажби в сферата на обществените поръчки. В Истанбул вече са замразени стотици покупки на автомобили за общинската и държавната администрации.
Така че има възможност за неизпълнение на заложените в договора ангажименти на турското правителство, което пък ще доведе до промяна на решението на Фолксваген груп, посочи още Керемедчиев.
Къде в крайна сметка ще е инвестицията - едва ли ще разберем скоро, особено когато везните ще трябва да се наклонят от политиците.