Запазването на цените на сегашните нива на десетте продукта е промоция от страна на веригите от супермаркетите. Това заяви министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов във Варна.
Дори и при тази промоция те предлагат различни цени на стоките, каза той. Между веригите си има конкуренция. Те гарантират, че запазването на цените на сегашните нива в рамките на 3 месеца няма да е за сметка на производителите, обясни министър Найденов.
Според него след 3 месеца цените ще паднат със сигурност. Става въпрос за 10 продукта, които са български. Със сигурност ще се стимулира българското производство на тези стоки, смята той. Те са от първа необходимост и ги слагат на трапезата си, най-бедните хора от населението. В така наречената социална кошница не влизат деликатеси, луканки и алкохол.
Производители: Замразените цени са вредни, популистки
Решението за замразяване на цените на някои хранителни стоки за три месеца е популистко – то ограничава конкуренцията и работи срещу пазарната икономика. Това твърдо мнение изказа пред bTV Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз „Произведено в България” – организация на българските производители, която преди ден публикува официално изявление срещу застопорените стойности на някои български продукти в т. нар. „социална кошница”.
„Веригите, разбира се, искат да покажат, че се грижат за потребителя. На практика това не е така. Практиката показва, че опитите да се замразят цените водят след това до връщането им на същото ниво и дори до повишаване”, заяви Грозданов и предложи Комисията за защита на конкуренцията да се самосезира, тъй като тя е независим орган.
Според експерта потърпевши от мярката, договорена с три търговски вериги от земеделския министър Мирослав Найденов, потърпевши ще са най-вече българските производители, но и потребителите.
„Ще бъдат ударени малките магазини, които и сега работят на ръба. Мярката ще удари съответно и производителите, които доставят в тези магазини, оттам ще има фалити, а оттам - безработица. Според Евростат безработицата у нас сега е 12,4%, за първи път се повишава през лятото, защото през май е била 12,3%”, посочи още Пламен Грозданов.
Той отбеляза, че така или иначе веригите ще се погрижат да реализират по-висока печалба при други стоки, за да компенсират „загубите” от замразените цени на 10-те основни хранителни продукта. Освен това сред тях били продуктите от т. нар. „бели марки”, т.е. брандът на самата верига. „Там маржът на производителя е почти нулев, но той го приема заради обема производство. Тяхната цена практически нямаше да се промени така или иначе, затова е спекула, че всъщност цените се задържат ниски в опит да се покаже социална ангажираност”, смята директорът на Съюз „Произведено в България”.
Грозданов посочи, че има нужда субсидиите за българските производители да бъдат изравнени с тези на колегите им от ЕС, както и че гражданите у нас трябва да се стремят да купуват български продукти. „Така създаваме условия за развитие на производството, за увеличаване на добавената стойност в страната, за увеличаване на благосъстоянието на всички”.